Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Världens snabbaste

Produkter
(logga in för att koppla)
Undrar vad den kostar? Inget för den vanlige konsumenter tror jag.

/Benny

Vill man se vilka som är de snabbaste datorerna i världen är det bara att gå till www.top500.org som listar dem.
Observera vilket operativsystem majoriteten av dem använder!

/erik

Undrar hur många år det tar innan vi alla har en Dator med den prestandan hemma, 10 år kanske ?

/kent

Denna typ av datorer som är parallelldatorer eller kluster är väldigt lämpade för vissa typer av beräkningar men mindre lämpade för andra. Vissa problem löser man sekvensiellt och även om man kan parallellisera vissa delar måste man tänka på synkroniseringsproblem. I värsta fall står många processorer och väntar på att någon ska bli klar för att kunna fortsätta arbetet.

Att en vanlig dödlig datoranvändare med nuvarande problemlösnings-/programmeringsteknik skulle ha behov av 295000 processorer har jag svårt att se. Ett antal processorer/kärnor för att låta processer köra var för sig är en sak, men så många? Hur många processer har ni på er burk egentligen? Även om var och en av dem skulle få tio processorer/kärnor var att leka på kommer ni inte i närheten av denna siffra.

Om man tänker på enbart beräkningskapaciteten och bortser från antalet processorer kommer det möjligtvis en dator för hemmabruk med sådan prestanda, men inom tio år? Det tror jag är optimistiskt.

Ska man gissa kan man utgå från Moores lag som är en observation att antalet transistorer på de billiga integrerade kretsarna dubblades ungefär varje 24 månader (därmed inte sagt något om prestanda, men det ger en fingervisning). Så om 10 år har vi 32 gånger så många transistorer om denna "lag" fortsätter gälla och fysikens begränsningar inte sätter käppar i hjulen. Kanske kan vi få andra tekniska landvinningar som får det att gå snabbare och gör stora hopp, men kommer det röra sig om storleksordningen 100000 gånger snabbare? Jag skulle inte våga sätta pengar på det. Fastän du får nog rätt feta odds om du går till vadslagningshusen och vill göra ett vad på tio år :)

Max - Jag är imponerad, det där var en av de mer korrekta citeringarna av Moorés lag då du även fått med en bit av det ekonomiska i det. Men sammanhanget att kostnaden faktiskt är en central del i det hela tycker jag föll bort lite.

En direkt översättning av den mest relevanta biten i Moorés observation är...

Komplexiteten som ger den minsta kostnaden per komponent har ökat med ungefär en faktor två per år.

Vilket i sin tur ger en betydelse som i något mer förklarande ordalag ger något i stil med följande: Antalet transistorer per chip som ger den lägsta kostnaden har ökat med ungefär en faktor två per år.

FÖr er som vill läsa mer kan jag rekommedera Jon Stokes artikel om tolkningen av Moore´s "lag".

ANNONS
Götaplatsens Foto