Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Vad är en AF motor?

Produkter
(logga in för att koppla)

skribenten

Aktiv medlem
Hej
läste lite recensioner om att nikon D40 saknar AF motor.
Vad är det?
Finns det AF motorer i de extra objektiven man sätter på?
behövs en AF motor?
Finns det AF motor i canon d20 eller D350?

En autofokus motor. Om det inte finns en sådan i kameran så måste man välja objektiv där en sådan finns, åtminstone om man vill ha autofokus.
-affe

i själva kameran kan det sitta en motor till autofokusen,på d40 är den bortagen för att få huset mindre.Nikons objektiv med betäckningen Af-S har motor inbyggt.Sigma har Hsm på sinna.

om Af behövs är upp till varje person att säga ,ska man fota saker som är stillastående och man har tiden så funkar det manuelt.sen är det olika hur kamera husen signalera att nu är det rätt fokus.

vet ej om canon har af motorer men det sitter annars pentax.

Annars har d70, d50, d80 och d200 inbyggd motor om man ska ta kameror som ligger i närheten rent prismässigt...

Ingen Canonkamera har AF-motor. Det finns inga mekaniska kopplingar mellan kamera och objektiv hos Canon. Alla Canons objektiv har AF-motor inbyggda.

Vad bra att det finns inbyggda motorer.
Om jag tex köper en canon eos 20D
kan jag använda objektiv av andra märken än canon?
Och om jag vill ta kort på en fågel som sitter i ett träd och få en tydlig bild så den liksom blir nära vilken sorts objektiv skall jag ha då?

Jag velar mellan en nikon D50 och en canon EOS20
Jag har aldrig haft en systemkamera innan.

Har canon eos 20 autoinställningar vid sidan av de manuella?
Det behövs i början innan jag lärt mig allt.

Ja,du kan använda objektiv från tredjepartstillverkare (Sigma,Tokina,Tamron m.fl.)
Det du är ute efter är ett teleobjektiv typ 70-300mm brännvidd (Ju högre siffra desto närmre kommer du)
Ja,Canon 20D har helautomatiskt läge.

ANNONS
Götaplatsens Foto