Annons

Vad är tile board?

Produkter
(logga in för att koppla)

Brasknarr

Aktiv medlem
Hej,
Jag följer en fotograf som heter Zack Arias blog. Där skriver han om att genom att använda "tile board" på golvet på bakgrundspappret fås i golvet en svag reflektion av personen som står modell.

Tile board går tydligen att köpa på Home Depot i USA, men av förklarliga skäl är det inte något som jag tänker beställa därifrån. Det måste finnas i Sverige!

Men vad heter det och var hittar jag det? Alternativ till detta skulle också funka - men vad skulle det vara?

http://zackarias.com/for-photographers/photo-resources/white-seamless-tutorial-part-1-gear-space/

//Anders
 

Goatboy

Aktiv medlem
Har också letat Poster Board i Sverige men inte hittat.

På Gallerix brukar man kunna köpa stora plexiglasskivor relativt billigt. Sånt de använder för att rama in. Någon hundring styck och billigare om de har en trasig bit.
 

j2^

Aktiv medlem
Tile-board är "fejk-kakel".

Det är tunn MDF-skiva som är laminerad med ett lager melaminplast som kan vara slätt, eller pressat för att likna kakelplattor.

Jag har i ärlighetens namn aldrig sett det utanför USA.
 

Tom_W

Medlem
Bumpar det här då jag också håller på att bygga studio och är på jakt efter precis samma sak, av samma anledning.

MDF skivor verkar ju vara relativt billigt att köpa, man kanske bara kan måla dem vita? Fast lite av grejen är ju att dom är lackade...
 

kpt

Aktiv medlem
Det är väl färgen som gör det, så om du får tag i en högglansig färg kan du väl måla MDF-skivor på det viset.
I vår fotostudio är det spånskivegolv, målat på det viset:
 

ISBjörnen

Aktiv medlem
de ni ska leta efter är ett melamin laminat i en högblank färg. leta efter ett företag som sysslar med foliering/laminering av möbler och skivor så kan ni nog köpa på rulle av dem,
 

soulburn

Ny medlem
Någon som hittat på plattor med melaminplast? Jag har letat runt men inte hittat någon svensk variant på 'tile board'. Jag tycker att den reflektionen som Zack Arias får i sina bilder är precis lagom.
 

the_Rose

Aktiv medlem
Det ni skall ha är vitlackade mazonitskivor finns nog på alla större byggvaruhus (köpte mina på byggmax i bromma) och de kostar runt 100-150 kr per skiva (standardstorleken är runt 1.2 x 2.4 m).

Jag var också på jakt för något år sedan, (om ni gör en sökning får ni nog fram min tråd om det).

De kan vara lite knöggliga men det är bara att lägga dem på ett plant underlag och tynga ner alla bulor och hörn som buktar upp med allt man kan hitta som liknar tyngder och låta ligga i ett dygn eller 2.


P.S använde mina skivor till senaste projektet som syns här (använde dock inte reflexeffekten så mycket)
http://blog.martenkeijser.se/2011/05/summer-colors-fashion-project.html

Lycka till
/Mårten
 

Drogen

Aktiv medlem
Det finns gott om firmor som "lackar köksluckor". Det kanske kan vara ett alternativ? Då kan man köpa MDF i valfri tjocklek.
 
ANNONS