Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är mellanformat, egentligen?

Produkter
(logga in för att koppla)

henkka

Aktiv medlem
Kan inte hjälpas men intresset växer för mellanformat, men, vad är det nu egentligen? Är det värt att börja kasta pengar på det utdöende systemet? Lite frågor för den kunnige av den okunnige:

1: Hasselblad eller Mamiya? Har de varit lika smarta som Nikon; Alla objektiv passar oavsett hur gamla dom är?

2: Hur framkallar man filmen? Och man laddar en "film" i taget eller?

3: VAD kostar det att framkalla?

4: Passar digi bakstycken på t.ex. en Hasselblad från 70 talet?

5: Finns det något som heter AF på en mellan formatare?

6: Vad allt kan man ställa då? Slutartid?

7: Hur scannar man formatet då?

8: Är det värt att prova?

Ja, som ni ser är jag ett total idiot gällande mellan format. Hjälp mej att bli en normal idiot gällande saken.

Tack!

1: båda har ju olika system med olika objektiv mamiya har ju tex 67, 6, 645 och hasselblad har ju också olika system.

2: samma som småbild lite större spolar bara.
i kameran, ja?

3: beror på affär jag vet en som tar 39 och en som tar 75

4: tror man måste modifiera dem men vet inte säkert

5: Ja.

6: Man kan ställa in slutartid och bländare precis som en "vanlig" kamera

7: Med en scanner som klarar mellanformat.

8: lätt
[/B][/QUOTE]

henkka skrev:
Kan inte hjälpas men intresset växer för mellanformat, men, vad är det nu egentligen? Är det värt att börja kasta pengar på det utdöende systemet? Lite frågor för den kunnige av den okunnige:

1: Hasselblad eller Mamiya? Har de varit lika smarta som Nikon; Alla objektiv passar oavsett hur gamla dom är?

2: Hur framkallar man filmen? Och man laddar en "film" i taget eller?

3: VAD kostar det att framkalla?

4: Passar digi bakstycken på t.ex. en Hasselblad från 70 talet?

5: Finns det något som heter AF på en mellan formatare?

6: Vad allt kan man ställa då? Slutartid?

7: Hur scannar man formatet då?

8: Är det värt att prova?

Ja, som ni ser är jag ett total idiot gällande mellan format. Hjälp mej att bli en normal idiot gällande saken.

Tack!

Jag kan bara hasselblad (och till väldigt liten del Pentax 67) så det är främst hasselblad som mina svar gäller för.

1: Ja, om det är rätt system så passar objektiv och hus oberoende av när de är tillverkade. Altså, alla objektiv som passar 500-systemet passar till _samtliga_ 500-hus, oavsett om huset tillverkades 1967 (som mitt) eller 1985.

2: Filmen framkallar man i framkallningsvätska. Sedan stopp, sedan fix. Precis som småbild. Det är exakt samma film, bara skuren annorlunda. Man laddar en rulle film (12 bildrutor på 6x6-formatet) i ett bakstycke. Man kan ha flera bakstycken och växla mellan. T.ex. så har jag tre bakstycken, alla tre laddade med TriX, ett för minusframkallning, ett för normalframkallning och ett för plusframkallning.

3: Gör man det själv är det snorbilligt, på labb så kostar det mellan 35 och 95 kronor.

4: Ja. De passar, men de kostar. Digitalbakstycke är ingenting man köper för att det är roligt.

5: japp. Hasselblad var mig veterligen först med autofokus med H1D, numera är de inte ensamma om att ha autofokus. Dock så tycker jag personligen att mycket av charmen försvinner med af. Skulle heller aldrig kunna tänka mig att använda prismasökare på bladaren.

6: Slutartid och bländare. Alla objektiv som har centralslutare synkar dessutom med blixt på samtliga slutartider. Som en liten bonus ;)

7: Antingen med en egen scanner som klarar mellanformat (antingen svindyr negscanner eller med flatbäddare med neg-insats) eller hos labbet som framkallar. Jag framkallar och scannar hos crimson.se, tycker inte det är speciellt dyrt.

8: Hell yes!!

Re: Re: Vad är mellanformat, egentligen?

Walle skrev:
1: Ja, om det är rätt system så passar objektiv och hus oberoende av när de är tillverkade. Altså, alla objektiv som passar 500-systemet passar till _samtliga_ 500-hus, oavsett om huset tillverkades 1967 (som mitt) eller 1985.
Om kameran heter någonting på 500, t.ex. 500c, 501c/m, 503cx, 553el/m eller liknande, så passar alla filmmagasin tillverkade efter 1957, och alla objektiv som heter C, CF, CFE eller CFi.

