Annons

Vad kan följande Nikon-utrustning vara värd idag?

Produkter
(logga in för att koppla)

Morrgann

Ny medlem
Hejsan alla kunniga!

Jag har nu landat i att jag inte kommer att använda min fotoutrustning något mer då jag måste göra val här i livet. Känner att jag har för dålig koll på vad sakerna betingar för värde så jag tänkte kolla här med er.

Utrustningen är följande:
Nikon D610 med inte allt för många exponeringar.
Nikkor 16/2.8D
Nikkor 50/1.4G
Sigma 24-105/4 DG OS HSM ART
Gitzo 2531 LVL
Nodal Ninja M2 with RD16-II Advanced Rotator

Alla saker är i väldigt fint skick och optiken har inga defekter alls.


Kartonger är jag rätt säker på finns till alla prylarna, förutom kanske panoreringshuvudet. Där finns dock en medföljande väska.

Så vad kan paketet vara värt? Eller om det är lättare att sätta pris på varje enskild del så tar jag tacksamt emot synpunkter även där.

Tack på förhand!

Mvh / Morgan
 

törnan

Aktiv medlem
Hejsan alla kunniga!

Jag har nu landat i att jag inte kommer att använda min fotoutrustning något mer då jag måste göra val här i livet. Känner att jag har för dålig koll på vad sakerna betingar för värde så jag tänkte kolla här med er.

Utrustningen är följande:
Nikon D610 med inte allt för många exponeringar.
Nikkor 16/2.8D
Nikkor 50/1.4G
Sigma 24-105/4 DG OS HSM ART
Gitzo 2531 LVL
Nodal Ninja M2 with RD16-II Advanced Rotator

Alla saker är i väldigt fint skick och optiken har inga defekter alls.


Kartonger är jag rätt säker på finns till alla prylarna, förutom kanske panoreringshuvudet. Där finns dock en medföljande väska.

Så vad kan paketet vara värt? Eller om det är lättare att sätta pris på varje enskild del så tar jag tacksamt emot synpunkter även där.

Tack på förhand!

Mvh / Morgan

Lättast är tveksamt att sälja allt del för del, det finns en viss risk att du blir sittande med en del men troligen får du också bättre betalt i slutändan. Ska du få iväg allt i ett paket gäller det att hitta någon som vill ha allt alternativt vill ha vissa delar så pass gärna att denne är beredd att köpa hela paketet men då vill köparen troligen inte heller betala fullt för de oattraktiva delarna.
 

Göran Åstebro

Aktiv medlem
Titta in på följande butiker som säljer mycket begagnat Cyberphoto, Mattssons Foto Blocketsidan samt Rajala...

Då får du ett litet hum om vad de tar för liknade utrustning med garanti.
Sedan får du nog räkna av mist 1/3 om du ska sälja privat.
Bli inte förvånad att det är låga priser på utrustningen även om de är fina. Det är tyvärr den bittra sanningen.
 

lonian

Aktiv medlem
Nu gissar jag helt. Men jag har tidigare fått sålt både d800 och d750 för mellan 7-8 tusen.
D610 är äldre och idag 2022 så är stort fokus på spegellöst. Men typ 4-5 tusen kanske beroende på skick. Jag hade dock hållit utkik efter nyare kameror om jag vill ha dslr. Har någon annan en bättre gissning så kör på.
 

Spunken

Aktiv medlem
Vill du få ut så mycket som möjligt så är enda alternativet att sälja del för del. Folk som lägger upp paket måste hitta en köpare som är i behov av allt i paketet, annars gör hen (köparen) en dålig affär som måste betala extra för saker de inte vill ha. Eller måste sälja vidare själv.
Mitt tips är att rengör allt noga (NOGA), ta bra bilder och lägg upp på tradera. Antingen köp nu-pris som du lägger högt, och sänker långsamt (typ 500kr efter 2-3 månader), eller tar en auktion med ett minimi-pris som du skulle kunna leva med - ifall du bara får en budgivare.

