Annons

Vad är en digital systemkamera egentligen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gardell

Aktiv medlem
Ja, vad menas med digital systemkamera egentligen?

Vad är det för skillnad på dem och andra digitalkameror som har alla manuella inställningar?

Frågan i grund och botten är väl - vad är en systemkamera?

Tacksam för svar!

Hej.

En systemkamera är En kamera som har utbytbara Objektiv.
Oftast så har även en sk Systemkamera även andra utbytbara eller tillbehörsdelar som ingår i ett system. T.ex utbytbara sökare, osv.

Hoppas det förklarade lite.

mvh Jago

As the other's have written, "system" means that you build a whole range of compatible products (flash, lenses etc....) which can be interchanged to suit your specific needs.
There's also a point about digital slrs versus point and shoot digitals....quality of pixels. You'll find a DSLR will have have much larger pixels which contain more info than a P&S. Hope this helps,

Duncan

Det förklarar allt. Då var det som jag har förstått det.

Tack för snabba svar.

Thanks to you too, Duncan.

OK, så vad blir då min ny Canon A70? Den kan jag ju sätta på vidvinkel/tele på. Iofs "ovanpå" den existerande zoomen, men...

SLR som brukar användas på engelska som motsvarighet till 'systemkamera', står ju för Single Lens Reflex vilket, om jag inte har förstått helt fel, syftar på spegeln som finns i systemkameror.

DSLR måste då vara en digital single-lens-reflex-kamera...

vadå? det är ju tidig morgon, jobbigt o inse efter 10minuter när man gnuggat klart ögonen att ni inte mena SÅ. utan SÅ :)

ANNONS
Götaplatsens Foto