5: japp. Hasselblad var mig veterligen först med autofokus med H1D, numera är de inte ensamma om att ha autofokus. Dock så tycker jag personligen att mycket av charmen försvinner med af. Skulle heller aldrig kunna tänka mig att använda prismasökare på bladaren.
Pentax 645n och 645nII har också autofokus. (t.o.m. före Hasselblad vill jag minnas) De har dock inte utbytbara bakstycken, men de har å andra sidan en mycket rimligare prislapp, och riktigt bra optik. Och självfallet all automatik man kan önska sig.

Jajamensan! Dyk i bara. Känslan av ett 6x6 (eller 6x4,5) neg eller dia på ljusbordet är berusande underbar, och överträffas bara av storformatet (9x12 cm och större), och då börjar vi bli tossiga på ett mycket högre plan ;)

mellanformatsbiten -- MW

Re: Re: Re: Vad är mellanformat, egentligen?

Magnus W skrev:
Pentax 645n och 645nII har också autofokus. (t.o.m. före Hasselblad vill jag minnas) De har dock inte utbytbara bakstycken, men de har å andra sidan en mycket rimligare prislapp, och riktigt bra optik. Och självfallet all automatik man kan önska sig.

Man ska inte glömma Mamiya 645 AF heller.

Jag fotar f ö en del mellanformat mellan varven. Använder Mamiya 645 pro tl som man numera kan få tag på väldigt billigt. Jag fotar främst sv/v som jag framkallar själv samt en del dia. Har även en Holga som är rolig att plåta med och inte kostar mer än några hundralappar.

Är man sugen på att prova på mellanformat så är det köparens marknad nu. På blocket säljs t ex ett antal mamiyor rätt billigt just nu.
http://www.blocket.se/li?q=mamiya&ca=23_11_s&th=1&c=0&w=3

Fredrik Calabrese skrev:
Mamiya var först med AF till mellanformat.
Före 1997, när Pentax 645n kom?

Deb här sidan hävdar att:
(in 1997) ... Pentax introduces the world's first autofocus medium format SLR camera, the Pentax 645N. This camera (with interchangeable lenses) combines the proud tradition and technological excellence of the 645 with a host of new features, including a high-precision autofocus system, to make it even more maneuverable and responsive in the field.

Medan den tidigaste rescentionen jag kan hitta av Mamiya 645AF är från december 1999.

När kom Mamiya 645Af egentligen? det är ju inte alls omöjligt att flera tillverkare var i princip samtida med AF på MF. En annan sida ( som jag inte hittar just nu hävdar att fuji var först.

Spelar roll. :)

-- MW

Hejsan
Såg din fråga och vill bara tipsa om en mellanformatare till Bronica,kan vara ett alternativ till de övriga märkena.Kolla på blocket.se och sök på bronica,där hittar du RF 645 som är en trevlig mellanformatare att böja med.

Magnus W skrev:
När kom Mamiya 645Af egentligen? det är ju inte alls omöjligt att flera tillverkare var i princip samtida med AF på MF. En annan sida ( som jag inte hittar just nu hävdar att fuji var först.

Spelar roll. :)

-- MW

Vill egentligen inte lägga mig i striden om vilket märke som var först på mellanformatsidan, men den fråga som uppstår hos mig är om ni som diskuterar detta inte jämför olika mellanformatsystem?
Den klassiska Hasselblad som jag ser framför mig är väl en tvåögd spegelreflex, medan Pentax (och kanske även andra märken) är enögda spegelreflexkameror.
På mellanformat, räknat till filmen, kan bara en vara först. Men sett till olika system kan ju flera vara först.

Vill samtidigt passa på att hänga på med en fråga, då även jag är lite nyfiken på mellanformat.
Vad är det billigaste man kan komma undan med i dag?

Kijana skrev:
Vill egentligen inte lägga mig i striden om vilket märke som var först på mellanformatsidan, men den fråga som uppstår hos mig är om ni som diskuterar detta inte jämför olika mellanformatsystem?
Den klassiska Hasselblad som jag ser framför mig är väl en tvåögd spegelreflex, medan Pentax (och kanske även andra märken) är enögda spegelreflexkameror.
På mellanformat, räknat till filmen, kan bara en vara först. Men sett till olika system kan ju flera vara först.

