Annons

Vad är skillnaden på att fotografera med en SLR eller D-SLR?

Produkter
(logga in för att koppla)

skarpedjup

Aktiv medlem
Vad är egentligen skillnaden på att fotografera med en analog SLR eller digital SLR?

För mig är det veterligen bara lagringsmediumet som skiljer, och på vilket sätt det reagerar med ljus.

Man måste ju ändå ha bra kunskaper om exponering, komposition, m.m.m.m för att ta ett bra foto.

Så i slutändan spelar det väl ingen större roll vad man lagrar det på?

Jamas skrev:
Vad är egentligen skillnaden på att fotografera med en analog SLR eller digital SLR?
Ingen, tycker jag.

Man måste ju ändå ha bra kunskaper om exponering, komposition, m.m.m.m för att ta ett bra foto.
Ja. Där är det precis samma sak.

Så i slutändan spelar det väl ingen större roll vad man lagrar det på?
Nä. Inte om man diskuterar sättet att fotografera. Sen är det en annan hantering i efterarbetet, men det var ju inte det du frågade om.

Största skillanden jag kan se är att du kan kontrollera resultatet omedelbart.
Jag tror att det är mycket bra, speciellt för nybörjare.
Det är det som gör att jag så småningom troligtvis kommer att gå över till digitalt.

Jamas skrev:

För mig är det veterligen bara lagringsmediumet som skiljer, och på vilket sätt det reagerar med ljus.

Man måste ha *andra* kunskaper om exponering för att ta ett bra foto - som detta med vitbalansering. En digitalkamera vet inget om färger i grunden, man måste tala om det för den. Så, kunskaper om det ena kan inte direkt appliceras på det andra. En fråga man kan ställa sig - är hur mycket nytta man har av sina tidigare kunskaper från ett medium när man byter till ett annat? Alltså, har en analog fotograf lättare att använda digital kamera än en som börjar direkt med digital kamera? På ett sätt kan man tycka det - för erfarenheter ger färdigheter, men kan inte dessa erfarenheter även vara ett hinder? Alltså att det finns saker som "sitter i ryggmärgen" på en och när man går över så måste man anpassa dessa erfarenheter till det nya. Man kan inte alltid göra "som man alltid har gjort".
Kanske inlärningskurvan är snabbare för en som börjar direkt med digitalt. Jag vet inte, jag bara funderar högt. :)

Med vänlig hälsning
Roland

Om man ser till att kameran sparar i RAW kan man glömma vitbalansen och pyssla med det hemma vid datorn om man tycker det är kul. Då har man i princip bara exponering och skärpa att hålla reda på, precis 'som vanligt'.
En till skillnad..har man stort minnestort tar det heller inte stopp efter 36 bilder...
Att byta kort går också snabbare än att byta film - en skillnad till.
Annars kommer jag knappt på nåt, förutom att man har displayen baktill med allt vad det innebär.

Linmajon skrev:
Om man ser till att kameran sparar i RAW kan man glömma vitbalansen och pyssla med det hemma vid datorn om man tycker det är kul. Då har man i princip bara exponering och skärpa att hålla reda på, precis 'som vanligt'.
Ja, det är väldans bra. Kommer ihåg när allt skulle vara dia. Ett jäkla krångel med färgtemeraturmätare och lösa filter....

Vad som oxo är bra att man slipper budkostnader till labbet och tillbaka, eller om man springer själv.
Således har jag blivit fetare sedan jag började med digitalt...

Det är visst skillnad på digitalt och traditionellt foto. I digitalt foto kan brus uppstå vilket är ett okänt problem/effekt vid fotografering med film. I de flesta digitala kameror är sensorn mindre än en vanlig småbildsfilms ruta och detta medför att skärpedjupet är större för dessa digitala kameror vid motsvarande brännvidder. Den digitala sensorn reagerar också olika än både svartvit och färgfilm. Film är också av olika typer och kan på så sätt ge mycket skiftande resultat vid samma motiv, vilket den digitala sensorn inte ger på samma sätt. Det finns säkert fler skillnader, detta var vad jag kom på som hastigast.

