Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Värt uppgraderingen D90 -> D300s?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag går själv i samma tankar. Har dock endast en D70s nu och den står jag inte ut med längre (D200:an hade inte kommit då jag köpte den. Gick från en F5 till en D70s, så jag har aldrig varit riktigt nöjd med den).
Det jag funderar på är om jag skall vänta på D400:an, men jag orkar banne mig inte vänta mycket längre till.
D7000 har väl sämre AF än D300s (eller?), och dessutom har den enbart 6bps (är svag för ljudet av snabba slutare). Visst, den har fler pixlar, men vad skall man med det till egentligen?? Dess enda fördelar, gentemot D300s, är enligt mig 1) Priset, 2) Bättre på höga ISO.

Högre upp i tråden står det att en D300s kan köpas för <10000kr. Vart då, undrar jag? I julas låg priset där, men sedan dess har det gått upp. Känns som en priskartell; den kostar ~12000kr överallt!

jag sj gick från en D70s till en D300. var bland det bästa man gjort..det är ungefär dag som natt i skillnad på dom. D300 är så mkt bättre på ALLT. om skaffar du dig en tex D90 pga priserna så får du ju samma sensor som d300 har iaf. min D300 kommer nog jag ha kvar så länge den vill leva..

jag sj gick från en D70s till en D300. var bland det bästa man gjort..det är ungefär dag som natt i skillnad på dom. D300 är så mkt bättre på ALLT. om skaffar du dig en tex D90 pga priserna så får du ju samma sensor som d300 har iaf. min D300 kommer nog jag ha kvar så länge den vill leva..

Aldrig att jag köper en D90. Minst en D7000, hellre en D300s, men allra helst en D400 (bara den kommer någon gång).

Det är betydligt bättre "proffskänska" i 300an. Förstår att du vill byta upp dig!

Men....
- Skillnaden mellan D300s är inte jättestor
- D7000 är nog snäppet bättre än D300s...fast samma känsla som D90
- D400 borde inte vara långt borta

Kan du byta upp dig till en begagnad D300s så kör på! Men jag är tveksam till att köpa en ny i detta läge. När D400 kommer så sjunker priset ännu mer alternativt så inser du att du spenderat dina pengar för tidigt. Jag antar att du inte köper ny kamera varje år så tänk att det kanske dröjer 3-4 år tills du får nästa chans.

Det är betydligt bättre "proffskänska" i 300an. Förstår att du vill byta upp dig!
Kan du byta upp dig till en begagnad D300s så kör på! Men jag är tveksam till att köpa en ny i detta läge. När D400 kommer så sjunker priset ännu mer alternativt så inser du att du spenderat dina pengar för tidigt. Jag antar att du inte köper ny kamera varje år så tänk att det kanske dröjer 3-4 år tills du får nästa chans.

Därav min köpångest. Vill akut byta bort D70:n, innan vår-säsongen (gillar att fota blommor och fåglar), men samtidigt vill jag inte göra en dålig affär. Jag vill ju inte lägga ut 12000 för att sedan ångra mig då D400:an kommer (i sommar?)

när du väl har testat en 300a så kommer du inte ångra dig som sagt..din d70s är som en leksak mot en d300(s). allt blir större o bättre o snabbare o stadigare osv osv osv..it keeps going :) blir du besviken på den..ja då finns det nog inte mkt som igentligen kan göra dig glad ordentligt

Har nu köpt en D300s och är hel nöjd bara husets ergonomi och knappar e guld värt för mig, har inte bestämt mig om att sälja D90'n eller behålla den och köra 2 hus vid foto promenader etc.

Och slippa byta objektiv så ofta:p

Men ja enligt mig var det en uppgradering jag gillade.

Tack för alla synpunkter.

Mvh Umi71

ANNONS
Götaplatsens Foto