Vill samtidigt passa på att hänga på med en fråga, då även jag är lite nyfiken på mellanformat.
Nja, Hasselblad har väl aldrig gjort sig kända för några tvåögda kameror. Där har man Rolleiflex, Rolleicord, Ikoflex, Yashicamat och några Maiyamodeller med utbytbar optik.
120-filmen är som sådan urgammal och användes först av olika bälgkameror från 6X9 och neråt i format.

Kijana skrev:

Den klassiska Hasselblad som jag ser framför mig är väl en tvåögd spegelreflex...

Någon tvåögd bladare har jag aldrig sett. Det billigaste är diverse bälgkameror som brukar gå för hundralappen ibland. Holga är också kul. En Lubitel tvåögd spegelreflex är nog bland de billigaste kameror med spegelsökare.

OT

Kijana skrev:
På mellanformat, räknat till filmen, kan bara en vara först. Men sett till olika system kan ju flera vara först.....

På tal om att vara först: Vill bara upplysa herrskapet om att det fanns enögda spegelreflexkameror redan på 1500-1600-talet som användes för avbildning, dock inte på fotografiskt material.

Bilagor

• cameraobscuramini.jpg
    cameraobscuramini.jpg
    43.2 KB · Visningar: 904
Magnus W skrev:
En annan sida ( som jag inte hittar just nu hävdar att fuji var först.
Helt rätt, Fuji var först med AF för mellanformatet. Ingen systemkamera visserligen, utan snarare en förvuxen kompaktkamera. Icke desto mindre för mellanformatet 6 x 4,5.

Spelar roll.

Nej :)

Olle

Kijana skrev:
........Vill samtidigt passa på att hänga på med en fråga, då även jag är lite nyfiken på mellanformat.

Det finns massor av billiga mellanformatskameror på begagnatmarknaden idag. Många också av relativt bra kvalitét. Både tvåögda spegelreflexer och med vanliga genomsikt/mätsökare. Man kan få dom för 50-200kr. Lubitel nämndes tidigare, den sista modellen slutade tillverkas på Lomo-fabriken (Gomz) i Leningrad kring mitten av 1990-talet och bildkvalitén är bättre än man kan tro för att vara från Lomo. Alla 5 Lubitel-modeller, från Lubitel 1 1949 och till den sista modellen Lubitel 166 Universal, har den beprövade T-22 4,5/75mm-optiken som från Lubitel 2 också är antireflexmehandlad. Lubitel-länk här! Annars finns ju många mycket fina tvåögda mellanformatare från Rollei i Tyskland och Yashica i Japan som inte heller brukar vara så dyra. Kring 500-700kr är nog inget ovanligt pris för en Rolleicord. Vill man ha nya modeller så finns ju kinesiska Seagull med modellerna 4A-107 och 4A-109 vilka har en 4-linsig MC-behandlad optik av Tessar-typ som inte går av för hackor. De kostar 2-3 tusenlappar nya och jag tror man kan få en begagnad för ca 1000kr.

På bilden Lubitel Universal i plast tv och Lubitel 1 i bakelit th, båda fullt fungerande. Robusta sovjetryska folkkameror som producerades i miljonupplagor. Lubitel 1 exporterades också till Sverige och fick då namnet "Amatör" vilket också är betydelsen av "Lubitel".

Bilagor

• pict0076forum.jpg
    pict0076forum.jpg
    91.7 KB · Visningar: 905
laha skrev:
Nja, Hasselblad har väl aldrig gjort sig kända för några tvåögda kameror.

Borde egentligen inte skriva det här inlägget eftersom okunnighetens rodnad lyser i mitt fejs. Jo, för någonstans här på FS har jag uppsnappat begreppet tvåögd (reflex)-kamera, och sedan gjort konklusionen att en Hasselblad som har den där sökarbilden uppochner är av sådan sort. Ja, eftersom sökerbilden på en sådan Hasselblad är så stor att man kan använda båda ögonen. Logiskt, eller hur?

Men man lär sig så länge man har FS.

Tvåögd spegelreflex har inget att göra med att användaren har två ögon att titta med.
Kameran har två ögon, dvs objektiv, att titta med. Det ena fotograferar man genom och det andra titta spegelsökaren genom. Och i en tvåögd spegelreflex så fälls aldrig spegel till skillnad ifrån en enögd spegelreflex där båda funktionerna delar på det enda objektivet.
/Erik

Om OP satsar på Bronica så får han enligt mig marknadens snyggaste neg-ramar... Mmmm snyggare än Hasselblad...

ANNONS
Götaplatsens Foto