Annons

Vad är ett fotografi?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Anders Östberg

Guest
Problemet är att "äkthet", "korrekthet", vad som är bra och dåligt, mäts inte här gentemot verkligheten utan mot hur nära det kommer kemibaserad klassisk svartvit fotografi.
 

stefohl

Aktiv medlem
Har du tipsat papperstillverkarna om hur duktig du är?//Assar
Du kan ju fråga Epson vad de anser.

Men, som sagt, jag tycker denna diskussion börjar bli lite löjlig. Jag kan försörja mig på detta och jag är nöjd med kvaliteten jag får ut. Mina kunder inkluderar ett antal av Sveriges bästa fotografer och de tycker att det fungerar bra.

Stefan
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Men du grejar det Crimson inte klarar, ha ha ha ha!
Killen med självförtroende!//Assar
Bäste Assar!

Stefan Ohlson jobbar som konsult på det här området.
Är det någon som har koll på digital bildbehandlig, profilhantering och hur man får utskrifter att se ut som man vill.
Så är det Stefan.

Stefan har ett antal uppdragsgivare.
Bland annat SFF (Svenska Fotografers Förbund).
Stefan skriver regelbundet artiklar om "teknik" i SFF:s publikation Fotografisk Tidsskrift.
Håller kurser i profilhantering m.m.

Personligen känner jag inte till någon som skulle ha större auktoritet på området i Sverige än just Stefan.

I övrigt så såg jag idag en seriestripp som passar rätt bra in på den här tråden:
http://www.whattheduck.net/strip/223
 

alf109

Aktiv medlem
Finns en del missuppfattningar här tycker jag. När det gäller minusframkallning av svartvit film görs denna för att anpassa filmens kontrast till vad som är reproducerbart på ett fotopapper. Den ändrar inte filmens förmåga mellan svärtning och mättnad. Sanningen är den när det gäller svartvit film att det skall ganska mycket till innan högdagrarna blir så mättade att solarisation uppstår. Alltså kommer även ett normalframkallat negativ från ett kontrastrikt motiv att innehålla information i högdagrarna, denna information blir däremot svår att överföra till ett fotografiskt papper, därför underframkallning.

Sedan huruvida man föredrar analogt eller digitalt, en ganska meningslös debatt egentligen. Man väljer det material som ger det uttryck man söker helt enkelt. I slutändan är det bara bilderna som räknas och i det sammanhanget ter sig olika lägers vetenskapliga utläggningar som tämligen meningslösa. Med detta inte sagt att man inte skulle behöva kunna sitt material för att få ut det mesta möjliga ur det. Men ganska genomgående för de som intresserar sig mest för den här typen av debatter är att de själva ganska sällan har så mycket att komma med rent bildmässigt. Och då tycker jag att det lite kan liknas vid att lära sig cykla per korrespondens, eller att försöka läsa sig till hur en banan smakar.
 

Azzar

Avslutat medlemskap
Ja, faktiskt menar jag exakt så. Digitalt tar en linjär mätning av verkligheten, som vi sen lägger en tonkurva på - därför att vi VILL göra det för att det SER naturligare ut.
Film tar en olinjär (dessutom med olika olinjäriteter uppåt och neråt i exponering!) mätning av verkligheten, som sedan ska passera genom ytterligare två olinjära tonkurveöversättningar innan du har ett färdigt fotografi i handen. Du kan styra VAR olinjäriteterna ska hamna i bildens exponeringsomfång, men du kan inte ta bort dem. Det är av sitt mätsätt förvrängda redan från början.

Så på det tonala planet är alltså digitalt en MER exakt avbildning av verkligheten än film. Detta går inte ens att diskutera, det är helt enkelt fakta och sanning.

Vidare- ja, jag menade MTF30, för att göra mätningen lite mer realistisk. Enkelexponerad film klarar nämligen inte mycket mer än 4-5Ev under kravet MTF50, om man ska hålla nåtsånär vettiga upplösningar (dvs högre än 1000 linjepar). Digitalt klarar 9. Med kravet 30% kommer film upp mot 6Ev, digitalt 9.5-10 beroende på kamera.
Det urförs inga "verklighetskorrigeringar" i den linjära delen av en digitalkameras bildbehandling. Tvärtom är den linjära biten så nära verkligheten vi kan komma - även om det ser för djävligt ut om man försöker presentera bilden i linjärt format.

