Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är viktigast hos batteriladdare?

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Har idag en billig timerstyrd laddare till NiMh-batterier men funderar på att köpa en bättre för optimal laddning.

Vad är viktigaste egenskapen? Är det individuell laddkrets för varje batteri eller förmåga att kunna göra urladddning innan uppladdning?

Tänker hålla en låg budget så jag har kikat på Biltemas alternativ:

1)
De har en snabbladdare som använder delta-v-avkänning och ladddar varje batteri individuellt. Dock ej funktion för urladdning.

2)
En laddare som har funktion för urladdning och även "uppfräschning. Men den tar enbart 2 eller 4 batterier åt gången.

Så vad är viktigast?
Bör man kika på en laddare som uppfyller båda funktionerna?

(Använder alltid 4 batterier åt gången i kamera och blixt).

Minneseffekter är inget direkt problem på moderna batterier. Cyklar man dem en gång på 2-3 månader bör man inte uppleva några som helst problem med det. Bättre isf med separata kanaler, även om det inte heller är så jätteviktigt om man använder alla batterierna i samma utrustning och laddar dem samtidigt.
Laddar man ur dem och inte har separata kanaler och ett batteri har sämre kapacitet än det andra finns det dessutom risk att det batteriet polvänder och man får slänga det.

Delta V avkänning är viktigast. Har själv beställt en Ansmann Powerline 5 från Technik Direkt. Den har delta V, separata laddkanaler och urladdning. Kostar massor på Elfa, men får den för ca 350:- efter prut (Seen cheaper) på TD.

Ok! Tack för era inlägg. :)

Kan förtydliga med att båda Biltemavarianterna har delta-v-avkänning.

Det är alltså frågan om urladdningsfunktion vs separata kretsar för varje batteri.

Märker ju att de batterier som driver blixten aldrig blir helt urladdade i dagsläget för man tröttnar och byter till fräscha när uppladdningen av blixten börjar bli långsam. Så därför lutar det åt alternativ 2) för mig. Frågan är ifall man kan leva med att batterierna laddas parvis.

Vet ej säkert.

Har trott att det ger ett större användbart spann hos batterierna samt ökad livslängd ifall man ibland laddar ur dem mer fullständigt.

Men å andra sidan sägs väl att NiMh-batterier ej har någon nämnvärd minneseffekt.

när vi endå pratar batterier och laddare, hur ska man lagra ett batteri i säg. 1-2 månader?

Ladda dem och låt dem ligga. När du ska använda dem igen så får du kanske ladda dem för de kommer att ha laddat ur sig själva en del (1.4% per dygn vill jag minnas). De bör inte vara helt urladdade när man lägger dem på "lagring".

danneman skrev:
Vet ej säkert.

Har trott att det ger ett större användbart spann hos batterierna samt ökad livslängd ifall man ibland laddar ur dem mer fullständigt.

Men å andra sidan sägs väl att NiMh-batterier ej har någon nämnvärd minneseffekt.

Moderna NiCD har inte heller någon minneseffekt att tala om. Man bör cykla dem nån gång i kvartalet, typ.
Däremot så lever batterierna färre laddcykler om man laddar ur dem helt varje gång.

Kostar inte typ 2400mAh GP-batterier nånstans kring 25:- st på Kjell & CO? GP anses väl vara rätt bra grejjer? Tycker inte de tär så mycket pengar om man skulle råka pajja några batterier.. Jag köpte själv ett billigt paket med en laddare och fyra batterier från Vanson tror jag det var.. Jag misshandlar dom rätt rejält faktiskt och dom funkar skitbra fortfarande. JAg är mer nervös för mitt kamerabatteri som kostar en förbannad förmögenhet att byta ut vad jag har förstått.

deez skrev:
Kostar inte typ 2400mAh GP-batterier nånstans kring 25:- st på Kjell & CO? GP anses väl vara rätt bra grejjer? Tycker inte de tär så mycket pengar om man skulle råka pajja några batterier.. Jag köpte själv ett billigt paket med en laddare och fyra batterier från Vanson tror jag det var.. Jag misshandlar dom rätt rejält faktiskt och dom funkar skitbra fortfarande. JAg är mer nervös för mitt kamerabatteri som kostar en förbannad förmögenhet att byta ut vad jag har förstått.
Angående ditt kamerabatteri, kolla www.sterlingtek.com, dom gör kopior, ofta med mer kräm än originalen, för ca 1/5 av originalpriset. Sterlingtek's batterier används av många och brukar rekommenderas varmt! vad jag vet har ingen haft problem med dom.

Köp Biltemas för 129:- !
Funkar kanon och separata kanaler.
Lika bra som alla andra laddare jag haft.
Tar ca 4h för 4st 2300mah.

Okej det kanske inte är livsnödvändigt med urladdningsfunktion.

Köpte istället en med separat kanaler för varje batteri och delta-v-avkänning. 149kr på Biltema. Riktigt snygg och smidig vilket inte alltid är fallet med Biltema-grejer.

Skall jag någon gång dra ur batterierna helt har jag en elektrisk diskborste som brorsan köpte med sig från USA. De är ju för sköna där borta alltså...! He he ;-)

hasse lundberg skrev:
Delta v, vad är det?
Spänning betecknas med U!

Minus Delta Voltage. Skrivs vanligen -ΔV.
Man känner av en lilla minskning i polspänningen som sker då acken är fulladdad och stänger då av laddningen.

ANNONS
Götaplatsens Foto