Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Välja rätt objektiv för foto av brudpar

Produkter
(logga in för att koppla)

JanneOskar

Aktiv medlem
Har fått ett uppdrag som jag känner att jag vill förvalta så bra min (amatör-)kompetens och min utrustning klarar av. Brudparet ska inte anlita någon proffesionell fotograf.

(Vet att liknande frågor är ställd många gånger tidigare, men förutsättningarna är ofta unika)

Förutsättningar: 350D, 70-200/4L el 50/1.8, stativ, utomhus mitt på dagen, vid kyrka, vid vatten, fm ej tid för att fippla med objektivbyten.

Frågor:
Vilket objektiv ska jag satsa på ?
Vilka 3 viktigaste tips kan ni ge ?
 
Skall du bara fota vid det tillfälle som du nämner och då inte nyttja kameran i övrigt under brölloppet, så väljer du 50:an. Ljusstark och skarp optik som garanterat "gör jobbet" åt dig.

Vad menar du med "inte tid att fippla med optiken". Ett objektivbyte tar ju bara 10sek. att utföra?

Tips:

1. Pol.filter om du har något. Det tar bort reflexer i vattnet och ger en mustigare färg på himmel och grönska.

2. Undvik direkt solljus. Fota i skuggan.

3. Motljus kan ge fina effekter om solen exempelvis ligger bakom brudparet. Använd i så fall blixt för att lätta upp skuggor i ansikten.
 
Det där med fipplandet är nog mer ett uttryck för min egen osäkerhet. Jag skulle vilja minimera fokuset på tekniken och ägna mig åt få till den naturliga ljussättningen så bra som möjligt.

Det lutar nog ändå att jag kör 70-200 med polfilter + extern blixt. Jag har bra erfarenheter vad gäller skärpan med detta objektiv. Dock behöver jag öva på användningen av blixten.

Finns det risk att att blixten (EOS 420) blir för hård ?
Är det bländaren (skärpedjupet) som är viktigaste exp-parametern ?
Tiden är väl av mindre viktig vid statisk posering.

Jag har egentligen ingen press på mig eftersom brudparet tydligen först inte skulle ha några bröllopsbilder överhuvudtaget.
 
Problemet med att använda ditt 70-200 4L ute med din 420EX är att du då får hålla ett större avstånd till paret och då räcker din blixt inte till för att balansera en bild i motljus om det är starkt/normalt solsken. Därför skulle jag köra med max 50mm så du kommer närmare med blixten.
Annars använd reflexskär för utebilderna istället. Går bra med vilken vit skiva som helst, men du behöver en assistyent som förstår hur man studsar ljuset rätt.

I kyrkan skulle jag ta ditt 70-200 4L och köra på ISO800 och enbensstativ. Dra inte upp ISO mer eftersom 350D ger lite väl mycket brus då.
(är det ett IS-objektiv så kör utan stativ)
Men för att få lite atmosfärbilder i kyrkan så skulle jag byta och ta lite med ditt EF50 också.
Det är svårt att plåta ett helt bröllop med ett av dina val.
Jag har plåtat ett helt bröllop med ett 24-70 2.8L, men då var det vigsel på bara backen och jag kunde stå tätt intill paret.
 
Hur ser bakgrunden ut vid utomhusbilden? Ligger den långt bort kan man köra med 50/1,8 men ligger den nära hade jag kört med 70-200 för att få lite kortare skärpedjup. Man vill ju att paret ska stå ut ordentligt från bakgrunden. Plåtade själv ett bröllopspar och hade endast ett 100/2,8 macro samt ett 50/1,8 till mitt förfogande, och jag använde 100/2,8 för utomhusbilderna. Exempel på detta http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1088572.htm

I kyrkan hade jag förmånen att kunna stå framför brudparet vid altaret och använde då dessa två gluggar på två hus och hade inte så stort behov av zoom. I ditt fall hade jag dock, som tidigare nämnts, använt 70-200 på ISO 400-800 (beroende på hur ljus kyrkan är).

