Annons

Vad är fel i inställningen...

Produkter
(logga in för att koppla)

the_amateur

Aktiv medlem
Har en D80 och är lite ny på den kameran trots att den är gamal. Min fråga är följande: när jag tittar i sökaren så ser jag ju slutartid och bländarinställning. Sen ser jag en skala från plus till minus. När jag inte har någon blixt är dena skala inaktiverad (noll blinkar), men när jag aktiverar blixten åker den direkt upp till maximalt på plussidan. Vad visar denna skala? När jag exponeringkompenserar så ser jag ju att denna skala, men jag antar att den inte har något med detta att göra eftersom den alltid syns när jag jobbar med blixt...

Ser den ut som på denna bilden? Nr 14? (taskig bild)

Detta är snippat fr. D80 manual...får intrycket att du saknar den så jag bifogar en förhoppningsvis fungerande länk till den, se nedan

Nikon D80 manual

Bilagor

• d80.PNG
    d80.PNG
    9.8 KB · Visningar: 410
Ser den ut som på denna bilden? Nr 14? (taskig bild)

Detta är snippat fr. D80 manual...får intrycket att du saknar den så jag bifogar en förhoppningsvis fungerande länk till den, se nedan

Nikon D80 manual

Exponeringsvisningen, ja det låter absout som att det är det jag ser. Tack för länken till bruksanvisningen.
Men vad gör jag med denna informationen? Om diagramet den är helt åt höger, vad säger det mig, är det bra eller dåligt? Kan jag kompensera för att ändra detta? Ska man sträva efter att detta digram alltid ska vara mot mitten?
Ja, som ni förstår är det en del frågetecken hos mig :)

Om du tittar på sidan 54 i manualen så har du beskrivningen, underexponerad (minusvärde=mörkt) och överexponerad (plusvärde=ljust) och hur du gör för att kompensera för det ena eller det andra.

Läs igenom manualen iaf en gång, det finns en del matnyttigt.
Håller på som bäst och läser själv :)Fick min kamera i torsdags.

Hoppas mitt svar var till hjälp :)

antar att du använder mauellt läge.

om du använder P så behöver du inte fundera på det. då sköter kameran allting.

Om du tittar på sidan 54 i manualen så har du beskrivningen, underexponerad (minusvärde=mörkt) och överexponerad (plusvärde=ljust) och hur du gör för att kompensera för det ena eller det andra.

Läs igenom manualen iaf en gång, det finns en del matnyttigt.
Håller på som bäst och läser själv :)Fick min kamera i torsdags.

Hoppas mitt svar var till hjälp :)

Ja, dina svar har varit till stor hjälp, tack så mycket. Insåg att någon hade ändrat inställningen på sidan 89 (punkt 11). Förstår fortfarande inte varför denna inställning påverkar det jag ser i sökaren, men det kanske jag klurar ut...

ANNONS
Götaplatsens Foto