Annons

Vända färgnegativ

Produkter
(logga in för att koppla)

91an

Aktiv medlem
Jag har skannrat av alla mina gamla diabilder och nu har turen kommit till färgnegativen som jag då har som färgkort. Jag provar att på ljusbord plåta av negativen och vända dem till positiv i photoshop men resultatet blir uselt. Bilderna blir nästan svartvita i blågrön ton och kontrastlösa. Helt omöjligt att försöka få till gult och rött i. Alternativet är att plåta av färgkorten men jag hade ju tänkt få bättre upplösning från negativen. Finns nåt program för att vända färgnegativ film?
 
Vet att en del använder plugin-programmet Colorperfect till Photoshop. Jag har ingen egen erfarenhet av det men jag tror att det finns en provversion att ladda ned på deras webbsida.

Möjligtvis att det är lättare med en skanner, Epsons bättre flatbäddskannrar typ v800/850 brukar vara populära men ger inte riktigt lika bra kvalité som en dedikerad filmskanner eller ett väl avfotograferat negativ, men har å andra sidan möjlighet att skanna fler negativ i taget.
 
Laddade hem Colorperfect och följde instruktionerna att dra och släppa colorperfect-pluginen i photoshop elements filtermapp i pluginmappen. Men den dyker inte upp i filtermappen då jag startar photoshop. Denna plugin verkar vara perfekt annars så jag får fortsätta leta varför det inte funkar för mig. Tack för tipset!
 
Jag har skannrat av alla mina gamla diabilder och nu har turen kommit till färgnegativen som jag då har som färgkort. Jag provar att på ljusbord plåta av negativen och vända dem till positiv i photoshop men resultatet blir uselt. Bilderna blir nästan svartvita i blågrön ton och kontrastlösa. Helt omöjligt att försöka få till gult och rött i.

Om du sedan sätter svart- och vitpunkt kommer du att se att bilderna blir rätt bra. Sedan behöver du oftast bara göra en liten justering av mellantonerna för att få ett bra resultat.
 
ANNONS