Annons

Väldigt billig mellanlagring?! 20gb för 1300?

Produkter
(logga in för att koppla)
Bent: Har du hunnit prova Epson P-2000 än? Den verkar va ett trevligt resesällskap, förutom själva huvudsyftet med att lagra bilder.

Nej, jag har inte fått den än. Senast jag frågade skulle den komma den 12, men det har den ju inte gjort. Och jag håller med om den verkar vara trevlig att resa med, man kan ju ha en hel del underhållning med sig på den som man sedan deletar när man behöver plats för bilder. Ska köpa ett extrabatteri också så att den kan vara på ett tag.

Så, nu har Epsonen dykt upp. I stort en positiv överraskning. Skärmen är helt fantastisk, det fungerar väldigt bra att värdera bilder på den. MP3 ljudet funkar bra. Att ladda över kort är väldigt enkelt och snabbt. Att föra över kort till dator från Epsonen är även det både snabbt och enkelt. Det går relativt snabbt att bläddra mellan bilder, och ganska snabbt att zooma i bilder (det går väldigt snabbt andra gången man ser på bilderna). Men det finns tyvärr några nackdelar. Främst är det ju så att man inte kan zooma rawfiler. Man ser dem i fullskärmsstorlek, men det man ser är en jpeg, som automatiskt finns med i rawfiler (alltså inte den jpg som man på en del kameror väljer att lagra med rawfilen). Det går ju att grovsortera m hj a denna bild ändå eftersom skärmen är såpass bra, så det spelar kanske inte så stor roll. Jag har valt att spara en jpg samtidigt som rawbilden tas, och denna jpg ligger då bredvid rawfilen i den sparade mappen. Blir jag osäker och vill zooma kan jag kolla på jpg-varianten, och lätt radera båda om jag vill det. Radering av en bild kräver ett antal knapptryckningar, jag skulle ha önskat en deleteknapp. Systemet med mappar/album som man sparar bilder/ljud i är inte speciellt logiskt. Bl a flyttar man filer genom att kopiera dem mellan mappar, vilket innebär att man senare måste aktivt deleta dem från ursprungsmappen (vore väldigt mycket enklare att ha ett val, copy/move). Man kan inte göra spellistor, utan får lyssna på mp3 filer i den ordning de ligger. Mappar heter olika saker beroende på om man ser dem direkt på Epsonskärmen eller via datorn. Att titta på video fungerar om man råkar ha sina videor i mpeg4format. Om man inte har det kräver konverteringen tillsynes en forskarutbildning i filformatsbehandling, jag har gett upp tanken helt. Man får hoppas att uppgraderingar av firmwaren kan ta hand om en del av dessa märkliga brister.

Är det en måste-ha-pryl då? Ja, det beror väl på vilken typ av lagring man vill ha. Om man bara vill ha en extrahårddisk utan krussiduller är Epsonen onödigt dyr och komplicerad. En Tripper eller liknande är då ett bättre val. Men för min egen del är den ett måste. Skärmen är så pass bra att man utan bekymmer kan sortera sina bilder allt eftersom man sparar ner dem, och detta är något jag har behövt länge. Och för de av er som redan har en Tripper, finns ju nu möjligheten att ha dubbla sparade kort när man är på resor. Något som kommer att göra min nattsömn lugnare i varje fall. Och att kunna lyssna på musik under flygningar och tråkiga hotellkvällar är ju faktiskt ett plus, trots att funktionen kunde vara betydligt smidigare.

AnnaKarin skrev:
Jag är lite sugen på en FlashTrax. Någon här som har provat om den fungerar bra?

Jag har en FlashTrax och är nöjd med den. Den fungerar i vått och torrt. Den kan visa bilderna. MEN den gör inget bra jobb då den skall visa RAW-bilder, så förvänta dig inga underverk.

Den kopierar bilderna enkelt och i och med att man har en skörm kan man enkelt se att bilderna blivit överkopierade. När man sen kommer hem är det bara att trycka in USB-kaben och börja behandla filerna.

mvh Christian

ANNONS
Götaplatsens Foto