Annons

Vad är bäst för sportfotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)

PerGotland

Medlem
Jag skall fota för en sportredaktion och jag skall köpa en ny kamera. Jag har fastnat lite för D2H. Att den är snabb vet jag redan, men är det någon som har lite erfarenheter från det relativt låga pixeltalet? Jag har hört både och. De som säger att det är dåligt är iochförsig inbitna Canon-användare...:) Jag har redan 5 stycken Nikkor objektiv och vill ogärna bytta till Canon. Är det någon som kan dela med sig av vilken kamera som lämpar sig bäst till sportfotografering?

Per, Visby.

Säkert många hus som fungerar finfint till sport.

Vad skall du ha bilderna till?

En bild blir inte dålig bara för att den har färre pixlar,, det måste förståss ses utifrån sitt tilltänkta användningsområde.

D2H skulle inte jag vara missnöjd med, förutom att det är en Nikon såklart.

/Niclas,

Niclasfoto skrev:
Säkert många hus som fungerar finfint till sport.

Vad skall du ha bilderna till?

En bild blir inte dålig bara för att den har färre pixlar,, det måste förståss ses utifrån sitt tilltänkta användningsområde.

D2H skulle inte jag vara missnöjd med, förutom att det är en Nikon såklart.

/Niclas,

Jag skall fota för dagspress i tabloidformat. Mycket färgsidor och en hel del inomhus, även om det är mest utomhus.

Vilket kamerahus skulle du föreslå, och vilka objektiv passar bäst till inomhussporter, typ basket och volleyboll?

När det gäller dslr så är många mer erfarna än mig som kör aslr;)

När det gäller objektiv så räknar jag en 70-200 f2,8 som ett fint objektiv, både inne och ute.

Ett fast 200 f1,8 är ett läckert redskap i många sportsituationer.

Ljusstyrka är hur som helst väldigt viktigt, inte bara för att frysa rörelser utan också för att issolera ut motivobjekt från omgivningen.

/Niclas,

Lista med krav för sport:

Snabb autofokus
Motivföljande autofokus
Serietagning
Erfoderlig buffert och hastighet för serietagning
Hyfsat brusfri på ISO 800 och uppåt.
Kort fördröjning mellan avtryck och att bilden tas

RolandM skrev:
Kort fördröjning mellan avtryck och att bilden tas

Va?!

Finns det verkligen systemkameror som har sådan fördröjning!? Jag märker då inte av det alls på min 20D förutom då autofokusen inte vill fungera eller hitta på en gång om det är det du kanske menar?

Foto-Rickard skrev:
Va?!

Finns det verkligen systemkameror som har sådan fördröjning!? Jag märker då inte av det alls på min 20D förutom då autofokusen inte vill fungera eller hitta på en gång om det är det du kanske menar?

Förlåt att jag tog upp det som ett krav....Visste inte att det var en självklarhet som inte behöver finnas med i kravbilden....Ber tusen gånger om ursäkt.

Jag tycker nog att hög upplösning är en fördel också då bilden tål att beskäras mer. Lättare att fånga en situation om man inte behöver snäva till bilden för mycket, går också lättare att följa spelet i sökaren då.

ANNONS
Götaplatsens Foto