Att du tycker att film är en bra motsvarighet DIN syn på hur något ska presenteras för att vara i DINA ögon verka "verkligt" går ju inte diskutera... Ingen annan verklighet än din får ju existera, vilket framkommer ganska tydligt i din kommentar:


Så länge du TYCKER... Så länge du TROR... Så länge du har ÖVERTYGELSEN... Så kvittar det hur mycket fakta som serveras dig, allt kvittar i alla fall. För du TYCKER inte så.
Exakt hur hade du tänkt dig att någon skulle bemöta detta? Det finns ju enligt dig inget korrekt sätt mer än att fall på knä och tillbe samma saker som du, på exakt ditt sätt (enligt ditt sätt att se det). Tyvärr får jag väl då bara meddela att att det finns dom som kanske inte är intresserade av det. Som är mer intresserde av saker man faktiskt kan se, mäta och verifiera. Utan att behöva ta till en "tro" eller "övertygelse" för att hitta på anledningar till att något skulle vara bättre eller sämre än något annat.

Jag tycker det är både kul och imponerande med människor som vill och kan hantera mörkrumsutrustning. Men jag gör mig inga falska föreställningar om att det på något sätt är mer "verklighet" eller "korrekthet" inblandat i detta än t.ex digital fotografering eller laserscanning för hologramtillverkning.
----------------------------------------------------------------------
Ja, så länge jag tycker Opel är bättre än Volvo så tycker jag det!
Så länge jag tycker den hemvävda mattan är bättre så tycker jag det!
Så länge jag älskar s/v kopior från mörkrummet så gör jag det.
Ett Leicaobjektiv som går in i UV området måste ju vara bäst, för det är mätbart så. Men vilken nytta har jag av det uppmätta om det inte kan ses.
Varför skulle jag nu inte få tycka som jag gör vad gäller s/v? Eller skall någon annan bestämma åt mig att printad är överlägsen?
Jag ägde ett kort ögonblick en Epsonskrivare, sämre skrivare har jag aldrig ägt,
och nu vet jag hur det kommer sig.
Frågan i tråden är:
Vad är ett fotografi?
"Troligen" inte en utprintad affisch sittande inom glas och ram på väggen.
 

iBoat

Aktiv medlem
----------------------------------------------------------------------
Ja, så länge jag tycker Opel är bättre än Volvo så tycker jag det!
Så länge jag tycker den hemvävda mattan är bättre så tycker jag det!
Så länge jag älskar s/v kopior från mörkrummet så gör jag det.
Ett Leicaobjektiv som går in i UV området måste ju vara bäst, för det är mätbart så. Men vilken nytta har jag av det uppmätta om det inte kan ses.
Varför skulle jag nu inte få tycka som jag gör vad gäller s/v? Eller skall någon annan bestämma åt mig att printad är överlägsen?
Jag ägde ett kort ögonblick en Epsonskrivare, sämre skrivare har jag aldrig ägt,
och nu vet jag hur det kommer sig.
Frågan i tråden är:
Vad är ett fotografi?
"Troligen" inte en utprintad affisch sittande inom glas och ram på väggen.
Att du tycker så kan nog alla respektera. Jag tror de flesta gör det, även jag. Problemet blir när du talar om för andra att de ska tycka som du. Du lämnar inte ett endaste fragment av utrymme för andra åsikter än din egen och då är en diskussion ganska meningslös.

Over & Out 2.0
 

Azzar

Avslutat medlemskap
Bäste Assar!

Stefan Ohlson jobbar som konsult på det här området.
Är det någon som har koll på digital bildbehandlig, profilhantering och hur man får utskrifter att se ut som man vill.
Så är det Stefan.

Stefan har ett antal uppdragsgivare.
Bland annat SFF (Svenska Fotografers Förbund).
Stefan skriver regelbundet artiklar om "teknik" i SFF:s publikation Fotografisk Tidsskrift.
Håller kurser i profilhantering m.m.

Personligen känner jag inte till någon som skulle ha större auktoritet på området i Sverige än just Stefan.

