Annons

Vad är bra/dåligt med denna bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbe.T

Aktiv medlem
http://www.fotosidan.se/obj/photo/m_417ea498a7619.jpg

Har efter flera års längtan fått kapital och fixxat en liten "hemmastudio".

Den här bilden är en i högen av "dagens skörd" som jag tyckte blev rätt ok.

Vill dock veta om det är en i största allmänhet godkänd bild i rent ljus modellerings syfte osv, eller om det är ngt jag missat?

Anser själv det blev "rätt ok", men ser som sagt gärna anmärkningar och komentarer om det, såväl goda som dåliga.

Bilden togs med 2st blixtar på stativ, en som "key", och en som "fill",
Allt är uppmätt till 1ev mer på "key" än på "fill" med hjälp av blixtljusmätare.
Båda blixtarna studsas i vita paraplyer.

/Tobbe

D76 skrev:
Bildkritik ges i Kritikpoolerna, inte i forumet...

//David

Nu var det inte bildkritik som jag är ute efter, utan snarare råd om studioteknik som jag anser detta forum vara en ypperlig plats för.
Hade du orkat läsa det jag skrivit innan du skriver bara för skrivandets skull, så hade du aldrig behövt komma med detta inlägg.

Det jag vill ha är inte ren kritik på bilden, utan sakliga detaljer från andra som jobbat i studio, och således kan ge värdefulla tips osv för att jag ska kunna utveckla mig.

/Tobbe

Jag anser fortfarande att det är en bättre idé att lägga den i en kritikpool och där skriva vad du vill ha tips på eller åsikter om. Jag tycker däremot inte att forumet är "en ypperlig plats" för att länka till sina egna bilder, det skulle bli totalt kaos.

Mina åsikter, men någon forumvärd eller liknande får gärna reda ut situationen.

//David

Ja, tanken är att kritikppolerna skall användas. Bilder med öppna frågor av typen "vad är bra och vad är dåligt" hör ju dit. Bilder i forumet bör i mina ögon i så fall ackompanjeras av direkta frågeställningar av typen "hur fasiken blir jag av med de hårda skuggorna?".

Bildkritiken är ju också en plats för råd kring teknik och dylikt. Den vanligaste kritiken mot bildkritiken är ju just att det är för tekniskt orienterat.

Hej Tobbe,

Jag ger gärna min spontana reaktion inför bilden.

Det första som slår mig är att bilden har ett lila färgstick, som känns besvärande. Ljuset är lite väl allmänt och modellerar inte riktigt och jag störs av att glasögonen tenderarar reflektera ljuset...
Modellen, din sambo, verkar inte riktigt vilja bli fotograferad påjust den här bilden. Hon förefaller reserverad, på gränsen till ovillig och kommunicerar inte riktigt med mig som betraktare. Bakgrunden är bra - lugn och lagom upplyst och bildutsnittet helt OK, även om det inte är nydanande. Tror kanske att det skulle vara intressantare med rakt huvud än med lutande...

Lät kanske lite negativt, men det är min spontana och ärliga rekation och jag hoppas inte du tar illa upp. :)

mvh Janne

Kritikpoolen är rätt forum, men jag vill ändå säga att allt inte hänger på teknik.

Tänk på att peppa och hjälpa modellen.

Janne:

Precis den typen av svar jag efterlyser.

Gärna med mer utförligt som hur jag tex ska "moddelera" ljuset för att få det bättre då jag är ovan med studioljus men ändå vet grunderna.

För att få tex denna bildne bättre, vad ska jag göra?
Slå genom paraply, bounca i paraply, skippa paraply osv...bygga softbox.
Flytta blixtarna framåt/bakåt osv..

Ja helt enkelt vad som skulle kunna göra det hela lite bättre rent tekniskt sett.

Ang sambons "ovilja" är att hon hatar o vara med på bild, krävs många dagars diskning för att få "låna henne". Samt att jag lär behöva lite tid för att lära mig "peppandet"

Visst, rent allmänt så kanske kritikerpoolen är ett bra val.
Men det som oftast händer där är att bilden som sådan blir granskad, o inte att man får den hjälpen jag eftersträvar på det rent tekniska planet.
Visst att jag kan expremintera, o det gör jag osså kan jag säga. Men ibland kommer man till en nivå man behver hjälp att ta sig förbi. Lite där jag är nu, där jag behöver hjälp med "setupen" av grejerna för att vidareutvecklas.

/Tobbe

ANNONS
Götaplatsens Foto