Det måste du prova. Det beror på hur det ser ut där du är. Ofta går det bra med Av läget, men med lite exponeringskompensation för blixt (inte den vanliga kompensationen, alltså, utan för blixt, FEC). Ibland blir blixtljuset alldeles för uppenbart. Då får man ställa kanske FEC -1 eller så.
Ska du ta ett antal bilder på samma ställe, rekommenderar jag att du rattar över till M, ställer in som kameran mäter, provfotograferar, justerar exponeringen tills den är bra, lägger till blixten, provar, justerar FEC tills det också blir bra. Om inte ljuset ändrar sig dramatiskt har du rätt inställning hela tiden, och har framförallt den finessen att alla bilder blir likadant exponerade. Ska du sätta dem i ett album, göra ett collage eller så, är det en klar fördel om exponeringen är likvärdig. Har du det rätt direkt ur kameran har du sparat dig själv en massa fula ord framför datorn sen, innan du kan skriva ut bilderna.
Ska det bli riktigt konsekvent måste du förstås köra även blixten manuellt. Detta låter kanske hemskt drygt att göra, men det är inte så farligt när man väl vet vad man vill uppnå. Träna i förväg, på någon/något, som jag skrev innan. Då vet du vad det handlar om och behöver inte ha fjärilar på fel ställe när det gäller.
Jag är ingen expert på detta alls, om nu någon trodde det. Men jag har förvisso fotograferat några stycken bröllop, så lite har jag lärt mig. Första gången var nog med en Canon F-1, om jag inte minns fel, så för den som är insatt i de modellerna ger det lite perspektiv på tiden. Då var det ju inte möjligt att snabbt kolla resultatet, så det gällde i högre grad att ha en uppfattning om hur det skulle bli. När filmen var framkallad var det för sent.