Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är egentligen brus?

Produkter
(logga in för att koppla)

PrettyPepsi

Aktiv medlem
Funderar på en Canon400D men min bror sa att då de har 10 miljoner pixlar ökar risken för brus, jämfört med 350D som jag tänkt köpa innan. Kan någon ge mig någon bild med exempel på brus eller vad det är för något *nybörjare*

Det finns flera orsaker till brus även om de artar sig på liknande sätt, det din bror nämner har med en av dessa orsaker att göra.

Din bror har i prinicip rätt, klämmer man in fler megapixel på en lika stor sensor som tidigare kommer den nya sensorn ha mindre storlek på sina ljusregistrerande pixlar och det kan påverka brusbilden.

Men det är bara om alla andra villkor är desamma. En 400D är en generation nyare kamera än 350D. Det innebär troligen att bland annat signalbehandlingen är bättre. Huruvida brusbilden på 400D är bättre eller sämre än på 350D kan man inte säga förrän tester gjorts och de lär presenteras så snart de första exemplaren finns tillgängliga. Att sia idag är omöjligt, och kan bara bli gissningar. Canon kommer självklart göra allt för att 400D ska bli bättre än 350D, något annat vore att skjuta sig i foten. Sen får man se hur långt de når.

DPReview har en bra sida som förklarar termer och har exempelbilder på flera. På engelska heter brus "noise".

ANNONS
Götaplatsens Foto