Annons

Värt att bytta från 300D till 400D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Quisquam

Aktiv medlem
Hej!

Jag undrar om ni tror att det är värt för mig att byta upp mig från en Canon EOS 300D till en 400D?

Jag köpte den jag har begagnad i somras och fotograferingsivern har inte minskat sedan dess. Det jag dock bl.a. har hoppats på är att jag, när jag fångar något riktigt fint motiv, ska kunna göra en klart större förstoring än 30x20 cm. Jag uppskattar även att det är nio fokuseringspunkter istället för sju, att kameran ska vara lite snabbare, den s.k. självrengörande sensorn och en hel del till. Frågan är dock om det är värt det. Ge mig GÄRNA tips!! :)

Det som jag upplevde som ett lyft vid bytet från 300D till 400D var inte bildkvaliten, utan handhavandet. 400D är oändligt mycket snabbare när man bläddrar mellan bilder, 300D kändes som olidligt långsam. Negativt var dock att greppet på 400D är betydligt sämre (mindre) än på 300D.

Om du inte har bråttom att byta så kan det vara en ide att vänta några veckor och se om inte Canon presenterar en uppföljare till 400D.

Något att fundera på kan också vara att satsa pengarna på bra objektiv om du inte redan har det. Bilden kanske inte blir så mycket bättre med 10 miljoner suddiga pixlar jämfört med 6 miljoner suddiga pixlar :)

Jag bytte från 350D till 400D och tyckte det var värt merkostnaden. Den större skärmen, snabbare autofokusen och det bättre handhavandet var skäl nog för mig.

Testat

Hej igen!

Jag har nu hållit i och lite smått testat en 400D och jag blev förvånad över hur liten den är. Det tror jag i och för sig inte blir något problem, sååå stora händer har jag inte, men om jag skulle börja köpa lite större och tyngre objektiv måste jag nog skaffa batterigreppet också. Nå, i alla fall så tyckte jag att den kändes bra, med ett mer distinkt ljud när man knäppte kort och den kändes snabbare över lag.

Vad gäller att vänta till en eventuell efterföljare så tror jag att det får vara. Jag har ingen obegränsad budget och en ny modell skulle helt klart bli dyrare.

Tack för era råd!

En begagnad 30D (föregångaren till 40D) vore kanske något att överväga. Likadant grepp och batterier (!) som 300D fast med alla funktioner, plus några till, som 400D. Jag bytte upp mig från just 300D till en 30D i augusti och är verkligen nöjd. En begagnad 30D kostar runt 6 000 kr.

/ Erik

Hmmm

Hmmm... Det lät iofs som en tanke. Fast det vore skoj med en helt ny kamera också. Nu gjorde du mig mer förvirrad. :)

Jag hade nog sparat ett tag och gått på en 40D. Skillnaden mellan instegs modellerna (300,350,400) och nästa steg är ganska stor.
Alternativet är en beg 30D men då får du inte den större LCD'n vilket jag tycker är värt en hel del.

ANNONS
Götaplatsens Foto