Annons

Vad anser ni vara ett skarpt objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

SM7VQI

Aktiv medlem
(antar att detta är rätt subforum, annars så är det bara att flytta det till en bättre plats)

Hejsan
Skaffade ett begagnat Nikon 17-55 objektiv i måndags och ville bland annat se hur skarpt det var.
Så jag tog några bilder och sedan så började jag fundera:

Vad räknas som ett skarpt objektiv?
Hur skarpa kanter går det att få i en JPG bild? (om färgkanten är << 1pixel bred)
Blir det mycket skarpare i RAW format? (missade tyvärr att ta samma bild i RAW)

Exempelvis, är följande bild skarp? (ursnitt ur en bild tagen med Nikon 17-55 vid 17mm och F5.6, Exponerings tid 1/25s, bästa JPG komprimeringen på Moderna Museet)

Bilden har förstorats så att varje pixel är 10 pixlar utan interpolering

Bilagor

• sharp.jpg
    sharp.jpg
    10.2 KB · Visningar: 1,082
Senast ändrad:
Exponerings tid 1/25s, bästa JPG komprimeringen på Moderna Museet)

Bästa komprimeringen medför ju JPG artefakter. Det ska vara sämsta komprimeringen, dvs högsta kvalitén för att se.

Allt som förstoras interpoleras åp nåt sätt.

Den uppfattade skärpan sätts i relation till omgivningen och kontrasterna. Dvs kontrast i omgivningen och kontrastfaktorn i objektivet bidrar till den upplevda skörpan

Konstigt

(antar att detta är rätt subforum, annars så är det bara att flytta det till en bättre plats)

Hejsan
Skaffade ett begagnat Nikon 17-55 objektiv i måndags och ville bland annat se hur skarpt det var.
Så jag tog några bilder och sedan så började jag fundera:

Hur skarpa kanter går det att få i en JPG bild? (om färgkanten är << 1pixel bred)
Blir det mycket skarpare i RAW format? (missade tyvärr att ta samma bild i RAW)

Exempelvis, är följande bild skarp? (ursnitt ur en bild tagen med Nikon 17-55 vid 17mm och F5.6, Exponerings tid 1/25s, bästa JPG komprimeringen på Moderna Museet)

Om man ska kunna avgöra om en bild är skarp måste man väl rimligtvis bedömma ett utsnitt i t.ex. 100%. Dvs 1 pixel motsvarar en pixel på bilden. Din bild visar ju bara hur dator/grafikkort/skärm hanterar en simulerad uppförstoring med 10x. Visserligen kan man ana att bilden är skarp pga de likformiga mönstrena men mer är det inte. Oftast är det ingen skillnad på jpg och raw men ibland kan man få sicksackmönster på diagonala linjer vid jpg-komprimering eller/och storleksändring av bilden. Lägg in ett riktigt utsnitt så får du säkert svar på om din bild är skarp!

ANNONS
Götaplatsens Foto