Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Våglängd på mörkrumsbelysning för färgpapper?

Produkter
(logga in för att koppla)

bellasoda

Aktiv medlem
Jag har funderat på att börja framkalla färg och ser med fasa vad mörkrumslampor för färg kostar (säkert femhundra spänn). Sedan kikade jag närmare och såg att vissa lite dyrare lampor använde s k lysdiodlampor med Natriumspektra.

Jag tänkte som så, eftersom lysdioder egentligen är billiga, cirka 5-10 kr st på Elfa, så kanske man kan använda sådana, med lämpligt spänningsaggregat. Nu är förstås frågan vilken våglängd som ljuset bör ha.

Eftersom Natriumspektrat i huvudsak består av två toppar på ungefär 589 och 590 nm, så kanske man kan använda sig av lysdioder på 590 nm. Skulle detta fungera?

Jag tänkte alltså minimera kostnaderna på lysdiodlampor för färgpapper från Photaxs hutlösa 2600 kr till Elfas beskedligare 5 kr. Verkar rimligt?

Mvh
Tommy

Jag får tacka för tipset. Det var intressanta trådar du postade om. Jag tror jag lyckades få ut: lysdioder slöjar vid för mycket ljus. En Natrium-lampa slöjar inte. Jag har ju aldrig provat, så det är ju svårt att jämföra för mig.

Jag bara funderar, rent praktiskt, så vill man ju ha mycket ljus. Skillnaden mellan en lysdiods 590nm och och en Natriumlampa är att bredden på spektrat från en Natriumlampa är cirka 0.6 nm, och från en vanlig lysdiod, cirka 17 nm. Alltså visar en lysdiod "fler" färger som kan slöja materialet och fungerar alltså därmed sämre.

En lösning på detta problem skulle kanske kunna vara ett bandpass-filter, eller vad som inom optiken brukar gå som 'Fabry-Perot interferometer'. Samma teknik som används för laserljus för att skapa skarpa våglängdstoppar. Man behöver alltså ytterliggare saker:
- Två semi-försilvrade glasrutor (halvgenomsläpplig spegel)
- Ett väldefinierat avstånd på några millimeter
Givet att man kan fixa detta, är det någon som tror på denna idén?

I det bygge jag deltog i ovan var problemet helt enkelt för hög ljusstyrka på de tio dioderna. Ett större förkopplingsmotstånd löste det problemet. Samma problem får du med en för stark natriumlampa.

Papprets (o)känslighet är ju inte direkt notchad heller utan en ganska bred sänka. Om man skall tro det här databladet för Kodaks Ultra Endura så ligger minsta känsligheten snarare vid 580nm (se s.7) med liknande kurva för Portra och Supra. Så länge man håller sig mellan 570-620nm tror jag man klarar sig bra, vid ffa kortare våglängder ökar känsligheten brant, vid 550nm är den runt 100ggr större!

Att bygga bandpassfilter med speglar och grejer tror jag blir mer jobb och minst lika dyrt som att köpa en lampa från Photax. Om du är riktigt vågad kan du ju gå ut och sno en från Vägverket, de växer ofta längs större vägar på ca tio meters höjd! =)

Ett till bra tips må jag säga. Ett datablad säger mer än tusen ord. Det var sån här info som jag var ute efter. Det vill säga, en vetenskaplig undersökning om vilken våglängd som är den bästa. När man väl hittat den, så kan man ju kräma på tills det tar stopp (när pappret blir slöjat). Någonstans på vägen så får man nog det tillräckligt ljust.

Fast jag kör nog på idén med dioderna och potentiometer. Men först så ska jag bege mig ut med några rullar färgfilm.
Men man får tacka!
//Tommy

Tommy

Det går med lite övning att jobba bra helt i mörker om du vill.

Jag köpte en lampa (Durst) på ebay för en spottstyver, det kan jag rekommendera.
Nu är de säkert ännu billigare :)

Tänk på att exponerat papper är känsligare för slöjning än oexponerat, dvs när du skall testa belysningen så måste du belysa pappret i förstoringsapparaten först så att det kommer över tröskeln. Sannolikt behöver du bara blinka med lampan för komma dit.

specialplast

Det finns (fanns ialla fall för några år sedan) en rödfärgad plast som man kan använda och göra egna mörkrumslyktor. Använde det tillsammans med vanliga skrivbordslampor. Billigt och bra samt gav ett bra ljus att arbeta i.

Jag har jobbat flera år på DCC i Stockholm (pro färglabb) men några mörkrumsbelysning hade vi inte och det gick ändå. Spendera dina pengar på papper istället.

Därmed, om man är mörkrädd eller känner man sig ensam då kan man skaffa en liten radio! :)

Det finns en byggbeskrivning på en mörkrumsbelysning i färg baserad på lysdioder i något gammalt nummer av Foto eller Aktuell fotografi. Gissar på tidigt 90-tal.

ANNONS
Götaplatsens Foto