Annons

Värt uppgraderingen D90 -> D300s?

Produkter
(logga in för att koppla)

Umi71

Aktiv medlem
Hej.

Jag funderar på att byta ut min D90 mot en D300s är det ett byte som är värt? Hört rykten om att det kommer en uppföljare snart men tror då att den kommer kosta väsentligt mer än vad D300s kostar nu och sen när den nu kommer efter problemen i Japan.

Jag är framför allt ute efter större hus och vädertätning plus inte så mycket meny plockande utan mer knappar på huset. Samt 100% viewfinder

Det lutar åt att jag gör den men vill ha lite synpunkter så jag inte gör ett ned köp

Mvh Umi
 

pdahlen

Aktiv medlem
Har också haft den funderingen, man kan ju också väga in D7000. Personligen ser jag möjligheten att finjustera AF för olika objektiv, samt att man kan sätta in en tidslåsning på fokus om man tillfälligt skulle tappa den samt att man kan sätta fokusprioritering vid användning av AF-C (som är på AF-S) som skulle berättiga ett byte.

Tror inte man ska kasta sig på en nykomling som typ D400, inte pga problem utan för kostnaden. Bättre att låta priset falla och köpa när det ligger som lägst, betalde tex 4800 för min D90 (nytt). Så är man ute efter en kraftfull kamera så slå till när det ligger som lägst dvs under 10k för en D300s, ett pris som man nästan kan få ut som begagnat om man senare vill byta. En D7000 är ju också på väg ner i pris och kan säkert också vara ett bra köp, menm den kommer nog att fall mer och man kanske inte kommer att få tillbaka lika mycket, men det är en gissning från min sida

Vad är det för knapp som du saknar på D90, tycker nästan det är för mycket :). Har hänt mer än en gång att jag har börjat att trycka och skruva på fel. Personligen hade jag hellre valt att de funktioner som jag vill ändra mellan två bilder är de som finns som direktval (bara de), övriga funktioner hade jag önskat att man kunde ändra "via" LCD displayen såsom man kan på D5000. Tex så råkade jag ändra jpg/raw i en bildserie istället för ISO, men det är ju jag :)

Bildmässigt så ser du ingen skillnad mot D300s utan det är hanteringsmässigt, som indirekt påverkar bilden. Tar du en D7000 så borde du kunna höja bildkvalitén generellt men tappar något i "greppet", men D7000 har väl lika mycket knappar och funktioner som D300S?
 

MickeÖ

Aktiv medlem
Går själv i liknande tankar att byta upp mig från D90. När jag kollar på specsen och frågar säljare ( har kollat för tillfället på scandinavian foto, cyberphoto och kamerakungen så får jag alltid samma svar - "byt till d7000". Mer pixlar , snabbare focus osv, högre ISO osv.
Själv har jag inte någon fundering alls på D300s men man är inte sämre än att man kan ändra sig =).
 

mikeon

Aktiv medlem
Gick i liknande tankar i slutet av förra året. Mitt val föll på D7000 beroende på all ny teknik och vad som utvecklats under de sista två år. D7000 har det mesta jag saknade på D90:n. D300s är också en mycket bra kamera, men har samma sensor m.m. som D90. Är storleken av betydelse kanske D300s ändå kan vara ett alternativ - eller också att skaffa extra batteripack till D7000. Åk in till någon affär och känn på dem!
 

Mankan G

Aktiv medlem
Om det är värt att uppgradera så är det generella svaret: NEJ!!. Om du inte har mycket specifika behov vill säga.

- AF är bättre i D300 om du fotograferar rörliga motiv och har problem med att få D90 att hänga med när det går riktigt fort.

- 8 bps med greppet kan vara avgörande. För mig som plåtar mycket motocross är det viktigt.

- Vädertätningen är bättre. Igen en fördel för mig på leriga och ofta regniga motocrossbanor.

AF justeringen kan ni glömma. Den fungerar inte i praktiken. I alla fall inte med zoomar som ofta fokuserar olika fel på olika brännvidder och då det bara går att justera fokus vid en enda brännvidd så .......är den värdelös

I övrigt så ser jag inga större fördelar med D300. I alla fall inte objektiva. Jag föredrar ergonomin på D300 men det är en smaksak.
 

frwe

Aktiv medlem
Det känns som en dyr uppgradering för relativt litet. Just bildresultatet kommar ju att vara det samma. D90 kommer att hålla länge än och de nödvändigaste knapparna finns redan tycker jag som också har en D300. För skönare grepp kan man plocka på ett batteripack.

Jag köpte faktsikt min D90 efter D300 för att kunna prova på att filma så det är väl egentligen bara det jag har D90 till. Har väl tänkt att ha den som resekamera också.

/FW
 

Umi71

Aktiv medlem
D7000 har ju bara vissa delar i vädertätning,samt storleken är inte i mitt tyckte. Jag vill personligen ha dedikerade knappar på huset istället för menyer samt gilalriden att kunna köra 1 CF och 1 SD kort och köra mirroring eller olika kort för jpg och raw.

Jag tror jag satsar på D300s just för att huset är i bättre material enlig tmig än D90 och D7000 samt hanterings biten, jag är medveten om att bildmässigt är dom lika och enligt spec även ISO sidan, men vill ha en lite tyngre kamera och vädertätningen, kommer dock behålla min D90 för backup och ha som ett andra hus på foto vandringar för att slippa byta objektiv under sessionen.

Tack för alla svar men kommer fundera ett tag till. Tänkte även på en D700 men blir förmycket pengar för mig på en gång då jag måste byta mina objektiv till Fx för att få ut allt av dom.

