Annons

Väska Nikon Z 180-600

Produkter
(logga in för att koppla)

zosma

Aktiv medlem
Har beställt Nikon Z 180-600 objektivet. Har just väskan Think Tank turnstyle 20, där Nikon D500 och Tamron 150-600 får precis plats. Men 180-600 objektivet är längre, ca 5 cm längre, plus att vill ha marginal om jag köper en TC senare. Sen ska kameran vara monterat. Väskan ska inte ha en massa annat utrymme. Någon som har något tips, kollat lite på Cyberphoto och Scandinavian Photo.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Vänta du och se om det passar, har också Turnstyle 20 så rapportera gärna hur det går ifall det blir 180-600 någon gång
 

zosma

Aktiv medlem
Tänk på att kamerahuset är tunnare vid fattningen, så skillnaden är nog inte 5 cm i praktiken monterat.
Jo, så är det, sen blir TC 1,4 några cm också. Men vill gärna ha så liten ryggsäck som möjligt, men att kamera och objektiv får plats. Enligt cyberphoto är objektivet 315 mm lång, sen är kameran lite tunnare, men den som jag är väldigt tajt till min D500 och Tamron, det är precis att jag får in dom.
Ja, jag väntar in objektivet först innan jag köper nåt. Det är svårt att avgöra storleken är man kollar på butikers hemsidor. Förhoppningsvis får jag objektivet nu på mellandagarna. Beställde det igår.
 

cowboy

Aktiv medlem
Här har ni lite mått som hjälp i väskfunderingarna.

Z9 + Nikkor Z 180-600/5.6-6.3 VR med monterat motljusskydd
A = ca 132 mm
B = ca 160 mm
C = ca 465 mm

Z9 + Nikkor Z 180-600/5.6-6.3 VR med bak-o-fram-monterat motljusskydd (men utan främre objektivlock)
D = ca 385 mm

Z9 + Nikkor Z 180-600/5.6-6.3 VR utan motljusskydd och utan främre objektivlock
E = ca 385 mm

En Nikon Z teleconverter TC 1,4x bygger ca 18-19 mm
2023_12_27_iz6ii_00001_mått.jpg2023_12_27_iz6ii_00003_mått.jpg2023_12_27_iz6ii_00002_mått.jpg
 

zosma

Aktiv medlem
Känns med dom mått att det kan bli tajt. Det blir med TC 1,4x, sen räcker det om det får plats bakvänd motljusskydd. Men jag får nog grejerna imorgon så får jag testa.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Det blir nog på håret om det ska gå utan TC i en Turnstyle 20, testade D850, TC1,4 samt 200-500/5,6 i min väska och dess längd är 37cm och det är typ en fingerbredd kvar. Huset kan ju påverka något, vilken Z det är
 

zosma

Aktiv medlem
Det blir nog på håret om det ska gå utan TC i en Turnstyle 20, testade D850, TC1,4 samt 200-500/5,6 i min väska och dess längd är 37cm och det är typ en fingerbredd kvar. Huset kan ju påverka något, vilken Z det är
Just nu är det Z6, sen får vi sen om det kommer något under året.
 

gunte

Aktiv medlem
Jag köpte en Rollie slingbag 20289 och klippte bort mellanväggen när jag bara ska ha med D500 + Tamron150-600. Får fint plats med bakvänt motljusskydd.
Det blir ca 40 cm djupt och det finns ett mindre fack för batteri mm.
Testade med en 38 mm mellanring och det fanns ca 5 cm kvar.
Kostar under 400 spänn.Kolla amazon.
 
Senast ändrad:

zosma

Aktiv medlem
Nu testade jag, och det var lätt att konstatera att den inte får plats. Med kamera, 180-600 och TC 1,4, så är det nästan exakt 40 cm lång med motljusskydd bakvänd.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Nu testade jag, och det var lätt att konstatera att den inte får plats. Med kamera, 180-600 och TC 1,4, så är det nästan exakt 40 cm lång med motljusskydd bakvänd.
Men utan TC som antagligen är standarduppsättning så går den kanske ner? Du får gärna lägga upp en recension med och utan TC på objektivet inte väskan 😊
 

zosma

Aktiv medlem
Men utan TC som antagligen är standarduppsättning så går den kanske ner? Du får gärna lägga upp en recension med och utan TC på objektivet inte väskan 😊
Jag får avvakta tills det blir lite bättre väder. Dom flesta väskor blir rätt så stora, jag har ju även den här väskan Think Tank StreetWalker HardDrive V2.0, Svart | CyberPhoto , men den är ordentligt stor, men visst får den plats i den. Men kanske lite stor att springa runt med.
 

gunte

Aktiv medlem
Testade med D500, 150-600, bakvänt motljusskydd och tre mellanringar.
tillsammans 40,5 cm och har 3-4 cm kvar. Rollie slingbag, billig smidig och fack för batteri mm även en flaskhållare och stativrem.
 

pdahlen

Aktiv medlem

zosma

Aktiv medlem
Var idag ute på en kort promenad med kameran. Var rätt så grått väder. Här är en bild jag tog på 600 mm + TC 1,4x (840 mm) , 1/1250 sek, iso 6400.

20231229-NZ6_6104.jpg
 

zosma

Aktiv medlem
Provade nu med min andra väska Think Tank streetwalker, och där får jag plats med objektiv monterat med TC1,4x och utan att vända på motljusskyddet. Så det går precis in. Utan att bli tajt, men inte mycket marginal.
 

afe

Aktiv medlem
Jag kör med Mindshift Backlight 18L till min Sony A7R V och 200-600 (som är några millimeter längre än 180-600). Det går utmärkt med kameran monterad och bakvänt motljusskydd.

Mycket trevlig och smidig ryggsäck tycker jag.
 
ANNONS