Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Vad är detta?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sjöberg

Medlem
Hej!
Hämtade ut svartvita råkopior idag och upptäckte att ett flertal kort har en del ljusfläckar. Vad kan detta bero på?
Tacksam för svar!

Bilagor

• vad.jpg
    vad.jpg
    19.3 KB · Visningar: 684
Jag är ingen expert på området, men det skulle kanske kunna bero på statisk elektricitet från filmframmatningen.

om du berättar placering på negativen, ifall de uppkommer på liknande ställen och om de går på längden eller bredden och om de syns även utanför själva bilden över perforeringarna, så kan det tänkas bli lite lättare att gissa.

De uppkommer på olika ställen, i samtliga fall på längden. På vissa rutor syns det också utanför själva exponeringsområdet.

hmm.. det gjorde det dessvärre inte lättare att gissa.
skulle oxå kunnat gissa på statisk elektricitet om jag inte hade läst i FOTO för en massa år sen att det krävs att filmen dras ut med extrem fart och full kraft för att statisk elektricitet ska uppstå i en filmkassett (så mycket kraft att filmen faktiskt gick av).

kan nåt ha legat emot filmen vid framkallning eller skrapat emulsionen?

har du gått tillbaka till labbet och frågat vad det kan vara?
det skulle jag rekommendera iaf.

Statisk elektricitet kan uppstå tillsammans med handframmatade manuella kameror.

En faktor som ökar sannolikheten för statisk elektricitet är torr luftfuktighet.

/Erik

jag har kört med en gammal manuell handframmatad kamera i efvigheter... den har inte ens varit i närheten att drabbas av statisk elektricitet. och då är jag en riktig torris som jämt får stötar.
inte ens när jag satte vild (nåja) motor på den kameran så ville sig den statiska elektriciteten visa sig.
och med artikeln i FOTO så blir jag väldigt nyfiken på om någon nånsin öht råkat ut för det innan framkallning?

Jodå, lita på det.

Jag har en Minox GL, som åtminstone tillsammans med TriX gav upphov till ett helt fyrverkeri av gnistor. Fick en hel rulle förstörd innan jag bytte till HP5

mysko..
jag har en minox pl (osäker på beteckningen) som jag gladeligen kört tri-x i utan några som helst problem. trots att jag är en torris.. ;o)

Jag har en handframmatad kamera och filmen var en tri-x 400. Det kanske stärker er tes?
Men jag har aldrig hört talas om problemet med statisk elektricitet...

så här kan elektriska urladdningar se ut när de uppstår i kameran. Man kanske bara råkar ut för det om man har en riktigt elektrisk personlighet:)

Dina märken ser ju lite annorlunda ut, så att snacka med labbet är ett bra råd.

Bilagor

• statisk el.jpg
    statisk el.jpg
    19.7 KB · Visningar: 247
Jag tycker det ser ut som borstmärken, från framkallningsmaskin eller kopieringen.
Ibland sitter det borstar i de mynningar på maskinen där film eller kort paserar, de kanske kan ge upphov till dessa märken.

ANNONS
Götaplatsens Foto