Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vad är detta? Kromatisk aberration eller?
- Trådstartare Graylingman
- Start datum
Graylingman
Aktiv medlem
*knuff*
Graylingman
Aktiv medlem
kan man göra nåt åt det? I PS alltså?
//A
//A
Graylingman
Aktiv medlem
Hittade som du sa lätt panorama tools. Har inte laddat ner det än dock. Att jag inte gjort det beror på att jag inte hittar ett smack om kromatisk abberation på sidan. Behöver nog lite mera hjälp kring detta. Kan du vara lite mer specifik kanske?
//Anders
//Anders
Grimmer
Aktiv medlem
Jag hittade inte sidan jag sökte men om du går in på den här sidan och läser om hur man fixar bulliga bilder så kommer du lösningen närmare. Där beskrivs hur du med 4 olika värden på respektive färgkanal fixar bilderna raka. A,B,C+D kallas värdena. Summan av alla värden för varje kanal ska i normala fall alltid bli ett men om du ändrar lite, lite på a-värdet utan att kompensera c-värdet så kan du få bort färgförskjutningarna i bilden. Vill du bara fixa färgfelen så sätter du d,c,b-värdena till 0 och A till nästan 1 för blå och röd samt exakt 1 för grön. Grön ligger i mitten och får väl representera den mest korrekta ljusbrytningen.
Efteråt får man kroppa någon pixel.
Det finns program där du bara anger vilken kamera du har och som sen fixar diverse optiska fel inkluderat detta, men det kostar pengar. Kommer inte ihåg namnet just nu.
Edit:
Här är sidan:
http://www.dpreview.com/learn/?/Image_Techniques/Barrel_Distortion_Correction_01.htm
Efteråt får man kroppa någon pixel.
Det finns program där du bara anger vilken kamera du har och som sen fixar diverse optiska fel inkluderat detta, men det kostar pengar. Kommer inte ihåg namnet just nu.
Edit:
Här är sidan:
http://www.dpreview.com/learn/?/Image_Techniques/Barrel_Distortion_Correction_01.htm
Graylingman
Aktiv medlem
Tack, ska kolla på detta!
//A
//A