Senast ändrad:
Graal skrev:
I de flesta digitala kameror är sensorn mindre än en vanlig småbildsfilms ruta och detta medför att skärpedjupet är större för dessa digitala kameror vid motsvarande brännvidder

Inte bara skärpedjupet påverkas, man får sk. brännviddsförlängning.
Det innebär att ett objektiv du brukar använda på analoga kameran får en smalare bildvinkel när du sätter den på d-slr:en.
Trevlig effekt om man har teleobjektiv, mindre trevlig om man har behov av ordentlig vidvinkel.

Igår såg och hörde jag en fotograf med en Nikon D100. Vore trevligt med en tystare slutare när man slipper filmframmatningen. Detta appropå frågan om skillnader och att alltså ljudet inte ellimineras helt.

Tillfället var för övrigt i Rikssalen och musik, dvs. då man uppskattar att det är tyst i pauser i musiken (not-pauser alltså)...

Senast ändrad:
Graal skrev:
Det är visst skillnad på digitalt och traditionellt foto. I digitalt foto kan brus uppstå vilket är ett okänt problem/effekt vid fotografering med film. I de flesta digitala kameror är sensorn mindre än en vanlig småbildsfilms ruta och detta medför att skärpedjupet är större för dessa digitala kameror vid motsvarande brännvidder. Den digitala sensorn reagerar också olika än både svartvit och färgfilm. Film är också av olika typer och kan på så sätt ge mycket skiftande resultat vid samma motiv, vilket den digitala sensorn inte ger på samma sätt. Det finns säkert fler skillnader, detta var vad jag kom på som hastigast.

Nu var det väl själva fotograferandet som sådant (alltså tillvägagångssättet vid fotandet) som diskuterades och inte skillnaden i teknologi.

Dessutom är det inte den mindre sensorn hos kompakta digitalkamerorna som är orsaken till det större skärpedjup de "lider" av utan faktumet att det krävs en vidvinkligare optik till de små sensorerna. En digitalkamera som har "motsvarande" 35-105mm brännvidd har egentligen ca 7-21mm brännvidd vilket rätt logiskt ger ett stort skärpedjup.

En DSLR använder ju samma optik som en traditionell SLR och har därmed exakt samma skärpedjup som om optiken skulle setat på en 135 SLR. Utsnittet blir ju ett annat i och med cropfaktorn på 1,5x eller 1,6x som det flesta har men detta har ju ingenting med skärpedjupet att göra.

Blanda inte ihop äpplen och päron. :)

Jag skrev vid "motsvarande" brännvidd och jag blandar inte ihop äpplen och päron. Du fattar säkert eller hur? Kanske uttryckte jag mig lite slarvigt men det förändrar inte något i sak vad gäller digital-traditionell foto. Skillnaden i skärpedjup vid motsvarande brännvidder kvarstår.

Och skillnaden beror på den mindre sensorn som tvingar fram en kortare brännvidd för att erhålla samma bildvinkel. I de digitala kameror som har sensorer lika stora som bildrutestorleken för småbildsfilm finns inte denna skillnad men det är hittils ganska få modeller som har denna "fullformatsensor" och de är i regel mycket dyra.

Senast ändrad:
Jag tror säkert att du förstår men jag måste återigen poängtera att det inte är sensorn i sig som bidrar till det större skärpedjupet utan faktumet att den mindre sensorn behöver en vidvinkligare optik.
Den vidvinkliga optiken i sin tur är den som bidrar till det större skärpedjupet. :)

Jag vet att vi menar samma sak men din formulering blev lite luddig och jag ville bara reda ut det för dom som inte är så insatta...no offence ;)

"Och skillnaden beror på den mindre sensorn som tvingar fram en kortare brännvidd för att erhålla samma bildvinkel. I de digitala kameror som har sensorer lika stora som bildrutestorleken för småbildsfilm finns inte denna skillnad men det är hittils ganska få modeller som har denna "fullformatsensor" och de är i regel mycket dyra."