I övrigt så såg jag idag en seriestripp som passar rätt bra in på den här tråden:
http://www.whattheduck.net/strip/223
------------------------------------------------
Han får vara hur mycket konsult som helst, (om han jobbat åt Epson då förstår jag varför jag efter kort tid kastade skrivaren!)det ändrar inte dugg på att jag tycker en s/v film kopierad i mörkrum är bättre. Så länge mina ögon ser att det är bättre, så är den det. Jag kan inte förneka det jag ser! Och frågan var:
Vad är ett fotografi?
 

Azzar

Avslutat medlemskap
Du kan ju fråga Epson vad de anser.

Men, som sagt, jag tycker denna diskussion börjar bli lite löjlig. Jag kan försörja mig på detta och jag är nöjd med kvaliteten jag får ut. Mina kunder inkluderar ett antal av Sveriges bästa fotografer och de tycker att det fungerar bra.

Stefan
-----------------------------------------------------
Skriver du färg eller s/v. När det gäller print så talar jag bara s/v.
Då förstår jag varför jag tvingades köpa ny skrivare efter ett litet tag,
totalt värdelös, samma sak upplevde en fotokompis. Epson fy f..!
Vad är ett fotografi?

Assar
 
Senast ändrad:

Azzar

Avslutat medlemskap
Att du tycker så kan nog alla respektera. Jag tror de flesta gör det, även jag. Problemet blir när du talar om för andra att de ska tycka som du. Du lämnar inte ett endaste fragment av utrymme för andra åsikter än din egen och då är en diskussion ganska meningslös.

Over & Out 2.0
------------------------------------------
Du har fel! Ni andra har inte godtagit att jag tycker en s/v kopia
från mörkrummet är bäst.
Nej det är den inte alls för konsulten den eller den påstår att printat är överlägset etc
 
Senast ändrad:

Azzar

Avslutat medlemskap
Finns en del missuppfattningar här tycker jag. När det gäller minusframkallning av svartvit film görs denna för att anpassa filmens kontrast till vad som är reproducerbart på ett fotopapper. Den ändrar inte filmens förmåga mellan svärtning och mättnad. Sanningen är den när det gäller svartvit film att det skall ganska mycket till innan högdagrarna blir så mättade att solarisation uppstår. Alltså kommer även ett normalframkallat negativ från ett kontrastrikt motiv att innehålla information i högdagrarna, denna information blir däremot svår att överföra till ett fotografiskt papper, därför underframkallning.

Sedan huruvida man föredrar analogt eller digitalt, en ganska meningslös debatt egentligen. Man väljer det material som ger det uttryck man söker helt enkelt. I slutändan är det bara bilderna som räknas och i det sammanhanget ter sig olika lägers vetenskapliga utläggningar som tämligen meningslösa. Med detta inte sagt att man inte skulle behöva kunna sitt material för att få ut det mesta möjliga ur det. Men ganska genomgående för de som intresserar sig mest för den här typen av debatter är att de själva ganska sällan har så mycket att komma med rent bildmässigt. Och då tycker jag att det lite kan liknas vid att lära sig cykla per korrespondens, eller att försöka läsa sig till hur en banan smakar.
-----------------------------------------------------
Tack för dina verkligt kloka ord!
Mvh
Assar
 

iBoat

Aktiv medlem
------------------------------------------
Du har fel! Ni andra har inte godtagit att jag tycker en s/v kopia
Jo, jag har till och med gett dig beröm för bilden på Citran! Men det betyder inte att jag tycker att analog kopiering är det enda som är bra! Hade du sett riktigt bra resultat från en skrivare kanske du inte hade varit så envis. Som Lotta skrev i ett inlägg här ovan, kan det vara bra att vidga sina vyer en smula.
 

stefohl

Aktiv medlem
Jag tycker det är ett svaghetstecken när diskussionen börjar komma in på vad som är bäst, skarpast, snyggast, svartast, etc. Det vore mycket mera intressant att resonera kring frågan, VAD är ett fotografi?

En del här vill göra gällande att allt som har sitt ursprung i en kamera (eller kameraliknande) är ett fotograi. Så enkelt vill inte jag göra det för mig i den här frågan, för då blir begreppet helt urvattanat och betydelselöst. Men diskuterar vi ur ett konstnärligt/bildmässig perspektiv är det givetvis så att allt som kommer ur en kamera kan vara konstnärliga och kreativa bilder. Dock är inte allt fotografi som jag ser det. Konstnärligheten och finheten får avhandlas på annan plats.
Det är rätt skönt att läsa dina inlägg, som inte svävar ut diskussioner om Äkta eller inte. Och dina frågor tar ju upp ett väsentligt ämne, dvs vad definierar vi som ett fotografi. Jag tror nog att de flesta anser att den ursprungliga registreringen är den väsentliga och att det är ett fotografi som vi ser när vi tittar på en silverbaserad print, en bild som är tryckt i offset eller en digital utskrift.

