Annons

vad ar det for skillnad????

Produkter
(logga in för att koppla)

chewie

Aktiv medlem
vad ar det for skillnad pa objektiv igentligen om man inte bryr sig om de storsta blandarna.. om jag vill fota med 100mm blandare f8. Vad ar det for skillnad da om jag annvander tex. ett 100mm/1.8 obj. eller ett 100/300/3.5-5.6 obj. eller ett 35-105/3.5obj.
om man inte har annvanding for dom storsta blandarna varfor skulle man da kopa tex 1.8 istallet for 5.6??

En ljusare sökarbild. Ev. pålitligare autofokus när det är lite sämre ljus. Ett 100mm är optimerat för att vara skarpt vid 100mm medans em zoom kanske har sin bästa skärpa vid någon annan brännvidd. Enklare konstruktion av objektivet kan medföra bättre motljusegenskaper. Annars är det nog så att dom flesta objektiv är skarpa nog vid bländare 8.

Inte nog med det, många extremt ljusstarka objektiv blir faktiskt sämre än sina ljussvagare motsvarigheter vid små bländare.

Jag har en Nikkor 28/1,4 som är en riktig juvel. Bra skärpa redan vid full glugg, makalös vid 2,8. Men redan vid bländare 5,6 upplever jag den som mindre skarp än en Nikkor 28/2,8 som kostar 20.000 mindre.

Däremot ska man inte förvänta sig att bildfelen hos billiga objektiv eller så kallade "superzoomar" försvinner bara för att man bländar ner.

ANNONS
Götaplatsens Foto