Annons

Värdering Hasselblad/hur sälja den?

Produkter
(logga in för att koppla)

asabrorsson

Ny medlem
Hej

Jag sitter med ett hus (Hasselblad 500c/m inköpt på 80-talet) och fyra objektiv till plus bland annat sökare, magasin, motljusskydd.
Hur kan jag få veta ett rimligt värde? Var ska jag sälja den? Googlat järnet men blir inte mycket klokare.

Kan i princip inget om Hasselblad men vet att kameran inte använts på länge och egentligen är rätt sparsamt använd. Lite repor på utsidan av objektiven.Tack på förhand!
 

Bilagor

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Hej

Jag sitter med ett hus (Hasselblad 500c/m inköpt på 80-talet) och fyra objektiv till plus bland annat sökare, magasin, motljusskydd.
Hur kan jag få veta ett rimligt värde? Var ska jag sälja den? Googlat järnet men blir inte mycket klokare.

Kan i princip inget om Hasselblad men vet att kameran inte använts på länge och egentligen är rätt sparsamt använd. Lite repor på utsidan av objektiven.Tack på förhand!
Priserna på en del analoga kameror har gått upp något de senaste åren, eftersom ganska många vill köra film igen. Dit hör Hasselblad som man i vissa lägen kan få skapligt för.
Att kameran legat oanvänd länge kan innebära att den behöver service, framför allt objektiven som har egen slutare.
Ett tips är att kontakta LP Foto, de sysslar med auktioner och är seriösa.
 

asabrorsson

Ny medlem
Priserna på en del analoga kameror har gått upp något de senaste åren, eftersom ganska många vill köra film igen. Dit hör Hasselblad som man i vissa lägen kan få skapligt för.
Att kameran legat oanvänd länge kan innebära att den behöver service, framför allt objektiven som har egen slutare.
Ett tips är att kontakta LP Foto, de sysslar med auktioner och är seriösa.
Tack för svar! Är inte jättesugen på att skicka kameran, bor i Skåne, men det får kanske bli så 🙂
 

ztenlund

Aktiv medlem
Du kan alltid höra med Mattssons (de har faktiskt en 500 C/M med ett objektiv till salu f.n.), men de behöver ju se till att köpa in för ett pris så att de kan täcka vinst, risk, eventuella åtgärder etc.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Om du ska höra med olika handlare så kontakta då flera stycken. Det kan skilja väldigt mycket i hur de värderar för ev. köp.
Utrustningen måste undersökas för att kunna göra en vettig värdering.
 

Larsa Andersson

Aktiv medlem
Om den går att fota med så är den värd mycket. En 500 C/M med 80mm objektiv går för ca 17.000 på Tradera. Du har ju dessutom fyra objektiv. Det är bra för dig att veta om den fungerar för då får du mer betalt. Om du inte kan bedöma det själv så ta hjälp av en fotobutik i din närhet. Om du lägger ut den på Tradera så får du säkert bäst betalt och du behöver inte själv sätta ett rimligt pris för det är en auktion. Priserna har gått upp mycket det senaste året. Tyvärr för mig som vill ha en i snyggt skick att ha i vitrinskåpet Göteborgare som jag är. Nu är priserna för höga för mitt ändamål.
 

asabrorsson

Ny medlem
Om den går att fota med så är den värd mycket. En 500 C/M med 80mm objektiv går för ca 17.000 på Tradera. Du har ju dessutom fyra objektiv. Det är bra för dig att veta om den fungerar för då får du mer betalt. Om du inte kan bedöma det själv så ta hjälp av en fotobutik i din närhet. Om du lägger ut den på Tradera så får du säkert bäst betalt och du behöver inte själv sätta ett rimligt pris för det är en auktion. Priserna har gått upp mycket det senaste året. Tyvärr för mig som vill ha en i snyggt skick att ha i vitrinskåpet Göteborgare som jag är. Nu är priserna för höga för mitt ändamål.
Tack för svar.
Jag ska absolut se till att kolla så att den funkar 🙂

Har fått flera bra tips här i tråden, är tacksam för att ni har tagit er tid!
 

jphotog

Aktiv medlem
Jag köpte min Hasselblad 503 med ett 80mm objektiv för runt 10.000 spänn. Beroende på vilka de tre övriga objektiven är tror jag du kan få runt 25.000 till 30.000 spänn om du säljer dem separat och har lite tålamod. Hos en handlare troligen mindre än hälften av det.
 
ANNONS