Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Väldigt tyst om Photoshop CS6...?

Produkter
(logga in för att koppla)

tommypeters

Aktiv medlem
Jag trodde det skulle skrivas mycket här nu om Photoshop CS6, men har inte sett någonting...?

Camera Raw 7 verkar vara en klar förbättring, men den teknologin har förstås många här redan sett i Lightroom 4.

Likaså gillar jag Tilt & Shift-simuleringen i Blur, kan bli en del kul effekter där.

Sedan får man förstås lov att testa den enkla videoredigeringen, men bör nog fixa en snabbare dator först...

Tystnaden kanske beror på att det ändå inte verkar vara så värst mycket nyheter för oss fotografer. Adobe tycks göra stort väsen av det mörkare gränssnittet, något som jag själv har svårt att vänja mig vid. Som sagts har Lightroom redan de viktiga förändringarna för oss fotografer inbakade, möjligen då att de nya oskärpefilterna kan användas kreativt i bildskapandet, men själv känner jag just nu bara ett milt ointresse för PSCS6. Bortsett från ACR 7 då som är ett lyft, likt Lightroom. Dessutom är det märkligt att släppa ACR 6.7 med support för D800 och 5DMkIII, och inte uppdatera ACR 7 samtidigt.

Jag ser i alla fall att man sedan 10 dagar kan köpa CS5.5 och få gratis uppgradering till CS6 när denna kommer.

Mercury-engine funkar väl oavsett om man har Extended eller? Tänker mest på Liquify-filtret och dess snabbhet i CS6..?

Finns funktionen med som minskade/tog bort skakningsoskärpa?
Nej, troligen tar det *mycket* lång tid att beräkna rörelseoskärpans "path" - de siffror som man under demonstrationerna matade in. Först behöver man optimera algoritmerna så mycket man kan, sedan förenkla/försämra dem om det fortfarande tar för lång tid, sedan eventuellt vänta in snabbare datorer...
Mercury-engine funkar väl oavsett om man har Extended eller? Tänker mest på Liquify-filtret och dess snabbhet i CS6..?
Inte enligt (andrahandsuppgifter från) Adobe, Liquify ska gå mycket långsammare i Standard än den Extended-Beta vi fått pröva på ett tag.

Nu har ju PS6 vart ute ett tag, om man frångår de nya funktionerna, hur är det att jobba i?

Är känslan att programmet är smidigare eller är det samma?

Vad jag har hört/förstått ska det vara bra mycket snabbare och "lättare" rent användarmässigt. Jag har alltid tyckt Photoshop har känts väldigt "tungt" oavsett dator, men i och med CS6 ska det vara ett rejält kliv i rätt riktning.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk 2

Vad jag har hört/förstått ska det vara bra mycket snabbare och "lättare" rent användarmässigt. Jag har alltid tyckt Photoshop har känts väldigt "tungt" oavsett dator, men i och med CS6 ska det vara ett rejält kliv i rätt riktning.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk 2

Läste runt lite, och det verkar som de har tagit bort kravet på Hi-End grafikkort för GPU-Acceleration. Dvs man behöver inte längre lägga ut 5000+ för grafikkortet men PS använder det ändå..

Har börjat bekanta mig med CS6 nu och jag tycker att den nya designen för oskärpeverktygen är en klar förbättring.
Dock har jag problem när jag öppnar bilderna i själva PS, bilderna har ytor som är gråvita och avbildar alltså inte bilden helt.
Problemet försvinner så fort jag använt någon plug-in, filer eller om jag zoomar ut eller in bilden.
Skumt, men i övrigt är jag nöjd.

ANNONS
Götaplatsens Foto