Annons

Väderstreck där sol & måne går upp/ned?

Produkter
(logga in för att koppla)

Guran99

Aktiv medlem
Hej

Jag har försökt hitta information om var (vilket väderstreck/bäring) som solen och månen går upp/ner.

Tidpunkterna är lätta att ta reda på, men just väderstrecken kan jag inte hitta någonstans. Någon som vet någon bra sajt eller gratisprogram på nätet för sånt?
 

Lasse C

Aktiv medlem
Tack för tipset, Göran! Den sidan kan vara användbar. För min del speciellt för att ta reda på var månen kommer att befinna sig.

Mvh.
Lasse C
 

Nyström

Aktiv medlem
Stellarium

Vill bara nämna det underbara programmet Stellarium (www.stellarium.org). Ett mycket visuellt rikt program som alla icke-astronomer förstår sig på. Till på köpet finns det även till de flesta datorplattformar.

Pröva det! Det är lätt att bli sittande i timmar :)

//Andreas
 

Lasse C

Aktiv medlem
Guran99 skrev:
Ja, men det kan jag berätta direkt... Den befinner sig alltid bakom molnen när man planerat att fotografera den ;)
Hahaha! Där fick jag mig ett gott skratt!
Jo, det är just typiskt! I somras på semestern, i glödheta juli, försökte jag makrofota fjärilar på blommor. Påfallande ofta gick solen i moln precis när en fjäril hade slagit sig ned på en fin blomma. Det och andra liknande händelser gjorde att jag började kalla min kamera för "solskrämman".

Mvh.
Lasse C
 

larsdahlin

Aktiv medlem
Tjena!

Jag använder en telefon från HTC som är en Pocket PC.

Till den har jag tre gratisprogram som jag använder:
* Ephemeris 1.0 - Sol- och månpositioner med tid och höjd.
* DOF 1.0 - Beräknar DOF helt enkelt
* Expose 1.0 - För att beräkna tid och bländaröppning, har dessutom lite exempel på tillämpning.

På sidan finns skärmdumpar.
Hur som helst är programmen stabila och lättarbetade. Här hittar ni dem:
http://home.comcast.net/~jonsachs/

Med vänlig hälsning
/Lars
 
ANNONS