Mina tips är följande:

1. Ta bilder på detaljer också. Brudbuketten, händer med ringar på, närbilder på kyssen, en vacker håruppsättning m.m.

2. Prata med prästen om vad du får och inte får göra i kyrkan. Prata också mycket med brudparet om vad de vill ha ut av fotograferingen. Du vill ju inte bli ett störande moment...

3. Försök se bilden innan den dyker upp. Svårt, men om du lyckas står du rätt och får den där kanonbilden :)

4. Ha kul när du plåtar!

Lycka till!
 
Tack för era tips.

Detta är mitt första skarpa fotouppdrag.

Brudparet är medvetna om vilka förväntningar dom kan ha på mig (dvs inte hög).
Jag hoppas sätta dom enkla/klassiska poseringarna, blir det även nån bra "kreativ" bild så är det en bonus.

Jag har några ytterligare frågor av teknisk karaktär:

1) På vilken höjd ska jag ha objektivet på stativet, givet ett stående brudpar ? Spelar det ngn större roll ?

2) Behöver jag fundera på skärpedjupet givet att jag använder [email protected] och [email protected] (350D) ? Finns risk att tex brudbuketten hamnar i oskärpa ?

3) Plan B (vid regn) är att vi fotar inomhus i en villa. Vilken är den bästa rekvisitan (bakgrund odyl) för att ta bra bilder i denna situation ?
 
Jag skulle rekomendera att du kan låna ett kamerahus om du känner nån som har canon så slipper du byta objektiv?
 
Jag skulle köra på 50mm och ett vidvinkel eller normalzoom? 70-200 verkar lite overkill för ett brölopp och med tanke på att de nog vill ha snygga brusfria bilder så skulle jag satsat på att kanske köra på f2.8 med max iSO 400 jag har sett 350 på ISO 800 inget kul brus..!

Skärpedjup bestämmer du med bländaren, finns omvandlingsskalor för detta på webben. På 50mm med f2.8 är skärpedjupet kort på 2 m avstånd är skärpedjupet ca 17cm med f8 blir det ca 48cm :)
Dessto närmare du är dessto kortare är skärpedjupet.
http://www.dofmaster.com/doftable.html
 
Senast ändrad:
Inomhus har man alla möjliga bakgrunder som man inte vill ha med, och som inte alltid går att trolla bort med oskärpa. I en stor hall, jovisst, men inte i en villa.

Rigga upp ett lakan eller nåt på någon ställning bakom brudparet. Se upp med uppväxande lampor, fönsterträd och liknande från huvudet på folk.

Är du osäker på hur skärpedjupet påverkar bilden, ta bilder med olika bländare. Nu menar jag till viss del just då, men framför allt nu! Skicka ut syster/bror/flickvän/katt eller vad som nu finns till hands och öva. Kan man inte får man lära sig. Då ser du kvickt hur olika inställningar ger olika bilder.
Prova också hur du ska balansera blixtljuset med det naturliga ljuset, för att undvika mörka skuggor i ansiktena samtidigt som du undviker bilder som ser helt strålkastarbelysta ut.

När du fotograferar med kameran på stativ har höjden på stativet förstås betydelse. Ju kortare brännvidd, desto större betydelse, då vinklarna ändras mer på kortare avstånd. Om man ska fotografera någon "på skoj" kan man leka med låga eller höga vinklar, men vid ett bröllop skulle jag starkt avråda från att åla på gräsmattan för att "vara kreativ". Momentet i sig brukar vara tillräckligt omvälvande utan märkliga fotovinklar. De flesta människor är ju vana vid att se andra människor från normal ögonhöjd. Håll dig där någonstans, så lär det bli bra.

Kollade lite i tråden, men tror inte någon sagt det innan: Fotografera i RAW-format! Då kan du fixa till konstiga färgstick i brudklänning och sånt efteråt. Dessutom ger åtminstone min 40D bäst bildkvalité om man går från RAW till utskrift i datorn, jämfört med om jag låter kameran göra en jpeg på egen hand.
Om det är meningen att du ska ha en skrivare med och skriva ut bilder direkt vid festen kan du köra med RAW+JPEG, då det inte alltid går att skriva RAW-bilder direkt från kameran.

