Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är fel?? Hjälp!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan
Denna fråga ställer jag åt en vän ( Anthony Lee Eastwood) som är lite dålig på det Svenska språket.

Denna underbara bild tagen av norrskenet i går kväll har fått flera underliga cirklar i mitten av bilden.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/760971.htm?set=lp

Vad kan detta bero på? Censorn? Objektivet?
Har någon annan upplevt samma fenomen?
Bilden är tagen med Canon Eos 350D samt kitobjektivet 18-55 mm.

Tacksam för svar.

Mvh Jan

Hej!

Jag vet att jag tidigare har sett bilder tagna med kitobjektivet som uppvisar liknande cirklar. Jag tror att de lätt uppkommer när man tar motljusbilder med liten bländare. Kan det vara det som är orsaken?

Prova att ta en bild med liten bländare, exempelvis på en tänd glödlampa så tror jag du kan få fram det.
Bara en idé.

/Arne

Edit:// Hittade till slut tråden jag tänkte på. Kolla inlägg från Peter Werner en bit ner på sidan 1.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=33004

Senast ändrad:
Du har nog upptäckt ett annat solsystem ;-)

Skämt åsido - jag gissar på damm på sensorn eller dammkorn inne i objektivet.

Kan också vara torkad saliv, det finns en tråd om en som försökt blåsa bort damm på sensorn och stället fått torkade salivfläckar där. Kanske kan vara det?

Bo och Mattias: Är det alla de små vita fläckarna ni tänker på? I så fall har ni kanske helt rätt. Jag uppfattade det som att frågan gäller de svaga cirklarna som finns mitt i bilden. Men det kanske är en del av norrskenet??

Jag menade också cirklarna, de vita prickarna är ju stjärnor :) Men efter att ha läst vad andra tror så verkar det ju vara objektivet. Dags att uppgradera!

Jag har en kamera i plast (även linsen) som heter Diana. I motljus kan den ge dessa effekter med ringar. Se bl.a detta bildexempel också fotograferad med en platlins-Diana. Kan det vara så att man använder plastlinser även i de "billiga" sk. kit-objektiven och att detta i kraftiga motljussituationer ger upphov till sådana ringar? Bildmässigt ibland, t.ex toycamerabilder, men kanppast något man vill ha i en dyr digitalkamera?

Jag fick liknande ringar, nästan som Newtonringar, med min EF28-135 vid nattfoto. Problemet försvann när jag tog av UV-filtret.

ANNONS
Götaplatsens Foto