Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vågar jag köpa Nikon D70?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sampo

Aktiv medlem
Har inte råd med en dyrare kamera än 10.000..

Vågar jag köpa Nikon D70? eller finns det andra bra jag bör titta på?

Har sådan beslutångest..

Tänk på att det tillkommer kostnader. Att få optik, minneskort m.m. för 5 spänn är inte det lättaste ;) Bra optik kostar, lägg gärna minst lika mycket på bra objektiv som du lägger på huset.

Mvh
David

Jo ja vet att de kostar.. därför ja inte har råd med något dyrare kamerahus än 10000 *s*

Okej, du har 10000 spänn till huset, missuppfattade dig lite. Då är säkert D70 ett bra val, förutsatt att du "bygger från grunden" och inte har någon egen/pappas/kompis utrustning förut att använda eller låna av. Finns också en del begagnade DSLR, t.ex. Canons D30 eller D60, då kommer du undan något billigare (kanske halva priset för en D30 om du har tur).

//David

Det lite dyrare paketobjektivet verkar också väldigt bra och ett minneskort på det sen behöver man ju faktiskt inte mer. Och då kan det landa på 13500 ungefär. Sen att det kan vara skoj med fler objektiv osv men man klarar sig nog bra långt utan andra grejjer med.

Tack för era svar!

En sak ja undrar över är ISO.. på D70 kan man ha som lägst 200 vad jag förstår?
Är det en nackdel?

mvh newbie :)

Lägsta ISO på 200 är en nackdel, då man ibland vill ha längre slutartid..det kan oxå vara så att slutartiden slår i taket om man har ljusstarka objektiv..inte så stor risk på D70 dock, då den har så snabb slutartid som 1/8000.

Man kan lösa problemet med för snabb slutartid med hjälp av gråfilter.

En annan aspekt är att ett 100 ISO-läge förmodligen skulle ge mindre brus.

sagan skrev:
Lägsta ISO på 200 är en nackdel, då man ibland vill ha längre slutartid..det kan oxå vara så att slutartiden slår i taket om man har ljusstarka objektiv..inte så stor risk på D70 dock, då den har så snabb slutartid som 1/8000.

Man kan lösa problemet med för snabb slutartid med hjälp av gråfilter.

En annan aspekt är att ett 100 ISO-läge förmodligen skulle ge mindre brus.

Okej!
Samtidigt vill ja hellst inte välja en canon då en ja känner har en massa bra objektiv jag kan låna som inte passar till canon har ja för mig..
allergisk mot brus är jag oxå..

Jag skulle inte låta en sådan grej som avsaknaden av ett ISO 100 läge avgöra ett kameraköp...även om det är en nackdel.

Det finns betydligt viktigare saker, som inställningsmöjligheter i övrigt och buffertminne.

Jag tror helt klart att D70 blir rätt köp för dig.

sagan skrev:
Jag skulle inte låta en sådan grej som avsaknaden av ett ISO 100 läge avgöra ett kameraköp...även om det är en nackdel.

Det finns betydligt viktigare saker, som inställningsmöjligheter i övrigt och buffertminne.

Jag tror helt klart att D70 blir rätt köp för dig.

Okej, då litar jag på dig *s*
För själv är jag helt ny i fotovärlden..

Jag skulle i alla fall våga köpa D70 (men det blir inte eftersom jag sitter med en 300D:) och speciellt om jag hade en kompis med linser som jag kunde låna.

För att traverse Nike (speciellt när det inte rör sig om mina pengar:) "Go for it!"

--jalle

Sampo skrev:
Okej!
Samtidigt vill ja hellst inte välja en canon då en ja känner har en massa bra objektiv jag kan låna som inte passar till canon har ja för mig..
allergisk mot brus är jag oxå..

ANNONS
Götaplatsens Foto