Annons

värde på 300mm 2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas L. Svensson

Aktiv medlem
som rubriken lyder undrar jag lite vad ett begagnat nikkor 300mm f2,8 AF ed kan vara värt?
objektivet är i bra skick och runt 10år gammalt enligt ägaren.

//jonas

Låter som det är första versionen av 300'an. Dessa ser man för mellan 12-15' i annonser på blocket motsv.

Första versionen med af går nog att hitta för runt 10000-13000 om det är i normalt använt skick.
Seg af och inte lika vass som de senare. Sämre mekanik också om man skall tro det om sägs.
Men helt klart ett potent objektiv än idag.

Jag hade hellre valt ett lite nyare och lagt ut ca 16000-19000..

Frågan är ju också hur de tär med service av Nikons äldre optiker.. Canons äldre telen är ju drabbade av att reservdelar ej längre finns att tillgå. Det hjälper ju priset ned en aning.

Jag hade helt klart hellre köpt ett felfritt oservat objektiv än ett reparerat i till synes bättre kosmetiskt skick..

MVH Niclas,

Är det modellen med AF-I, dvs inbyggd af-motor, så finns den motorn ej längre kvar som reservdel. Det betyder att objektivet en dag kommer bli ett manuellt dito. Många vet nog inte om detta, men det gör att iaf jag skulle undvika objektivet om man inte får det till bra pris dvs.

bra svar.
tanken är att jag skall byta jämnt med mitt 80-400 (nikkor) ett halvår gammalt, gör jag fel?
objektivet jag frågar om är det utan inbyggd AF motor.
är ute efter ett ljusstark tele med bra skärpa och tror ett 300mm f2,8 skulle passa mig utmärkt.

//jonas

"300 AF ED" är med AF..

Ja du gör nog rätt. Helt klart ett lyft,, jämfört med zoomen.

Jag ägde ett canon 300 2,8 och bytte ca jämt med ett 100-400 när det begav sig.. det var så att mina behov hade ändrats. Så det handlar väl om vad man fotar och vilka krav det ställer på utr,stn.

Optiskt talat så är du rätt spår:)!

Optiskt sett är 300/2,8 AF ED samma som den manuella versionen, d.v.s. mycket bra - dock är AF-I, AF-S, AF-S II och AF-S VR optiskt bättre.

Vad ska du hänga det på för kamera? De där gamla telena tenderar prestera bättre på FX-hus än DX, då de inte riktigt klarar upplösningen.

Är det ett bra kamerahus är AF-hastigheten hyfsad med det objektivet, men inte i närheten av de nyare med inbyggd motor.

Jag skulle definitivt välja den fasta 300:an före zoomen, men det beror ju lite på hur man är lagd också :)

tack för hjälpen! :)
vi har kommit överrens att jag skall lägga 1500:- emellan bytet.
kameran det ska användas på är en D80 som kommer att uppdateras till D300 om intresset håller i sig.

//jonas

har pratat lite mer med killen som har objektivet och det levererades med en aluminium väska (CT 303), kan det säga lite mer om det är första eller andra versionen av 300mm f2,8 AF IF-ED?

//jonas

Såvitt jag vet finns det bara en version av den gluggen. Nästa som kom var AF-I med inbyggd fokusmotor.

/afe

ANNONS
Götaplatsens Foto