Annons

Värde Nikon 400/2,8-objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
Helt spontant, utan att titta runt på ebay säger jag 35-40. Tror de cirkulerar runt 4-5 tusen dollar, då med frakt/lurad/ejtittainnanköp-risken inräknad.

Vad har ett Nikon ED AF-1 Nikkor 400mm 2.8D för värde idag?

Fint fungerande skick, serienummer 201xxx.

Med värde menar jag ett pris som objektivet kan säljas för tex här på Fotosidan.

Tack på förhand :)

http://www.kenrockwell.com/nikon/40028afi.htm

Om det är AF-I-versionen så är det är ett lite bökigt objektiv att sätta pris på: För några få köpare är det värt en hel del, men för många är vikten (6,6 kilo) och åldern (det är inte säkert att Nikon har alla reservdelar till objektiv som är äldre än 10 år) lite avskräckande. Men rent optiskt är de ju ett fantastiskt objektiv.

Lite ledtrådar från amerikanska priser:

På Ebay finns det just nu inga exakt likadana ute till salu, men ett par lite nyare AF-S-versioner (inte den senaste med VR) och de verkar ha acceptpriser runt 4500 USD eller lite drygt 30000 (plus att sådana här objektiv ofta blir en aning dyrare i Sverige - bara frakten från USA för ett objektiv på nära sju kilo blir ofta en dryg tusenlapp eller mer). På www.keh.com (en av de största och bästa begagnatbutikerna i USA) har de ett antal olika AF-S 400/2.8 ute, för mellan 5000 och 6500 USD beroende på skick. Keh ger garantier och hamnar därför ofta en aning högre i pris än vad man brukar få ut som privatperson. Plus att det som sagt är versionerna (AF-S och AF-S II) som kom efter den du har.

MItt tips - runt 30000 kronor beroende på skick.

ANNONS
Götaplatsens Foto