hockeyfotografen
Avslutat medlemskap
Re: Re: Ännu mera tack...
Mina erfarenheter (av sportfoto) är mest får Elitserie-ishockey, och fotboll (superettan).
Speciellt hockeyn ställer stora krav på utrustningen (inte minst då jag frilansar, och därmed måste ha en "någorlunda" teknisk kvalite på bilderna).
När det gäller ishockey så kan du ju inte riktigt på samma sätt förutse exakt var de intressanta händelserna kommer att ske.
Men även där går det med mycket jobb att få till rätt vettiga bilder med begränsad utrustning, även om det är lite "lurigt".
Som jag skrev ovan, det är viktigt att ha "rätt" förväntningar på utrustningen.
Dock en bra erfarenhet för att lära sig vissa saker.
För övrigt så tycker jag att Claes resonerar vettigt.
För övrigt riktigt bra bild där Claes
Speciellt med tanke på utrustningen.
/D.
Jaha, då har jag lärt mig lite mer om att fota motorsport än tidigare, har inte blivt att jag gjort det ännu.fjalstal skrev:
Det där exemplet ser inte ut att vara allt för "kamerakrävande". Hyfsat lätt att förutse var hojarna kommer att finnas. De flesta hamnar väl relativt nära racelinjen när fältet har stabiliserat sig.
Det är ju så mycket lättare att plåta sånt man kan och tycker om. Jag antar att just roadrace-intresset redan finns i någon form, och den som kan sitt ämne lär ta bättre bilder än nån som är tvingad. Det kompenserar enklare kamerautrustning rätt bra.
Trots nästan ett år med de grejer jag nu använder så är det inte särskilt ofta teknikgränserna utnyttjas hårt. De tillfällen när man VERKLIGEN får tänka till är få, och då oftast mer av "situationshanteringstyp" än teknisk. Den enda fotografering som alltid pressar mig som fotograf är att plåta radiostyrda bilar i rörelse. Det är extremt svårt och pressar även utrustningen till gränsen av prestandan oavsett ljusförhållanden. Fast kul är det.
![]()
Mina erfarenheter (av sportfoto) är mest får Elitserie-ishockey, och fotboll (superettan).
Speciellt hockeyn ställer stora krav på utrustningen (inte minst då jag frilansar, och därmed måste ha en "någorlunda" teknisk kvalite på bilderna).
När det gäller ishockey så kan du ju inte riktigt på samma sätt förutse exakt var de intressanta händelserna kommer att ske.
Men även där går det med mycket jobb att få till rätt vettiga bilder med begränsad utrustning, även om det är lite "lurigt".
Som jag skrev ovan, det är viktigt att ha "rätt" förväntningar på utrustningen.
Dock en bra erfarenhet för att lära sig vissa saker.
För övrigt så tycker jag att Claes resonerar vettigt.
För övrigt riktigt bra bild där Claes
Speciellt med tanke på utrustningen.
/D.