Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Världens bästa objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

wfrank

Aktiv medlem
...skaffade jag idag. EF 70-200F/4L IS. Så här långt imponerar det enormt. Urskarpt redan på F/4, och ända ut i kanterna. Livliga färger - vet inte om det är på riktigt eller om de verkligen är det - men det "känns så". Fina kontraster och bokehn mjuk och varm. Det trivs väldigt bra med 7D's AF också, blixtsnabb och ackurat på samtliga 18 miljoner pixlar.

Har velat länge mellan 100-400L och detta. Eftersom jag inte kommer ha råd med båda vill jag nu bara veta att jag gjorde rätt. Någon som kan bekräfta? :)

(en 1.4 konverter står härnäst på köplistan, den kommer det finnas plats för dock). För den kräsne finns då bara Canon antar jag, Soligor är inte att tänka på trots "toppklass"?

Ja, Jag kan intyga att det var ett bra val:) Bortsett från att mitt fortfarande skramlar som en maraccas...
Ett underbart objektiv som är oerhört smidigt och passar perfekt till 7D med BG.

Grattis!!

Är övertygad att du kommer bli mer än nöjd med ditt val, har också en 7D med batterigrepp & mitt 70-200/4 IS sitter på mest hela tiden... =)

Grattis till inköpet! Får allt instämma om att den är skarp, den gluggen är nog ett av de skarpaste gluggar jag har i min väska. För att inte tala om den väldigt bra bildstabiliseringen. Kan meddela att den även är skarp även ute i kanterna på 5D MkII. :) Jag hade 70-200 f/2.8 innan och ångrar inte för en sekund bytet till EF 70-200F/4L IS. Så överlägset mycket skarpare och jag tycker man vinner mer på 4 stegs bildstabilisering än ett bländarsteg. Enda nackdelen med EF 70-200F/4L IS är den onödigt dyra stativfästet som man måste köpa separat (om man nu har behov av den).

Kanonglugg, utom i sämre ljus. Jag ångrar mitt köp och önskar ha en 2.8 istället. Tyngre, men mer användbart, då jag plåtar en hel del inomhus på konserter och liknande.

...skaffade jag idag. EF 70-200F/4L IS. Så här långt imponerar det enormt. Urskarpt redan på F/4, och ända ut i kanterna. ...

Har velat länge mellan 100-400L och detta. Eftersom jag inte kommer ha råd med båda vill jag nu bara veta att jag gjorde rätt. Någon som kan bekräfta? :)

(en 1.4 konverter står härnäst på köplistan, den kommer det finnas plats för dock). För den kräsne finns då bara Canon antar jag, Soligor är inte att tänka på trots "toppklass"?

Velade också mellan 70-200/4L IS och 100-400. Kunde köpa 100-400 till samma pris som 70-200, men valde ändå 70-200.

Har snorskarpa 200/1.8L, men med 1.4x konverter på båda, är faktiskt 70-200/4L IS skarpare (även med nedbländat 200/1.8).

beror lite på vad man läger i ordet "bästa" objektiv

gillar alla mina objektiv, men 200 2L IS USm, är ganska ostanding, i skärpa(lätt ett av canons skärpaste teleobjektiv), kontrast, färg, ljusstark, riktigt effektiv is, snabb af

fast jag gillar mitt 400 2.8L IS mer eftersom det passar mitt omfång bättre..

Tack för alla bekräftelser :). Ja, jag vet att det finns ex.vis fasta objektiv för 60.000 med bättre ljusstyrka och mkt god skärpa osv, men faktum kvarstår. Även om 10.900 (som jag betalade idag) är väldigt mycket pengar så presterar det ohyggligt bra. Jag minns den första digialkamera som kom i min hand i slutet på 90-talet. Den var ruggigt dyr och men inköpt av Ericsson, på den tiden arbetade jag med att undersöka (och fota) vad konkurrenterna släppte för mobiler. Bilderna var 640x480 (jag vet att detta är historia men ändå). Bilderna från den i fullstorlek var alltså inte långt ifrån 100%cropen nedan (400x400), fast suddigare.

Och Staffan, undra om det inte var dig jag ringde när du skulle sälja ditt outhämtade 100-400 från Rajala när dom haft en drive på 12.000? Du ville inte pruta lika mkt som jag så det blev ingen affär. Jag hoppas jag inte ångrar mig :)

Jag är långt ifrån ett ess på bildbehandling, men här ett exempel från idag. Just nu är jag iaf mkt nöjd. Först hela, sen cropen (en av de kranarna som nu höjer sig över Riddarfjärden för att bygga citybanan). Är sen en tid helt inne på S/V, ber om ursäkt för det för de som gillar färg...

Bilagor

• IMG_2967 400.jpg
    IMG_2967 400.jpg
    88.4 KB · Visningar: 713
  • IMG_2967 400 cropII.jpg
    IMG_2967 400 cropII.jpg
    75.6 KB · Visningar: 709
Senast ändrad:
Jag har också 70-200/4L IS USM och är imponerad av den, men det objektiv jag köpte härom dagen är makalöst skarpt direkt ur kameran. EF 100 f/2.8L IS Macro USM.
Använt det mest för porträtt hittills med, som sagt, enastående skärpa.
Det finns många objektiv att lägga in i budgeten över tiden...
/L

Ett mycket bra val! Gillar mitt riktigt skarpt!
Mitt senaste objektivinköp blev en 85mm f/1.2L som dock känns snäppet närmare som världens bästa objektiv! ;)

Soligor gör fantastiskt bra konverterar så du behöver inte lägga ut en massa på
överprissatta original.
Om du ska ha gluggen till annat än skärpetester,så ser du ingen skillnad.

...skaffade jag idag. EF 70-200F/4L IS. Så här långt imponerar det enormt. Urskarpt redan på F/4, och ända ut i kanterna. Livliga färger - vet inte om det är på riktigt eller om de verkligen är det - men det "känns så". Fina kontraster och bokehn mjuk och varm. Det trivs väldigt bra med 7D's AF också, blixtsnabb och ackurat på samtliga 18 miljoner pixlar.

"Världsbäst..." då har du inte provat 24-70/2.8 från konkurrenten...

ANNONS
Götaplatsens Foto