Bra bilder och bra info (både spec/features och skick/ålder/osv) gör skillnad när det handlar om kameror.
 

Ventures

Aktiv medlem
Kamerahus (digitala) faller snabbt i värde. Ju förr man säljer desto bättre. D610 ligger nog tyvärt inte på alltför mångas önskelista idag så priset blir därefter.
Förmodligen ett betydligt bättre köp för den som tänkt köpa en ny instegskamera och ett alternativ för den som vill lämna "nybörjarstadiet". Omkring 5000 verkar nivån ligga på idag begagnat.
 
Senast ändrad:

martley

Aktiv medlem
Man kan ju titta på prisläget hos diverse återförsäljare som säljer begagnat, de brukar hålla aningen mer rialistiska priser än vad som kan förekomma på Blocket eller utropspris på Tradera. I Tradera-fallet är det nog bland avslutade autkioner man hittar rätt preis. I alla fall, som exempel, en av de större återförsäljarna i Sverige har för närvarande en begagnad D610 till salu för 6490Kr. Räknar man bort moms och en vinstmarginal som de säkert vill ha men som jag inte känner till storleken på, men vi kan väl gissa på ungefär lika mycket som momsen, så hamnar priset en liten bit över 4000. Fast om kameran fortfarande finns kvar hos dem om säg en månad, så var deras pris antagligen lite för högt. I det här fallet är det efterfrågan som styr priset.
 

Morrgann

Ny medlem
Till att börja med, vilken fantastisk respons på tråden! Helt otroligt med så många bra svar på så kort tid. Stort tack!

Då kanske det bästa är att lägga upp varje enskild sak på typ Tradera och sen så försöka se till så att auktionerna slutar ganska nära varandra och kanske även nämna att jag säljer fler saker i annonsbeskrivningen?

Återigen tack för engagemanget!
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Nodal Ninja M2 är en fantastisk grej, men jag tror att 95% av dem som läser annonser på Blocket eller Tradera har ingen aning vad den ska vara bra för. Vill du få betalt för den så måste den säljas separat, snarare på FS än Blocket.
 

PMD

Aktiv medlem
Sök efter dina grejer på Tradera och klicka i "avslutade annonser" så får du (förhoppningsvis) se lite försäljningspriser.
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Hejsan alla kunniga!

Jag har nu landat i att jag inte kommer att använda min fotoutrustning något mer då jag måste göra val här i livet. Känner att jag har för dålig koll på vad sakerna betingar för värde så jag tänkte kolla här med er.

Utrustningen är följande:
Nikon D610 med inte allt för många exponeringar.
Nikkor 16/2.8D
Nikkor 50/1.4G
Sigma 24-105/4 DG OS HSM ART
Gitzo 2531 LVL
Nodal Ninja M2 with RD16-II Advanced Rotator

Alla saker är i väldigt fint skick och optiken har inga defekter alls.


Kartonger är jag rätt säker på finns till alla prylarna, förutom kanske panoreringshuvudet. Där finns dock en medföljande väska.

Så vad kan paketet vara värt? Eller om det är lättare att sätta pris på varje enskild del så tar jag tacksamt emot synpunkter även där.

Tack på förhand!

Mvh / Morgan
Gör en sökning på avslutade annonser på tradera så får du veta vad folk verkligen betalat
 

Daniel_L

Aktiv medlem
Jag sålde nyligen några d-objektiv och min gamla d90 till mpb.com. Framför allt väldigt smidigt, och någorlunda hyfsat betalt med transparent värderingsprocess. Jag har ärligt talat svårt att förstå hur de kunde betala mig hela 92.00 € för min d90 från 2009. :) (Den ligger nu ute på deras sajt för 144 €. Så mycket tror jag inte jag hade fått på Tradera.)

Vill du sälja hela paketet på ett smidigt sätt kan jag verkligen rekommendera MPB.

De erbjuder gratis (automatisk) preliminär värdering av grejerna så om inte annat så kan du använda deras sajt för att få ett riktvärde.
 
Senast ändrad:
ANNONS