Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vågar man lita på Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)

iqdrickaback

Avslutat medlemskap
Hej . Jag undrar om man vågar köpa en Canon Kamera ? Efter att ha blivit förfärdad över den hemska bildkvaliten som Canon EOS 1000D med 18-55 med och utan IS ger så är jag väldigt osäker på om jag vågar köpa den där Powershot S90 som jag hade tänkt , den verkar rätt så avancerad den också .

Hmm, förstår inte riktigt vad du är besviken på i ditt inlägg. Jag satt just och imponerades över denna person på FS som råkar ha just en 1000D med kitlinsen. Många fina fågelbilder i S/V. (Hoppas hon inte misstycker att jag länkar här).

http://www.fotosidan.se/gallery/listpic.htm?authorID=142694

Varav en publicerad i Galleri FS dessutom. Mycket välförtjänt tycker jag. :)

Fungerar inte din kamera, eller vad är det mer specifikt du inte gillar? Även de billigare s.k. instegskamerorna är kapabla till att ta mycket bra bilder (alla märken).

Du kan lita precis lika mycket eller lite på Canon som vilket märke som helst idag. Objektivet 18-55/3.5-5.6 är ingen höjdare och dessa kitobjektiv i lägsta prissegmentet är ganska lika från märke till märke.
Dock ska dessa objektiv inte vara extremt dåliga. Tvärtom, men de ger sällan kamerans upplösning full rättvisa.

Jämför du skärpan direkt ur en dslr med den ur en kompakt vars jpegfiler oftast är starkt elektroniskt uppskärpta kan en viss förvirring uppstå. Skärpedjupet hos en kompakt med liten sensor är avsevärt mycket större än hos en dslr. Vilket ibland kan vara en fördel men ännu oftare en nackdel.

Hamnar skärpan där du "siktat" med dina kamera/objektiv? Eller blir inget skarpt? I det senare fallet kan kameran eller objektivet behöva justeras på verkstad.

Du får lägga upp ett exempel här i tråden. Ett utsnitt där du vet att du lagt skärpan. Använd endast den centrala AF-punkten när du provar.

Hej . Jag undrar om man vågar köpa en Canon Kamera ? Efter att ha blivit förfärdad över den hemska bildkvaliten som Canon EOS 1000D med 18-55 med och utan IS ger så är jag väldigt osäker på om jag vågar köpa den där Powershot S90 som jag hade tänkt , den verkar rätt så avancerad den också .

jag skulle tro att det snarare har berott på fotografen än utrustningen, absolut inget fel på den kvalitet nämnd utrustning ger, om du tror att det är på det viset så har du kanske fel utgångspunkter vid den bedömning av kvaliteten.

Det verkar ju även som om du misstänker fel på din Sony kamera? Kan det vara så att du gör något galet när du tar bilderna eller använder någon tokig inställning?

Faktum är ju att en DSLR kräver betydligt mer av användaren än vad en kompakt gör. Både i handhavande och efterbehandling (om man fotograferar i råformat). Hanterar man en DSLR som en kompaktkamera så vinner nog kompaktkameran alla dagar i veckan.

Han har inte fel. En DSLR på full automatik aktiverar ofta alla fokuspunkterna, vilket innebär att skärpan ofta inte hamnar där man hade tänkt sig. Eftersom full automatik också innebär AF-länkad evaluerande mätning blir den tokig, den också.

Kompakten brukar fokusera i mitten och har dessutom skärpedjup så det inte spelar någon större roll var den fokuserar. Diverse optimering efter exponering trycker till felaktiga exponeringar.
Så visst är en automatkarbin effektiv, men kan man inte få den att smälla ordentligt är det bättre att kasta sten.

Ja, och dessutom sker en hel del bildbehandling i kompakter. Skärpa, kontrast, mättnad mm sätts högre + att steg liknande autolevels/autocurves utförs. I en DSLR kan man dra upp några parametrar om man ägnar sig åt JPG, men default är de ganska modest ställda jämfört med vad som direkt kommer ur en kompakt.

Det är nog säkrast att du inte köper någon kamera alls. Du kan ju tappa den eller få ett dåligt exemplar och då blir det mycket mer strul än om du låtit bli. Hoppas det löser sig.

Givetvis går det inte att lita varken på Canon eller någon annan tillverkare, det har tagits massvis med dåliga bilder med samtliga. Det gäller nog att lära sig behärska både teknik och det bildmässiga. Jag köpte en gammal Zeiss Kontaflex II på auktion i går, något i den stilen vore kanske något att lära sig fotografera med.

ANNONS
Götaplatsens Foto