Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Väska för transport och förvaring

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Jag tänkte ordna en väska för att förvara alla mina gluggar när jag vill ställa undan dem, eller när jag vill ha med rubbet på någon resa.
Tanken är att ta en "helt vanlig plåtväska" med lås, och inreda med skumplast som man skär ut fack i för respektive glugg. Den ska tåla en del helst, men inte vara onödigt dyr.

Nån som har koll på var man kan köpa sådant till vettigt pris? Inredningen fixar jag nog själv, men väskan är det värre med. Skulle kunna funka med en sån där av plywood med plåtbeslag, men det blir lite onödigt tungt. Men är det billigt så...

Måtten bör väl vara kanske 40-50 centimeter på långsidan, lite kortare på kortsidan, och ca 20 cm djup.

Tillägg: Det handlar här alltså inte alls om någon dedikerad kameraväska, eftersom sådana kostar skjortan. Snarare något allmänt som går att modda själv:)

jag var inne på något likn, så jag googlade bara på fotoväska och okrossbar väska. där fanns massor av länkar.

Det finns ju nån plastväskshistoria på Clas Ohlsons som jag sett att en del använder. Den är relativt billig och är väl deras variant på de dyrare väskorna som t.ex. Cyberphoto säljer.

Edit. Noterade dessutom att CP numera har ett ganska stort utbud av hardcases.
Är det någon annan modell du tänker på än dem?

//Fredrik

Jag köpte just en sån där plastmackapär från Clas Ohlson. Att den väger mycket gör ingenting, då jag bara ska släpa den till och från bil eller boende när jag är ute och åker.
Tanken är att jag ska kunna ta med mig alla gluggar (10 stycken för tillfället), och jag vill inte ha en så stor fotoväska eftersom jag bara brukar använda 2-3 i taget.

Jag kollade in hos FotoVideo också en sväng, och de hade ett märke som hette B&W som verkade riktigt bra. Någon modell i lagom storlek fanns dock inte hemma, men den hade kostat en tusenlapp. Ganska prisvärt ändå, trots att det mest är plast. Jag hade väntat mig avsevärt högre pris.

Väskan jag köpte är identisk med Wisent-väskan i testet. Mycket riktigt är passformen kass, och den ser inte det minsta tät ut. Men för 400:- tycker jag att det får funka, och dessutom verkar den ju tät ändå om man får tro testet.

Citat ur artikeln: "Många hävdar att materialet
i skumplasten, som finns i alla väskorna utom
Lowepro, kan vara skadligt för objektiven om
de förvaras i väskorna under längre perioder."
Det har jag också hör många gånger, men jag har aldrig stött på några belägg för det. Antagligen handlar det om att plasten avger diverse elände när den åldras. Om väskan står på glänt vid ren förvaring och man använder sina objektiv regelbundet så tror jag inte att det är några problem. Men visst är det bra att ha allt sånt här i åtanke.

ANNONS
Götaplatsens Foto