Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Värdig ersättare till 350D?

Produkter
(logga in för att koppla)

johamn

Medlem
Nu börjar det bli dags att byta ut den relativt slitna 350D:n mot något nyare, men jag har kört fast lite i vad jag igentligen vill ha.,.

Jag har hört att 1000D (visserligen en "instegskamera" är likvärdig 350D, men är den för lika, så att jag blir missnöjd efter ett tag?
Är det värt pengarna att gå upp till en 500, eller rent av en 550?

jag har ju diverse objektiv till 350:n, så därför vill man ju gärna fortsätta med canon, men kan det kanske vara värt att byta märke? har klämt och känt på vännernas D3100, och den känns ju vettig, trots sina brister i live-view-läget..

Jag fotar mycket både inne och ute, speciellt barn, djur, och mycket fordon, speciellt på banträffar, utställningar m.m..

Så, ni som har någon erfarenhet av kamerorna, eller bara vettiga åsikter, var inte rädd för att skriva ett par rader. =)

Mvh Johan

Stanna kvar hos Canon.
Köp inte 1000D.
Köp gärna 450D, 500D, 550D, 40D, 50D, 60D. Ny eller beg.

Har du pengar över, satsa på en bättre normalzoom.
Ditt 18-55 utan IS är inte världsklass, 18-55 med IS är bättre.
Sigma 17-70/2.8-4 OS är ett ännu bättre alternativ.
Sigma 17-50/2.8 OS är ytterligare ett snäpp bättre.
Köp INTE EF-S 18-135 IS !

Köp gärna 450D, 500D, 550D, 40D, 50D, 60D. Ny eller beg.

Av dessa är 450D, 500D och 550D mest lika 350D utseendemässigt och handhavandemässigt. Med en av dessa kameror kan du antagligen fortsätta att fotografera som förut utan att behöva lära dig nya manöverdon.

40D, 50D och 60D är lite större och tyngre än 350D och har lite annorlunda ergonomi. (40D och 50D är i stort sett identiska utseendemässigt, medan 60D är aningen mindre än dessa två). Jag tycker att de tvåsiffriga modellerna har bättre ergonomi, men det krävs en liten inkörningsperiod om man går från en 350D (jag använde 350D i ett par år för ett antal år sen).

40D finns nog bara begagnat, men ett vävårdat exemplar är ett bra köp till rätt pris. Man borde kunna få en fin 40D för under 4000 kr begagnat. 50D tror jag fortfarande säljs ny, men den är nog inte ett så bra köp som ny, utan man bör nog titta efter en begagnad där också.

60D börjar gå ner i pris bland fotohandlarna nu. Jag såg att någon av de stora elektronikvaruhusen säljer den för under 9000 kr.

Jag bytte från 40D till 60D nyligen och tycker att 60D är en mycket bättre kamera för all den slags fotografering jag gör. Den vridbara skärmen och den trådlösa blixtstyrningen är jätteroliga att använda.

Tack för alla läsvärda svar!

Funderade ett tag på en beg 40-60D, men kom fram till att de troligtvis inte är något för mig, då jag gärna vill ha ett autoläge (speciellt för frugan som också fotar ibland)..

Så valet föll på en EOS 500D med ett standard 18-55 EFS objektiv från Scandinavian Photo i Bankeryd.. Sjukt trevliga lokaler ;)

Funkar riktigt bra än så länge. =)

Mvh Johan

En bra kamera som du säkert bir nöjd med.

Dock vill jag bara påpeka att 40D/50D/60D också har ett autoläge (flera autolägen faktiskt; i stort sett samma som 500D).

En bra kamera som du säkert bir nöjd med.

Dock vill jag bara påpeka att 40D/50D/60D också har ett autoläge (flera autolägen faktiskt; i stort sett samma som 500D).

Okej, då är dom ju helt plötsligt ett alternativ ändå. ;)

Var här på forumet jag läste till mig det någonstans, så det var väl fel cykel som tog mig på tur. ;)

//Johan

Okej, då är dom ju helt plötsligt ett alternativ ändå. ;)

Var här på forumet jag läste till mig det någonstans, så det var väl fel cykel som tog mig på tur. ;)

Det är många här som inte betraktar "P"-läget som den automatik det är, utan bara de motivlägen och den gröna rutan. Men 50D har en massa motivlägen också:

• Auto
• Creative auto *
• Program AE (P)
• Shutter priority AE (Tv)
• Aperture priority AE (Av)
• Manual (M)
• Auto depth-of-field
• Portrait
• Landscape
• Close-up
• Sports
• Night portrait
• Flash off

Per.

De tresiffriga EOS-kamerorna skiljer sig inte nämnvärt från de tvåsiffriga vad gäller exponeringslägen.

ANNONS
Götaplatsens Foto