På så sätt skiljer sig fotografi från andra bildmedier, som t ex en akvarell. Ser vi en akvarell som är tryckt, så vet de flesta att det är en reproduktion av en akvarell. Den reproducerade fotografiska bilden ses fortfarande som ett fotografi. Om det är en svaghet eller en styrka, det kan man diskutera.

Stefan
 

Azzar

Avslutat medlemskap
Jo, jag har till och med gett dig beröm för bilden på Citran! Men det betyder inte att jag tycker att analog kopiering är det enda som är bra! Hade du sett riktigt bra resultat från en skrivare kanske du inte hade varit så envis. Som Lotta skrev i ett inlägg här ovan, kan det vara bra att vidga sina vyer en smula.
---------------------------------------------------
Nu är det så, att jag använder skrivare också, t.om. 2st och jag använder mig av proffslabb, jag kan fortfarande inte se att deras produkter är bättre än en kopierad s/v film i mörkrum. Citran var det någon som tvivlade på, - du har nog allt varit där och "knuffat" med Photoshop - (Det skulle inte gå utan PS) Då undrar jag, vad har vissa personer som skriver här för erfarenhet av analogt arbete. Det märkliga är också att bland de "storkäftade" har inte ens en bild upplagd på FS. Antagligen beror detta på att dessa personer är så enormt skickliga, så fick vi andra se deras fotografier skulle ramla av stolen och skada oss, därför får jag tacka för deras omtänksamhet, tack!
Assar
 
Senast ändrad:

Azzar

Avslutat medlemskap
Det är rätt skönt att läsa dina inlägg, som inte svävar ut diskussioner om Äkta eller inte. Och dina frågor tar ju upp ett väsentligt ämne, dvs vad definierar vi som ett fotografi. Jag tror nog att de flesta anser att den ursprungliga registreringen är den väsentliga och att det är ett fotografi som vi ser när vi tittar på en silverbaserad print, en bild som är tryckt i offset eller en digital utskrift.

På så sätt skiljer sig fotografi från andra bildmedier, som t ex en akvarell. Ser vi en akvarell som är tryckt, så vet de flesta att det är en reproduktion av en akvarell. Den reproducerade fotografiska bilden ses fortfarande som ett fotografi. Om det är en svaghet eller en styrka, det kan man diskutera.

Stefan
Graal skrev:
Jag tycker det är ett svaghetstecken när diskussionen börjar komma in på vad som är bäst, skarpast, snyggast, svartast, etc. Det vore mycket mera intressant att resonera kring frågan, VAD är ett fotografi?

En del här vill göra gällande att allt som har sitt ursprung i en kamera (eller kameraliknande) är ett fotograi. Så enkelt vill inte jag göra det för mig i den här frågan, för då blir begreppet helt urvattanat och betydelselöst. Men diskuterar vi ur ett konstnärligt/bildmässig perspektiv är det givetvis så att allt som kommer ur en kamera kan vara konstnärliga och kreativa bilder. Dock är inte allt fotografi som jag ser det. Konstnärligheten och finheten får avhandlas på annan plats.
-----------------------------------------------------------
Mycket klokt skrivet av Graal!! Men jag tror det som kommer ur en kamera är fotografi, om det efterhand inte har manipulerats till något annat, än det som fotograferades.

Mvh.
Assar
 

stefohl

Aktiv medlem
------------------------------------------
Du har fel! Ni andra har inte godtagit att jag tycker en s/v kopia
från mörkrummet är bäst.
Nej det är den inte alls för konsulten den eller den påstår att printat är överlägset etc
Jag har aldrig hävdat att digitalt är överlägset. Jag kan gå och titta på en utställning av Gerry Johansson och njuta av hans printar och de har en fantastisk valörskala och detaljåtergivning. De är gjorda i hans mörkrum och han trivs med det arbetssättet.