Det var dessa "dyra" kameror vi diskuterade här :)

kaw skrev:
Igår såg och hörde jag en fotograf med en Nikon D100. Vore trevligt med en tystare slutare när man slipper filmframmatningen. Detta appropå frågan om skillnader och att alltså ljudet inte ellimineras helt.

Tillfället var för övrigt i Rikssalen och musik, dvs. då man uppskattar att det är tyst i pauser i musiken (not-pauser alltså)...
Nu har ju jag plåtat symfoniorkestrar under konsert med Hasselbladare...Slutaren och ridån i den är knappast en viskning i ett sovrum;-) Skulle gladeligen haft en D100 då.

"Vad är egentligen skillnaden på att fotografera med en analog SLR eller digital SLR?"

Så löd frågan i första inlägget. SLR är förkortning av Single
Lens Reflex, alltså spegelreflexkamera med enkeloptik. Vi diskuterar alltså SLR:s i allmänhet och inte specifikt de relativt få dyra modeller av SLR-digitaler som har fullformatsensor.
Hälsn, Nils.

Läs igen:

"Vad är egentligen skillnaden på att fotografera med en analog SLR eller digital SLR?"

Vi diskuterar tillvägagångssättet när det gäller att fota med en SLR kontra en DSLR (digital single lens reflex). Alltså en konventionell systemkamera med film kontra en DIGITAL systemkamera.
I dagsläget finns det endast digitala systemkameror med fullstora sensorer (Canon EOS 1Ds, Kodak DCS-14N)eller sensorer i APS storlek( Canon EOSD30, D60, 10D, Nikon D100 etc). I båda fallen så används samma optik som ger samma optiska egenskaper.
Så vi diskuterar faktiskt visst dessa som du kallar "dyra" kameror. Face it.

Vad jag menar är att det finns digitala systemkameror både med fullstor sensor och dom som har APS storlek på sensorn.
I och med att man använder sig av samma optik på båda så får båda samma skärpedjup.

De icketekniska skillnaderna i samband med fotograferingen är nog väldigt små. Det är väl i stort sett bara möjligheten att kunna göra en snabb kontroll av bilden på kamerans pyttelilla skärm, samt att man nog måste vara lite försiktigare vid objektivbyte på en D-SLR som skiljer.

Angående meningsutbytet om skärpedjupet så har ni rätt (och lite fel :)) båda två.
Brännvidd och sensorstorlek påverkar TILLSAMMANS skärpedjupet. Att betrakta var och en för sig är meningslöst.
Skillnader i sensorstorlek gör att man måste använda olika stora oskärpehetscirklar i film/sensorplanet för att få samma skärpeintryck, men för att också få samma bildvinkel så måste även brännvidden ändras. För att kunna få samma slutresultat med olika utrustningar så måste man därför se till att film/sensorstorlek och brännvidd matchar varandra på ett sådant sätt att både bildvinkel och ingångspupill (brännvidd dividerat med f-tal) blir lika i de olika fallen. Hur det sker är egentligen helt ointressant, 50 mm f/2 med 24*36 mm ger samma skärpedjup och bildvinkel som 25 mm f/1 med 12*18 mm eller 100 mm f/4 med 48*72 mm. (Nåja, HELT ointressant är det väl inte, vill vi ha samma bildkvalité leder ett litet film/sensorformat till mycket högre objektivpriser p g a behovet av extremt höga f-tal, men det är ju en annan fråga.)

Angående digitalt brus så har den statistiska delen av detta brus sin direkta motsvarighet i filmernas kornighet, båda beror på att alltför få fotoner har registrerats.
En viktig skillnad mellan film och sensor är därför hur stor andel av de infallande fotonerna som film respektive sensor kan registrera och utnyttja, d v s "fotonverkningsgraden" hos den ljusupptagande ytan. I teorin, och troligtvis i praktiken också, så har sensorer betydligt högre "fotonverkningsgrad". Denna kan sedan användas antingen till att öka kvaliteten (d v s lägre brus/kornighet) eller till att höja ISO-talet.

ANNONS
Götaplatsens Foto