Att fotografera alla gästerna (parvis för de som är familjer), för att kunna göra en gästbok med dem sen, tycker somliga är trevligt. Det smidigaste jag varit med om då är att köra med kameran kopplad direkt till datorn, där en medhjälpare knappar in namnen på de som fotograferas efterhand. Brudparet lär ju veta, men som fotograf känner man vanligtvis inte alla inbjudna. Har man namnen antecknade kan man fixa till gästboken själv på ett enkelt sätt.
 
Tack igen.

Jo, jag har koll på vilka parametrar som påvverkar skärpedjupet, men när det väl är skarpt läge så är det alltid nått jag glömmer bort och grämer mig för i efterhand.

Denna gång har jag försökt dokumentera hela min plan (med en del input från denna tråd). Men som du skriver, det räcker inte med en plan, den måste verifieras och repeteras innan det skarpa läget.

Bland det viktigaste för mig att komma ihåg är att titta på tagna bilder och korrigera (exponering, skärpa, skuggor, bakgrund...osv )under själva fototillfället.

Den sista funderingen jag har nu är blixt-användandet (420EX). Jag har tyvärr ringa erfarenhet av det.

En upplättningsblixt, hur ska jag ställa in kameran för att den ska bränna av, räcker default inställningen i AV-läget ?
 
Senast ändrad:
Det måste du prova. Det beror på hur det ser ut där du är. Ofta går det bra med Av läget, men med lite exponeringskompensation för blixt (inte den vanliga kompensationen, alltså, utan för blixt, FEC). Ibland blir blixtljuset alldeles för uppenbart. Då får man ställa kanske FEC -1 eller så.

Ska du ta ett antal bilder på samma ställe, rekommenderar jag att du rattar över till M, ställer in som kameran mäter, provfotograferar, justerar exponeringen tills den är bra, lägger till blixten, provar, justerar FEC tills det också blir bra. Om inte ljuset ändrar sig dramatiskt har du rätt inställning hela tiden, och har framförallt den finessen att alla bilder blir likadant exponerade. Ska du sätta dem i ett album, göra ett collage eller så, är det en klar fördel om exponeringen är likvärdig. Har du det rätt direkt ur kameran har du sparat dig själv en massa fula ord framför datorn sen, innan du kan skriva ut bilderna.
Ska det bli riktigt konsekvent måste du förstås köra även blixten manuellt. Detta låter kanske hemskt drygt att göra, men det är inte så farligt när man väl vet vad man vill uppnå. Träna i förväg, på någon/något, som jag skrev innan. Då vet du vad det handlar om och behöver inte ha fjärilar på fel ställe när det gäller.

Jag är ingen expert på detta alls, om nu någon trodde det. Men jag har förvisso fotograferat några stycken bröllop, så lite har jag lärt mig. Första gången var nog med en Canon F-1, om jag inte minns fel, så för den som är insatt i de modellerna ger det lite perspektiv på tiden. Då var det ju inte möjligt att snabbt kolla resultatet, så det gällde i högre grad att ha en uppfattning om hur det skulle bli. När filmen var framkallad var det för sent.
 
Blixt är inte så bra, jag själv tycker att blixten förstör mycket av känslan och har man inte koll på blixten skall man nog inte använda den. Utomhus kan blixten bli bra tex i motljus men inomhus kan blixten förstöra. Men om du nu skall använda blixt träna, testa med lite längre tider och använd bakre ridån eller främre. Det gör så att det befintliga ljuset blandar sig med blixtens ljus. Jag brukar ibland motvilligt köra på M med 1/4 dels sec ISO 200 och synch på både främre och bakre ridån. Jag vet inte ifall Canon kan syncha på bakre och främre samtidigt? Mät med spotmätning på ögonen.
Så här kan det bli om man blandar blixt med befintligt ljus.
 