Men jag, till skillnad från dig, kan också se på Gunnar Smolianskys utställning på Mariatorget och njuta av hans bilder, trots att de är gjorda via en skanner, dator och en bläckstråleskrivare.

Jag hävdar om och om igen att det är hantverksskickligheten hos den som gör bilden som avgör slutresultatets kvalitet. Jag gläds åt alla de vackra papper som vi nu kan göra bilder på, både i färg och i svartvitt. Jag vet, utifrån lång erfarenhet, att det krävs en hel del för att få fram en bild i mörkrummet av högsta kvalitet. Men jag vet också att det krävs hantverkskunnande för att få fram en bild av maximal kvalitet vid en digital produktion.

Stefan
 

Da jag

Aktiv medlem
Jag hävdar om och om igen att det är hantverksskickligheten hos den som gör bilden som avgör slutresultatets kvalitet. Men jag vet också att det krävs hantverkskunnande för att få fram en bild av maximal kvalitet vid en digital produktion.

Stefan

OK, så det är hanverksskickligheten som avgör om det är ett fotografi eller inte?
 

Azzar

Avslutat medlemskap
Jag har aldrig hävdat att digitalt är överlägset. Jag kan gå och titta på en utställning av Gerry Johansson och njuta av hans printar och de har en fantastisk valörskala och detaljåtergivning. De är gjorda i hans mörkrum och han trivs med det arbetssättet.

Men jag, till skillnad från dig, kan också se på Gunnar Smolianskys utställning på Mariatorget och njuta av hans bilder, trots att de är gjorda via en skanner, dator och en bläckstråleskrivare.

Jag hävdar om och om igen att det är hantverksskickligheten hos den som gör bilden som avgör slutresultatets kvalitet. Jag gläds åt alla de vackra papper som vi nu kan göra bilder på, både i färg och i svartvitt. Jag vet, utifrån lång erfarenhet, att det krävs en hel del för att få fram en bild i mörkrummet av högsta kvalitet. Men jag vet också att det krävs hantverkskunnande för att få fram en bild av maximal kvalitet vid en digital produktion.

Stefan
-----------------------------------------
Jag vet inte men printar Gerry Johansson sina fotografier?
Vad jag kan minnas sedan jag startade den här tråden har jag skrivit
att jag tycker en s/v kopia från mörkrummet är överlägset printade. Det får jag tydligen inte tycka, för jag anses av många ha fel. I vad har jag fel? Det jag ser och känner?
Ännu har som sagt ingenting övertygat mig att printad är bättre (gäller s/v) färg har jag inte något att jämföra med. Gangstercitran var det någon som t.om. tvivlade på att jag fått den så från mörkrummet, har du ändå inte varit där och knuffat lite med Photoshop, vissa här tror att det inte går med rätt val av ASA-tal Tri-X framkalla efter exponering 200-1600 ASA. Därefter kopiering i mörkrum på lämpligt papper, här Ilford Galerie + Selenium. Ingen pjattning, ingen efterbelysning. Folk som sett orignalet
häpnar över dess kvalitet. Versionen på FS är skräp, komprimerad JPEG!!!
Originalet är ett fotografi enl. min mening.
Mvh.
Assar
 

stefohl

Aktiv medlem
OK, så det är hanverksskickligheten som avgör om det är ett fotografi eller inte?
Nej, absolut inte. En människa utan några som helst kunskaper om hantverket kan göra ett fotografi.

Nils menar att en digitalt fotograferad bild, som sedan är exponerad med ljus på ett ljuskänsligt material, det är ett fotografi. Det är ljus som svarat både för registreringen och för överföringen till papper.

Jag tror att flertalet har en betydligt vidare tolkning av vad fotografi är. Jag tror att flertalet anser att en bild utskriven på en bläckstråleskrivare är ett fotografi, för det ser ut som ett fotografi.

Stefan
 

stefohl

Aktiv medlem
-----------------------------------------
Jag vet inte men printar Gerry Johansson sina fotografier?
Du kanske skulle kunna läsa innantill, jag skrev att han printar i mörkrummet. Det finns många som hellre använder ordet print än kopia, vare sig bilden är gjort på analogt papper eller digitalt framställd. Men för den som inte vill förstå så går det inte att förstå.

Och det är nog ingen som hävdat att en analogt gjord print av en mästerprintare som Gerry är sämre än en digitalt producerad.

Stefan
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS