Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad ar fel med min 30D???

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad120828

Avslutat medlemskap
Ar i Japan just nu och min kamera har borjat bete sig mycket konstigt...

Den hanger sig och i toppdisplayen blinkar antalet aterstaende bilder. Det gar inte att stanga av kameran utan man maste ta ut batteriet for att det ska ga att starta om den.

Har testat med olika minneskort, men problemet kvarstar. I ovrigt inga konstigheter, kameran ar drygt ett ar gammal och valvardad/inte anvand overdrivet mycket.

Vad kan vara fel? Far liksom inget felmeddelande/felkod eller liknande...den bara hanger sig lite da och da.

Mycket konstigt...

Prova det här...

Hej Johan !! Trist när det händer o man är iväg !
Prova att återställa inställningarna på kameran .
Ställ inställningsratten på P och gå in i Meny
Och gå därefter in på Återställ inställningar .
Det kan vara att ni oavsiktligt tryckt på nåt .
Börja med det , mvh Jan E ....

Ar i Japan just nu och min kamera har borjat bete sig mycket konstigt...

Den hanger sig och i toppdisplayen blinkar antalet aterstaende bilder. Det gar inte att stanga av kameran utan man maste ta ut batteriet for att det ska ga att starta om den.

Har testat med olika minneskort, men problemet kvarstar. I ovrigt inga konstigheter, kameran ar drygt ett ar gammal och valvardad/inte anvand overdrivet mycket.

Vad kan vara fel? Far liksom inget felmeddelande/felkod eller liknande...den bara hanger sig lite da och da.

Mycket konstigt...

Det kan ju vara minneskortet som strular...

Forstar inte vad det skulle kunna vara. Ska testa aterstallningen forst sa far vi se.

Tankte att det forst var minnesrelaterat eftersom jag haft ett 16gb CF kort i kameran, jag tror inte att 30D egentligen mar bra av sa stora minneskort. Allt har dock funkat utmarkt med det kortet och jag har fyllt det med over 10gb redan, men nu har jag tagit ut det for att testa ett 4gb CF kort...men somsagt, samma sak har hant tva ganger idag. Allt laser sig och den roda lampan (som indikerar dataskrivning och liknande) vid stora kontrollhjulet lyser rott konstant.

Det konstiga ar att man fortfarande kan trycka ner avtryckaren halvt och objektivet fokuserar och ljusmatningen ar aktiv. Det ar mycket markligt. Och ja, samma problem trots tva olika objektiv (70-200 4/L och 17-40 4/L)...

Forstar dock inte vad for installning jag nu mot formodan skulle ha "rakat" komma at, kameran ska ju inte lasa sig bara for att man har en viss installning, eller?

Tack for era svar och kommentarer...!

Det du beskriver är exakt vad som händer när man tagit så många bilder i serie att kamerans buffert är full. Om kameran fungerar som den ska skriver kameran bilderna till kortet på 15-20 sekunder och den röda lampan slocknar. Om den "låsning" du upplever varar längre än så skulle jag tro att det är fel antingen på kortet eller på kamerans kontakt med kortet.

ANNONS
Götaplatsens Foto