Annons

Värt att köpa 5D nu?

Produkter
(logga in för att koppla)

pandapod

Aktiv medlem
Jag vill ta steget till fullformat för dess bättre ISO egenskaper, igen brännviddsförlänging samt högre dynamiskt omfång. Men är det värt att köpa en 5D innan photokina och möjligen 5D mk II / 7D / ETC vad uppföljaren till 5D heter?

Har även fått ett billigt erbjudande på 1Ds mk I, då jag älskar det huset men dess iso-egenskaper imponerar mig inte men fördelen emot 5D är att den är vädertädad, bättre AF, samt billigare. Men har lite svårt att man måste hålla inne två knappar på nästan alla interface. Tyvärr räcker inte min budget för 1Ds mk II.

Så vad tycker ni, vänta på 5D mk II eller köpa nu?

Det är väl i första hand en prisfråga, den nya lär väl inte bli så billig direkt, hamnar troligtvis i nivå med Nikons D700, så att köpa en 5D idag är nog en bra affär, kamerans bildkvalitet är ju i toppklass.

/kent

Jag vill ta steget till fullformat för dess bättre ISO egenskaper, igen brännviddsförlänging samt högre dynamiskt omfång. Men är det värt att köpa en 5D innan photokina och möjligen 5D mk II / 7D / ETC vad uppföljaren till 5D heter?

Har även fått ett billigt erbjudande på 1Ds mk I, då jag älskar det huset men dess iso-egenskaper imponerar mig inte men fördelen emot 5D är att den är vädertädad, bättre AF, samt billigare. Men har lite svårt att man måste hålla inne två knappar på nästan alla interface. Tyvärr räcker inte min budget för 1Ds mk II.

Så vad tycker ni, vänta på 5D mk II eller köpa nu?
har själv en 1ds och denna fungerar utmärkt knpapparna vänjer man sig vid. köp den

Köpte en begagnad 5D för några månader sedan och är mycket nöjd. Gillar dess fina bildkvalitet som enligt tester är ganska likvärdig Nikons D700.

Det man märker att 5D är en gammal kamera är att den saknar många nya finesser. Själv fotograferar jag mest landskap i mauellt läge och klarar mig då utan många nya finesser.

Det enda jag saknar är:

Vädertätat hus - Slippa vara orolig vid fuktigt väder eller lite regn.
Bättre display - Bilderna ser lite matta ut och är svår att läsa av vid solsken.
Timer - Ställbar timer, inte bara 10 sek. Går att få 2 sek vid spegeluppfällning.

Gillar bildkvaliteten och möjligheten till korta skärpedjup. Glöm inte att fullformat avslöjar dålig objektiv mer än en kamera med crop, då den använder hela linsytan. Saker som vinjettering och bildförvrängning, t ex vid användning av vidvinkel.

Kan rekommendera kameran som begagnad om du inte behöver de senaste finesserna.

/Gunnar

Visst gillar jag 1D huset, men jag är rädd att 1Ds är en "förgammal" kamera. Jag köpte en 1D mk I, men blev missnöjd på dess vitbalans, ISO-egenskaper direkt men annars var det en toppenkamera. Då jag fotograferar mycket i mörkret vill jag ha en kamera med bra ISO egenskaper. (Jag vet, ISO är inte allt) Men 1Ds verkar ha betydligt sämre ISO-egenskaper än 5D.

Jag väntar nog med att köpa kamera tills efter photokina. Tex om man köpte en 40D igår, så släpptes 50D idag, och genast sjunker priset på 40D pga ny model och man har gjort ett "dåligt köp". Detta vill jag inte riskea med tanke på att "nästan alla väntar" på 5D mk II.

ANNONS
Götaplatsens Foto