Annons

Vad är en D100 värd?

Produkter
(logga in för att koppla)

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Egentligen tycker jag det är fånigt att starta en sån här tråd. Det logiska rådet är ju att kolla annonswebbplatser för att skapa sig en bild. Men det är lite svårt. Dels finns det rätt få D100 ute och dels är spridningen i priserna väldigt stor vilket indikerar att få vet vad den är värd.

Så frågan är vad som döljer sig bakom annonspriserna? Vad inbringar försäljningarna i verkligheten.

Det är ett hus i perfekt skick med knappt 5000 exponeringar bakom sig.

Och nej, det här är inte en annons. Det är mest att jag sitter i valet och kvalet.
 

Kalle_B

Aktiv medlem
vad är du villig att betala?

Fundera på det, kolla sedan ett antal sådana på annonssidor, räkna sedan ett snittpris

om det stämmer hyggligt med ditt "villg att betala pris" så är det ganska rimligt pris. Ligge du långt under så är priset skevt för dig och är ditt pris långt över så slå till direkt.

Priser har ju alltid ett snittpris från lycksökarna till dom som bara vill bli av med sina saker... däremellan bör ett vettigt pris hamna...
Begagnat priser är ju också väldigt beroende på hur DU som köpare uppfattar värdet.

denna "teknik" tillämpar jag ganska ofta.. tex senast jag köpte termomenter.. titta på 10st räkna snitt temperaturen från dessa så tar man den som komemr närmast... vips har du köpt den mest exakta termometer du troligtvis kan köpa. ;)
 

dumbo

Aktiv medlem
Jag har inte koll på vad D100 brukar gå för, men jag skulle inte betala en krona mer än 5000kr.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Kalle_B skrev:
vad är du villig att betala? /.../ Begagnat priser är ju också väldigt beroende på hur DU som köpare uppfattar värdet.
Tja, jag är inte villig att betala ett öre. Betyder det att värdet är noll? :-(

[kolla min kameraväska ;)]
 

daniel1210

Aktiv medlem
En D100 i bra skick med vert.greppet tycker jag är värd 7000-8000... Jag tycker att D100 är bättre än D70... Trevligare att jobba med och för det jag plåtar blir bilderna bättre.

Skulle kunna tänka mig en d100 som komplement till min D2x...
 

marooned

Aktiv medlem
Klarar D100 ett sandisk 4Gb extreme kort?

finns det någon sida där man jämför d100 med d70 punkt för punkt?
 

marooned

Aktiv medlem
tack!

men jag tänkte någon mer personlig review, där t. ex. storleken på sökarna jämförs etc. (eyepoint 24 vs. 18mm säger mig ingenting)
 
ANNONS