Annons

Välja objektiv till safari

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniel R

Aktiv medlem
Skall till Tanzania i januari och tänkte komplettera med ett tele. Hittade några trådar om detta, men tyckte det ändå fanns några frågetecken för mig som inte har fotat med tele innan. Kommer jag kunna fota med 300mm med ett vanligt f4.0-5.6 objektiv eller kommer det att bli skakigt? Min budget just nu tillåter inte något f2.8 eller IS.

Skall man inte ha väldigt kort slutartid för att slippa skakningsoskärpa?

Hur mycket tillför ett enbensstaiv? Det känns som om bilen man står i skakar och ett stativ kanske skulle tillföra mer vibrationer än det skulle upphäva?

Tacksam för lite tips!

Mvh Daniel

Det här kanske? Jag inbillar mig att det finns gott om ljus i Tanzania, så att få korta slutartider borde inte vara något problem?

/Per

Du klarar dig bra med ett 70-300/4-5,6.
Men IS förbättrar situationen betydligt.
Brännvidden 70-300 är perfekt på APS-C digitalkamera.
Enbensstativ kan du glömma. Det är handhållet som gäller i bilen, om du inte har egen bil.
/Erik

Tackar. Vet inte om jag vågar starta en tråd om objektivval, men jag lurar på ett sigma 70-300 APO. Verkade skarpare än canons 75-300 III USM

eon skrev:
Det är handhållet som gäller i bilen, om du inte har egen bil.
/Erik

En bönsäck kanske är till hjälp?
Åtmindstånde som avlastning, det är jobbigt att stå i beredskap många timmar i sträck. Nu väger kanske inte en 75-300 så mycket, men lång tid är lång tid. Och efter bara medellång tid så skakar man betydligt mera och behöver kortare tider.

70-300/75-300 tror jag fungerar helt ypperligt på safari. Men hur som helst så hade jag hellre haft med ett 300 4L. Den med en normalzoom tror jag täcker mycket på en safari..

Jag hade nog inte rest på safari med medium bra grejer. Men jag förstår att andra tänker olikt mig vad gäller det;)

MVH Niclas,

Att solen lyser skarpt är nog ingen nyhet men gamedriven brukar ligga på tidiga mornar och sena eftermiddagar/kväller. Så utan tvekan är en glugg med 2,8 att föredra. Hur som är det ju ingen vits att sikta över din budget.. Blir till att skruva upp ISO istället.
Enbensstativ kan vara bra att ha men själv föredrar jag bön- eller rispåse, antingen mot taket om det är minibussar eller över fönsterrutan / räcket om det är landcruisers.

Dock en smaksak vad man föredrar.

Vibrationerna kan vara ett problem. Erfarna guider brukar stänga av bilmotorn då man är i "position"

Lycka till och trevlig resa!

ANNONS