Annons

Värde/efterfrågan på Durst M305 med diverse tillbehör?

Produkter
(logga in för att koppla)

henrik_d

Aktiv medlem
Värde/efterfrågan på Durst M305 med diverse tillbehör?

Durst_305.jpg
Jag köpte detta enbart för stödets skulle, tanken var att göra negativfotografering men jag skaffade mig andra saker och detta blev liggande. Det står Made in GDR på en av termometrarna och 1979 i kartongen till Paterson-tanken. Timern verkar funka och håller 5s resp 10s hyfsat.

Linserna är:
Nikon El-Nikkor 1:2.8 f=50mm 304675 Lens made in Japan
Nikon El-Nikkor 80mm 1:5.6 Made in Japan

Enligt Tradera har det åtminstone sålts några, som jag bedömer, hyfsat likvärdiga linser i närtid. Dock inte till några priser som kommer att göra mig ekonomiskt oberoende...

Sätt ut det på tradera som ett paket om du kan skicka grejorna. Det blir nog sålt om du har lågt utropspris, men det ger inga stora pengar.
Jag hade en M670 färgapparat med alla tillbehör för småbild upp till 6x7, plus allt som behövdes för ett komplett mörkrum, utom skålar. Jag ville inte skicka det eftersom det var så mycket prylar, och dessutom ganska skrymmande. Satte ut en bortskänkes-annons här på Fotosidan i en månad, och tänkte att nån intresserad kunde hämta upp det. Inte ett enda svar. Men jag bor i norra delen av landet. Jag behöll några dosor så jag kan framkalla nån film ibland, men resten for till återvinningen tyvärr

Jag håller med, det är svårt att bli av med även om man ger bort grejorna.
Vi kastade bort en hel del prylar för något år sedan också.

Nu när själv äntligen har plats för ett mörkrum och kan köpa ett, då har många kastat/gett bort sina kompletta framkallningsutrustningar. Lite otajmat för mig.

Nu när själv äntligen har plats för ett mörkrum och kan köpa ett, då har många kastat/gett bort sina kompletta framkallningsutrustningar. Lite otajmat för mig.
Jag vet ju att många dumpat mörkrumsutrustning senaste 20 åren (det var ju så jag skaffade detta paketet) och jag tänker lite på personer som börjat med analogfotografering nyligen och vad som gått lite till spillo.

Om ngn har en optik till en Durst 6x7 så är Bankeryds Fotoklubb intresserad av den.
Ngn ärthjärna har sett till att optiken har fått fötter.

Jag kanske vet ett par stycken som kan vara intresserade av en utrustning.
Men de träffar jag nog itne förräns till hösten.

Sätt ut det på tradera som ett paket om du kan skicka grejorna. Det blir nog sålt om du har lågt utropspris, men det ger inga stora pengar.
Jag hade en M670 färgapparat med alla tillbehör för småbild upp till 6x7, plus allt som behövdes för ett komplett mörkrum, utom skålar. Jag ville inte skicka det eftersom det var så mycket prylar, och dessutom ganska skrymmande. Satte ut en bortskänkes-annons här på Fotosidan i en månad, och tänkte att nån intresserad kunde hämta upp det. Inte ett enda svar. Men jag bor i norra delen av landet. Jag behöll några dosor så jag kan framkalla nån film ibland, men resten for till återvinningen tyvärr
Jag tänker lite att de flesta här redan har mycket av det de behöver, så stora paket med saker är eventuellt mindre attraktivt.

Om ngn har en optik till en Durst 6x7 så är Bankeryds Fotoklubb intresserad av den.
Ngn ärthjärna har sett till att optiken har fått fötter.
Jag har kvar ett Componar S 50mm och ett 105mm, och lite andra småprylar som kanske är av intresse för fotoklubben. Bl. a ett par konverteringskit för M670. De kan jag skänka bort mot fraktkostnad. Skicka meddelande om det är intressant

Jag har kvar ett Componar S 50mm och ett 105mm, och lite andra småprylar som kanske är av intresse för fotoklubben. Bl. a ett par konverteringskit för M670. De kan jag skänka bort mot fraktkostnad. Skicka meddelande om det är intressant
Tack gärna.
Och jag återkommer när jag kontrollerat vilken modell det är vi har.
Men det kan ta ett litet tag.
Vad är ett konverteringskit? Är det Kontrast/färgfilter?

Du råkar inte vara i Luleå V31... I så fall kanske vi kan ses o då MÅSTE jag veta innan vad vi saknar.

Nej jag är inte i Luleå v31, har börjat jobba igen då efter semestern. Konverteringskit är olika ljusboxar för olika negativstorlekar. För att optimera spridning/jämnhet på belysningen för olika filmstorlekar antar jag. Sen använder man motsvarande negativmask i neg-hållaren. Film size conversion kit står det på kartongerna. Jag har dem för småbild, 6x6 och 6x7. Den för 6x6 är för M670BW, med glaslinser utan diffusion. De övriga är för M670color, med diffusionsskiva istället för klart glas.
Edit: Jag har 80mm optik också, den är inte med på bilden

Bilagor

• IMG_20250707_143704.jpg
    IMG_20250707_143704.jpg
    2.7 MB · Visningar: 6
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto