Annons

Välja rätt objektiv för foto av brudpar

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu är jobbet gjort.
Det var lärorikt.

Förutsättningarna var perfekta med blå himmel och fin fotoplats nära öppet vatten i söderläge.
Jag använde 70-200 med polfilter, framförallt för att det fanns bra läge att få mustiga gröna och blå färger. Vet dock inte om jag hade rätt vridning på pol-filtret.

Det är ju ganska kaotiskt under ett bröllop. Folk slåss om brudparets uppmärksamhet. Det finns tider att passa.

Jag fick 10-15 minuter på mig att ta bilderna. Platsen var helt orekad innan. 0 minuter träning i övrigt. Det mest frustrerande var att inte ha tid att hinna kontrollera tagna bilder. Men under rådande förutsättningar är jag nöjd. Tiden medgav inte att skapa mer kreativa bilder.

Jag har några bilder som är fina, men som är på gränsen till för mörka i ansiktena. Tror att jag hade haft nytta av spot-mätning vid just dessa bilder. Men framförallt så hade jag behövt använda blixten, vilket jag inte lyckades med (hade bara reflexskärm). Hoppas dessa går att förbättra i utgående från RAW kopiorna.

Jag har alla bilder i RAW, så nu måste jag lära mig framkalla dessa. Återkommer ev med frågor om råd och dåd.

Senast ändrad:
Det är ju bara att gratulera då, om du fick ihop något som du tycker blev bra.

Själv hade jag tvärvägrat som en istadig hopphäst om jag inte kunnat rekognoscera och träna i förväg.

Det där hänger nog på vart man befinner sig på utvecklingstrappan.

Befinner man sig lågt ned, där jag är, så tar man större risker för att nå belöningen - dvs att ta ett kliv uppåt på trappan.

Befinner man sig högt upp, så är riskerna förknippat med ett fall från hög höjd ;-)

Jag ser att det går att göra en del i RAW 4.2 (Photoshop Elements). Jag skulle vilja ha ett enkelt sätt att bara ljusa upp hudpartier. Skulle även vilja kunna kräma på lite mer av vissa färger. Det verkar inte gå i mitt verktyg.

JanneOskar skrev:
Det där hänger nog på vart man befinner sig på utvecklingstrappan.

Befinner man sig lågt ned, där jag är, så tar man större risker för att nå belöningen - dvs att ta ett kliv uppåt på trappan.

Befinner man sig högt upp, så är riskerna förknippat med ett fall från hög höjd ;-)

Jag ser att det går att göra en del i RAW 4.2 (Photoshop Elements). Jag skulle vilja ha ett enkelt sätt att bara ljusa upp hudpartier. Skulle även vilja kunna kräma på lite mer av vissa färger. Det verkar inte gå i mitt verktyg.
Det är lite sorgligt att att de inte prioriterar foto på sitt brölop mer för foto är det enda de har kvar när partyt ät över..Jag tänkte på att du bara fick 10-15 min på dig.
Skaffa Lightroom och PS det är det enda du behöver..! Sedan finns det 1000 tals sidor på nätet om alla möjliga trick,

första bilden ska du vara jättenöjd med tycker jag! paret känns väldigt naturligt och avspänt!

det finns olika sätt att lätta upp bilder med..vet inte vad som finns i elements eller inte. men shadow highlights är en början..att testa med

Det är väl det som är den största skillnaden, skulle jag tro. När man varit med ett tag då vågar man tala om hur det ska vara, inte fråga vad man kan få.

Nu är det ett bra tag sedan (senast jag var på bröllop hade de någon annan som fotograferade, så jag bara "semesterknäppte"), men när jag bröllopade senast pratade jag med brudparet ett tag före begivenheten, för att ta reda på vad de egentligen ville ha ut av den. Fotomässigt, alltså.

Det var inte så mycket, visade det sig. Men sen ställde jag lite ledande frågor, och då tänkte de efter och tyckte genast ja eller nej om dessa.

Därefter en lite kvickt nedskriven plan och när vi var överens om den sa jag: "Då gör vi detta så här".
Där brukar det raskt visa sig att de inte insett vad önskemålen innebär, men med lite modifierande så var det OK. Då är man överens om vad man vill göra och har, som brudpar, insett att vissa delar av evenemanget är det fotografen som bestämmer över.

Sen behöver man reservplan för dåligt väder också, oftast.

Jo, tidsåtgång, rekad plats och överenskommna motiv är förståss nått som ska vara handskakat innan. (Samt att fotografen måste få vara ensam fotograf vid fototillfället, så var inte fallet denna gång).

Jag hade förståss viljat ha det så, men man måste ju också känna av uppdragsgivarens ambitioner, vilka inte föreföll speciellt höga.

Om jag får chansen igen, så ska det bli bättre uppstyrning.

ANNONS
Götaplatsens Foto