Ang film funktionen så är det inget priorierad funktion men kan vara kul att ha. Har väl bara använt den någon enstaka gång hit tills på mina 2 år med denna kamera.


Mvh Umi71
 

Gabriel B

Aktiv medlem
Jag bytte nyligen upp mig från D60 till D300. Att säga att jag blev förvånad över skillnad är en underdrift, snacka om skillnad på alla sätt!!! Köp dig en beg D300/D300S och satsa pengarna på bra optik.

Visst gör "verktygen" halva jobbet, men i det längsta så är det alltid fotografens skicklighet som avgör...
 

pdahlen

Aktiv medlem
AF-justeringen är bara ett djävulskt påfund för att i slutändan driva folk till vansinne
Skulle var intressant om du utvecklade detta! är det inte bra med möjlighet än att man ska behöva skicka in objektiven för justering? Försökte för en månad sedan hitta ett Sigma 18-50/2.8 som satte AF rätt, men hittade inget med tre jag testade, så jag gav upp.
 

Mankan G

Aktiv medlem
Skulle var intressant om du utvecklade detta! är det inte bra med möjlighet än att man ska behöva skicka in objektiven för justering? Försökte för en månad sedan hitta ett Sigma 18-50/2.8 som satte AF rätt, men hittade inget med tre jag testade, så jag gav upp.
Enkelt: "Finessen" fungerar INTE!!!!!
 

Nitobert

Aktiv medlem
Skulle var intressant om du utvecklade detta! är det inte bra med möjlighet än att man ska behöva skicka in objektiven för justering? Försökte för en månad sedan hitta ett Sigma 18-50/2.8 som satte AF rätt, men hittade inget med tre jag testade, så jag gav upp.
finns massor med trådar i ämnet, och resutatet är entydigt,=mission impossible, har du en glugg eller ett hus som felfokuserar är det bara skicka ingrejorna på service eller köpa en kasse med lugnande
 

Andyah

Aktiv medlem
det enda du får utav att uppgradera från en D90 är större hus med lite fler knappar o lite tåligare hus bara..annars är sensorn exakt den samma som sitter i din D90 så där finner du inget nytt.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Skulle var intressant om du utvecklade detta! är det inte bra med möjlighet än att man ska behöva skicka in objektiven för justering?
Som sagt, det funkar inte i praktiken om man fotar på olika avstånd och framför allt inte med olika zoom. Om man ofta fotar på ett visst avstånd som porträtt eller något annat där motivet är detsamma kan det kanske ha ett visst berättigande men inte annars.

Att skicka in grejerna till Lasses kameraservice är såpass billigt och så mycket bättre att jag aldrig skulle tveka att göra det.

Mitt AF-S 300/4 fokuserade fel på min D300s. I tre veckor hade jag objektivet på stativ, ställde upp smågrejer på olika avstånd, fokuserade, flyttade, justerade om och om igen men det gick bara att få rätt på ett avstånd i taget. Lasses fixade det perfekt medan jag var på lunch ;-)
 

risse

Aktiv medlem
Jag går själv i samma tankar. Har dock endast en D70s nu och den står jag inte ut med längre (D200:an hade inte kommit då jag köpte den. Gick från en F5 till en D70s, så jag har aldrig varit riktigt nöjd med den).
Det jag funderar på är om jag skall vänta på D400:an, men jag orkar banne mig inte vänta mycket längre till.
D7000 har väl sämre AF än D300s (eller?), och dessutom har den enbart 6bps (är svag för ljudet av snabba slutare). Visst, den har fler pixlar, men vad skall man med det till egentligen?? Dess enda fördelar, gentemot D300s, är enligt mig 1) Priset, 2) Bättre på höga ISO.

Högre upp i tråden står det att en D300s kan köpas för <10000kr. Vart då, undrar jag? I julas låg priset där, men sedan dess har det gått upp. Känns som en priskartell; den kostar ~12000kr överallt!
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Den stora skillnaden i hastighet mellan D7000 och d300s är att D300s har avsevärt större buffert och tar de snabbare CF-korten så man kan ta fler bilder i sträck innan den börjar hicka och tappa fart. Dessutom kan man ju ha ett batterigrepp med rätt typer av batterier och få ut 8 bps ur D300s.

Alla tre är tokfina kameror och alla tre är enorma steg upp från D70 så jag tror det kvittar vilken du köper. Du kommer bli nöjd med allihop och troligen med en D90 också.

Klarar du dig med AF i D70 är allihop avsevärt bättre där också, sedan är det lite skillnader sins emellan. D7000 har bättre AF-sensor med fler pixlar men D300s har fler avancerade funktioner och jag inte minns fel.
 

stroke2010

Medlem
det enda du får utav att uppgradera från en D90 är större hus med lite fler knappar o lite tåligare hus bara..annars är sensorn exakt den samma som sitter i din D90 så där finner du inget nytt.
Det var en rätt rejäl förenkling det.

Jag har båda kamerorna och de mest uppenbara fördelarna med D300s jämfört med D90 är i mitt tycke:
- Snabbare seriebildstagning (både med och utan grepp)
- Fler steg vid exponeringsgaffling
- Bättre storlek och knapplayout som funkar även med handskar
- Bättre autofokus, bl.a. fler fokuspunkter
- Bättre tillbehörskontakt för t.ex. GPS GP-1 (den är i vägen på en D90 med sladden monterad)

Allt detta var motiv nog för mig att köpa D300:an, även om sensorn är densamma som i D90.

Jag gör mig inte av med D90:an, den räcker många år än. Ibland är det en fördel med en mindre och lättare kamera.
 
ANNONS