Bilagor

  • dsc_2451.jpg
    dsc_2451.jpg
    48.6 KB · Visningar: 892
Om du synkar på bakre eller främre ridån spelar enbart roll om det du fotograferar rör på sig och dessutom innehåller ljusa punkter, som då blir utdragna framför eller bakom blixtexponeringen.

Det är dock en utbredd missuppfattning att det skulle spela någon roll på en statisk bild, om blixtljuset kom före eller efter det befintliga ljuset. Det gör ingen skillnad alls.

Men det är sant att man behöver prova och se effekten av vad man gör, om man ska blanda blixt och befintligt ljus. Gör man det kan man ta bilder där det inte alls är uppenbart att blixten användes, tills man jämför med en bild där den inte användes.
 
Jag kommer att använda en egentillverkad reflexskärm (vit sida vid sol, silver sida om det är moln). Jag har en assistent, sambon.

Om det visar sig att jag får tillräckligt med ljus av reflexskärmen, så skippar jag blixten.
Hoppas den lilla displayen är tillräcklig för att ge feedback under fototillfället.

Att använda manuellt läge låter vettigt, men jag skulle då först behövt ha tid att träna upp mig på detta. Jag vågar inte riskera de fel och den extra tid detta skulle ta.

Jag förkovrar mig än sålänge bara teoretiskt. Jag har tyvärr troligen inte tid att öva praktiskt innan fototillfället (lördag).

Om mitt självförtroende tillåter så publicerar jag några bilder senare.

Tack för alla tips.
 
apersson850 skrev:
Om du synkar på bakre eller främre ridån spelar enbart roll om det du fotograferar rör på sig och dessutom innehåller ljusa punkter, som då blir utdragna framför eller bakom blixtexponeringen.

Det är dock en utbredd missuppfattning att det skulle spela någon roll på en statisk bild, om blixtljuset kom före eller efter det befintliga ljuset. Det gör ingen skillnad alls.

Men det är sant att man behöver prova och se effekten av vad man gör, om man ska blanda blixt och befintligt ljus. Gör man det kan man ta bilder där det inte alls är uppenbart att blixten användes, tills man jämför med en bild där den inte användes.
Nej det spelar ingen roll om man använder bakre eler främre samma resultat men det blir lite uppsving om man använder bägge :)
 
Finns det kameror som gör sånt? Har svårt för att se finessen med det, riktigt. Om det är en lång tid, så kommer ju motivet att bli dubbelexponerat, om vi nu antar att det är rörligt. Vad är uppsvinget i det?
 
apersson850 skrev:
Finns det kameror som gör sånt? Har svårt för att se finessen med det, riktigt. Om det är en lång tid, så kommer ju motivet att bli dubbelexponerat, om vi nu antar att det är rörligt. Vad är uppsvinget i det?
Ja det kan bli rörigt men samtidigt en effekt som funkat bra. På mingelbilder funkard et utmärkt och på tex dansgolv.
 
Jaha. För mina förhållanden kan det nog avfärdas som "trams", men det är så olika vad man vill åstadkomma.
Jag kan ju köra stroboskopblixt med min 580 EX II, om jag vill. Borde ge ett snarlikt resultat, fast kanske lite mer kontrollerbart.
 
Personligen tycker jag 70-200 är överlägset till denna typ av bilder. Upplättningsblixt eller reflexskärm är nästan ett måste.

Lycka till!
/Mikael
 
mgrufman skrev:
Personligen tycker jag 70-200 är överlägset till denna typ av bilder. Upplättningsblixt eller reflexskärm är nästan ett måste.

Lycka till!
/Mikael
Fast 70-200 inomhus är bökig om man inte har stora utrymmen! brukar väl vara runt 1,5-2 m närgräns på dem. 50mm är kanon inomhus i trånga utrymmen för att få hyffsat skarpt.
 
ANNONS
Götaplatsens Foto