Annons

Vad är 120-film?

Produkter
(logga in för att koppla)

paco

Aktiv medlem
Jag har chansen att köpa en Holga 120SF (ja, jag vet) för en billig peng och eftersom detta är en mellanformatare, så behöver jag få begreppen utredda.

Vad är 120-film?
Hur många bilder får man per rulle?
Finns det flera/hur många mellanformat?
Förslag på billig film, både färg och sv/v.

Sökte lite men hittade inte så mycket om det här, förutom att nån hade slutat med 120 i Sverige.

120-film används främst till mellanformatskameror och ger antingen 4,5x6cm, 6x6cm,6x7cm eller 6x9cm stora negativrutor. Vad Holgan har för format vet jag inte men troligen 6x6 och då ger det 12 bilder per film. Agfa skulle sluta sälja 120-film i Sverige men jag tror att man efter detta kan köpa den utomlands ändå. Övriga märken säljer fortfarande 120-film i Sverige, både i färg och svartvitt. Billigast är nog de svartvita Efke-filmerna från Fotokemika vilka säljs av Photax i Nybro. Dessa håller hög kvalitét men i 120-formatet har jag läst i forumen att man har haft problem med plastbasen som verkar vilja bukta sig lite för mycket när den torkar. I småbild är det däremot inga problem med "buktning" i Efke-filmerna.

6x6 ger alltså helt fyrkantiga bilder? Hoppas det är 6x6 i så fall. Glömde säga att jag inte kommer att framkalla själv.

Holga 120SF specifikationer:

Medium Format Fixed Focus Camera w/Built in Lens and Flash
Format 6x4.5cm & 6x6cm
Lens Plastic 60mm 2 settings, f/8 & f/11
Shutter /Release 1/100 sec. (metal spring activated mechanism)
Depth Of Field 3 feet to infinity
Power Source No batteries needed
Weight 5 ounces

Du kan alltså variera formatet mellan 4,5x6 och 6x6. Det ska även gå att använda vanlig småbildsfilm till denna kamera med lite modifiering. Endast 2 bländarsteg 8 och 11. En slutartid på 1/100 sekund. Skärpedjup på 3fot - oändlighet. Ej batteriberoende.

Kameran har ganska stora begränsningar (vilket kanske är dess stora fördel). Film med stor exponeringstolerans är att rekommendera. Negativ färgfilm funkar säkert bra.

200:- för Holgan. Han säljer en Pop9 också för 350:-. Pop9'an är nog det mest bisarra jag sett i kameraväg.

220 film ger dubbelt så många exponeringar som 120 film - med en Hasselblad får du alltså 24 exponeringar istället för 12.
Anledningen till att det går att klämma in mer film i en lika stor rulle är att det inte finns skyddspapper kring hela filmen i en 220 film (som det gör i en 120 film) - bara i slutet och början av rullen.
Men det ställer således lite krav på kameran - med vissa kameror måste man ha speciella 220 films magasin - i andra kameror måste man göra en inställning för att den ska hantera 220 film.

Om Holgan tar 220 film vet jag inte - men jag skulle inte tro det (?)

ANNONS
Götaplatsens Foto