Annons

Värt att uppgradera RAM'et?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr Kane

Aktiv medlem
Är det värt att uppgradera från 16Gb till 32Gb (bra pris just nu på 16Gb DDR3-minnen av samma sort jag har) på PC'n för PS/LR prestanda?

(I övrigt är det i7-4790K CPU, NVIDIA GTX660 2Gb och Samsung 840 Evo SSD för operativet i burken. Bilder ligger på en HDD.)

Datorn ska kunna hantera 32 gb internminne och om det finns på två minnesremsor på vardera 16 gb ska detta kunna bli igenkänt av bios. Det står i manualen vad som är max minnesgräns för just din dator.
Sedan ska operativsystemet kunna hantera 32 gb. Detta står i manualen för os.
När detta är klart, ska LR kunna hantera dessa datamängder.
Jag brukar säga att en dator är som en lök, många lager utangå varandra och alla lager måste kunna hantera 32 gb.
Många skruvar på ett järnspett :)

Att tänka på:
När du stoppar i mer minne i burken kommer windows sno åt sig mer diskutrymme till sin "page file". Har man en SSD så kan rätt mkt försvinna till detta. Man kan manuellt justera storleken, google berättar hur.

För ett par år sedan så kollade jag samma fråga o en proffisionell videoredigerare svarade.
8 till 16 märktes tydligt
16 till 24 en viss förbättring
24 till 32 märktes inte
Men då är det tunga videoproduktioner.
LR är inte så tungt

Jag tror prestandavinsten mellan 16 o 32 är försumbar.

Däremot så käkar Lightroom minne, åtminstone i Windows. Dra igång aktivitetshanteraren så ser man tydligt hur LR tar mer och mer minne ju längre du kör. Brukar inte vara något direkt problem men nog är det ett minneskrävande program.

När det gäller pagefie så har jag själv slagit av den helt, behövs inte för mig med 16GB RAM.

HDR i Lightroom

Det går ju att köra ett flertal HDR i Lightroom samtidigt.
Dessa 32 bit renderingar fullkomligt slukar RAM. Jag kan med visst besvär lägga samman 10-15 bilder med 3 exp. på en gång, sen blir det oerhört trögt.
Ska nu sätta in ytterligare 32 G Ram!

Kan berätta att min uppgradering till 64 G RAM misslyckades. Moderkortet har åtta platser och enligt uppgift från Overclockers som byggt datorn så skulle det funka. Dom beställde "rätt" minnen av samma sort som satt i, 4st 8 G. Men det visade sig att datorn inte villa känna av de nyinsatta. Fick rådet av Overclockers att uppgradera bios, det hjälpte inte.
Jag hade vid det laget fått betala den lokala datorverkstaden ca 2000 kr för arbetstiden, helt bortkastat.
Overclockers tar inte på sig någon kostnad eller kompensation för misslyckandet.
Dom hade ju lovat att det skulle bara vara att stoppa dit RAM minnena och att det skulle fungera.

Kan berätta att min uppgradering till 64 G RAM misslyckades. Moderkortet har åtta platser och enligt uppgift från Overclockers som byggt datorn så skulle det funka. Dom beställde "rätt" minnen av samma sort som satt i, 4st 8 G. Men det visade sig att datorn inte villa känna av de nyinsatta. Fick rådet av Overclockers att uppgradera bios, det hjälpte inte.
Jag hade vid det laget fått betala den lokala datorverkstaden ca 2000 kr för arbetstiden, helt bortkastat.
Overclockers tar inte på sig någon kostnad eller kompensation för misslyckandet.
Dom hade ju lovat att det skulle bara vara att stoppa dit RAM minnena och att det skulle fungera.

Vad har du för operativsystem? Den avgör också ifall du kan använda minnena.

/Stefan

För att använda 64 GB krävs 64-bits Windows enligt följande.

home basic 8 GB
home premium 16 GB
professional 192 GB
enterprise 192 GB
ultimate 192 GB.

Är nu ingen "datatekniker", min poäng med inlägget är ju att den firma som byggt datorn lovade att 64 G skulle funka, vilket det inte gjorde. Har nu returnerat dem och får nöja mej med 32 G, vilket sannerligen inte är dåligt det heller.

För ett par år sedan så kollade jag samma fråga o en proffisionell videoredigerare svarade.
8 till 16 märktes tydligt
16 till 24 en viss förbättring
24 till 32 märktes inte
Men då är det tunga videoproduktioner.
LR är inte så tungt

Ungefär så är vad jag känner till.
Möjligtvis kan man vinna något på att välja snabbare minnen i stället för större.

Förmodligen är det bättre att lägga pengarna på något annat.

Är nu ingen "datatekniker", min poäng med inlägget är ju att den firma som byggt datorn lovade att 64 G skulle funka, vilket det inte gjorde. Har nu returnerat dem och får nöja mej med 32 G, vilket sannerligen inte är dåligt det heller.

Det var firman som försökte sig på expansionen? Minnesexpansioner är inte alltid plug&play utan kan behöva initieras.

För att använda 64 GB krävs 64-bits Windows enligt följande.

home basic 8 GB
home premium 16 GB
professional 192 GB
enterprise 192 GB
ultimate 192 GB.

Windows 10 home stödjer 128GB.
Windows 8: också 128GB. (självklart 64-bits)
Windows 7 Home Basic – 8GB
Windows 7 Home Premium – 16GB
Windows 7 Pro – 192GB

Jag har 32GB i min och maxar ofta, PS äter mycket när man har många filter öppna samtidigt.

Tänkvärt innan man köper in mer minne är om man har "rätt" moderkort.
Byter man moderkort passar förmodligen inte de gamla minneskorten och då får man börja om investeringen i minne.
Jag sitter själv med 16 snabba GB som blir värdelösa om jag vill ha en bättre processor (än i5 750), eftersom det skulle kräva ett nytt moderkort.

Tänkvärt innan man köper in mer minne är om man har "rätt" moderkort.
Byter man moderkort passar förmodligen inte de gamla minneskorten och då får man börja om investeringen i minne.
Jag sitter själv med 16 snabba GB som blir värdelösa om jag vill ha en bättre processor (än i5 750), eftersom det skulle kräva ett nytt moderkort.

När man börjar fundera på att uppgradera minne kan det vara lika bra att även uppgradera CPU och moderkort, blir som en ny dator. Windows 10 är gratis just nu för många och det skadar inte.

Det var firman som försökte sig på expansionen? Minnesexpansioner är inte alltid plug&play utan kan behöva initieras.

P.g.a avståndet till Luleå, så lät jag en lokal datatekniker göra jobbet. Han fick telefonsupport från Overclockers när det strulade, men förgäves.

( för den intresserade: Moderkort: 1 x Gigabyte GA-X99-UD4 Socket. RAM: Crucial Ballistix Sport-DDR 32GB 4X8 GB : Windows 8:1 64 bit pro)

Maila Gigabyte och fråga.
Specen säger i alla fall att det skall gå.
Jag läste inte vilka minnen som var OK o vilka som inte var det.

ANNONS
Götaplatsens Foto