Annons

UW-hus vad satsa på?

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas18z

Avslutat medlemskap
Fotar idag med Sony och Canon och skulle vilja ta bilder under vatten. Vi pratar inga extrema djup Max nån meter kanske 1-2m. Har kollat runt lite och det verkar finns en hel del hus som är specialbyggda och ganska dyra men förmodligen bra. Nackdelen är att om du byter kamera så måste man byta hela uw-huset. Sen finns det mer påsar som man har i som jag gissar på är mycket svårare att hantera och förmodligen inte går lika djupt

vad tycker ni man ska satsa på?
 

horvendile

Aktiv medlem
För den användningen är det enklaste att köpa en äventyrskamera som är vattentät till några meter. Men jag förstår om du vill ha bättre bildkvalitet. Under vilka förhållanden ska du fota under vatten, ungefär hur ofta, på vad, och vad ska du göra med bilderna? Frågar för att försöka ringa in vad en rimlig ambitionsnivå kan vara.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Håller med om att UV- hus är väl kostsamma . Ett alternativ skulle kunna vara att köpa en kompaktkamera för undervattensbruk, typ Olympus TG - 5 (?), om du är beredd att kompromissa med bildkvalitén (litegrann), det är ju inga stora djup du tänker befinna dig på.

En sådan kompakt är sannolikt billigare i inköp en ett UV - hus och då slipper du att bekymra dig om du tänker byta system i framtiden.
 
Senast ändrad:

jonas18z

Avslutat medlemskap
För den användningen är det enklaste att köpa en äventyrskamera som är vattentät till några meter. Men jag förstår om du vill ha bättre bildkvalitet. Under vilka förhållanden ska du fota under vatten, ungefär hur ofta, på vad, och vad ska du göra med bilderna? Frågar för att försöka ringa in vad en rimlig ambitionsnivå kan vara.
Vet ej hur ofta förmodligen inte så ofta men några gånger per år Max. Jag har iPhone 11 och den klara fyra meter, kan fota i raw. Så vill ju ha en högre nivån än den.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Håller med om att UV- hus är väl kostsamma . Ett alternativ skulle kunna vara att köpa en kompaktkamera för undervattensbruk, typ Olympus TG - 5 (?), om du är beredd att kompromissa med bildkvalitén (litegrann), det är ju inga stora djup du tänker befinna dig på.

En sådan kompakt är sannolikt billigare i inköp en ett UV - hus och då slipper du att bekymra dig om du tänker byta system i framtiden.
absolut men jag har iPhone 11 Max och den klarar 4 meter, fota raw osv så tveksamt om Olympus kommer ge mig mycket bättre?
 

Tony johansson

Aktiv medlem
absolut men jag har iPhone 11 Max och den klarar 4 meter, fota raw osv så tveksamt om Olympus kommer ge mig mycket bättre?
Tja, Olympusen har ju större sensor och det påverkar ju bildkvalitén. Ser att det kommit en Olympus Tough TG 6. Du kan ju gå in och titta på specifikationerna och den tekniska datan själv, men att en Iphone (oaktat vilken modell) skulle vara bättre än denna kameran, det håller jag som osannolikt. Men jag kan ha fel, det har jag haft förr, tro't eller ej.

Du kan ju kolla på Tuben och bilda dig en egen uppfattning om den är bättre än din Iphone 😉.
 
Senast ändrad:

Utvandraren

Aktiv medlem
absolut men jag har iPhone 11 Max och den klarar 4 meter, fota raw osv så tveksamt om Olympus kommer ge mig mycket bättre?
Jag har läst någon test av Olympus TG-6, där det påstods att bildkvaliteten inte kommer upp till modern smarttelefonnivå. Baserad på egna erfarenheter av en tidigare modell (TG-4) tror jag på det.

En Sony RX100 IV i undervattenshus kunde nog ge bättre bildkvalitet. Jag har själv för paddling använt en antik RX100 i ett Meikon undervattenshus, med mycket bättre bildkvalitet än med Olympusen.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Tja, Olympusen har ju större sensor och det påverkar ju bildkvalitén. Ser att det kommit en Olympus Tough TG 6. Du kan ju gå in och titta på specifikationerna och den tekniska datan själv, men att en Iphone (oaktat vilken modell) skulle vara bättre än denna kameran, det håller jag som osannolikt. Men jag kan ha fel, det har jag haft förr, tro't eller ej.

Du kan ju kolla på Tuben och bilda dig en egen uppfattning om den är bättre än din Iphone 😉.
iPhone är kanske ej bättre men jag skulle föredra att minst ha en aps-c-sensor. Har ej testat olympiaden men har svårt att tro att den är värd i så fall skulle jag kunna köpa en billig platspåse från eBay och sänka ner någon gammal skrotkamera eos m eller sony a6000 vilket jag tror ger bättre bilder. Men visst skulle nog inte våga sänka ner ett nytt ff hus med bästa gluggen
 

horvendile

Aktiv medlem
Det verkar som att din mobil har något mindre sensor än Olympus-kompakten, men skillnaden är liten och moderna mobiler tenderar att prestera bättre än bara sensorstorleken indikerar. Om mobilen är användbar under vattnet och du litar på den har jag också svårt att se att du vinner så mycket på att skaffa TG-6.

I andra ändan har vi systemkameror som man sätter i undervattenshus ämnade för dykning. Det skulle jag direkt avråda från så länge pengar är en faktor att räkna med. Det tenderar att bli fruktansvärt dyrt. Ja, jag talar av egen erfarenhet.

En mellanväg kan vara att skaffa en av Canons 1"-kompakter. De brukar göra undervattenshus i plast till dem som är väldigt prisvärda. Jag har iofs inte kollat på sistone, men det har länge varit så. Du borde få bättre bilder än med mobilen och det är inte en säker väg till ekonomisk ruin.

Edit: ett nytt uv-hus från Canon till G7X MkII kostar under 3000 kr. Det är gratis i sammanhanget.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
iPhone är kanske ej bättre men jag skulle föredra att minst ha en aps-c-sensor. Har ej testat olympiaden men har svårt att tro att den är värd i så fall skulle jag kunna köpa en billig platspåse från eBay och sänka ner någon gammal skrotkamera eos m eller sony a6000 vilket jag tror ger bättre bilder. Men visst skulle nog inte våga sänka ner ett nytt ff hus med bästa gluggen
Gör vad som passar dig bäst...
 

PMD

Aktiv medlem
Sist jag kollade var det bara Olympus TG-X-kameror, av de kompakta badkamerorna, som kunde spara RAW-filer.

Jag tror inte att du kommer att få speciellt mycket bättre teknisk bildkvalitet med en Olympus badkamera jämfört med din iPhone, men Olympus TG-6 har optisk zoom och tål 15m djup vilket kanske är en fördel.

Tänk också på att vattnet måste vara mycket klart för att man ska kunna utnyttja en bra undervattenskamera. I grumligt vatten är alla kameror ungefär lika dåliga.
 
ANNONS