Annons

vad avgör om man är proffs eller amatörfotograf.

Produkter
(logga in för att koppla)

andreas.goransson

Aktiv medlem
Fick en fråga av min lärare på skolan.

Han frågade mig! vad är det som avgör om man är proffs eller amatörfotograf?

kom inte på nåt bra svar till det? tacksam för lite rådgivning. mvh Andreas

Kollade på susning.nu:

"Professionell – adjektiv -t, i betydelse att någon utför en syssla fackmannamässigt?. Ursprunglig betydelse är att man har något som yrke och blir avlönad för det.

Motsatsen till professionell är det mångtydiga ordet amatör, ett faktum som även belyser mångtydigheten hos ordet professionell. Amatör kommer av det franska ordet för älskare, och betyder ursprungligen entusiast, någon som gillar sin syssla, varvid det blir profesionellt att vara uttråkad. Den professionelle behöver betalning för att börja arbeta, medan amatören jobbar gärna och gratis. Men i dagligt tal betyder amatör någon som är en klant, varvid det blir professionellt att vara yrkeskunnig."

Stina.D skrev:
Amatör kommer av det franska ordet för älskare, och betyder ursprungligen entusiast, någon som gillar sin syssla, varvid det blir profesionellt att vara uttråkad. Den professionelle behöver betalning för att börja arbeta, medan amatören jobbar gärna och gratis.

Här ser jag möjlighet till förvecklingar. Om man har ...du vet det där och hon sen kallar mig amatör ska man alltså ta det som en komplimang. Hon menade att jag var entusiastisk älskare och det tyckte säkert jag också. Men att då bli kallad amatör ...ujsan här gäller det att ha koll på orden.
Har inte det som syssla i alla fall.
Men gärna och gratis, ohjaa, ja Fota alltså, vad trodde ni...:--) . Nä, det är inte riktigt sant heller för några få % av lönen kommer av fotandet.

Markus Carlsson
(mc bruno) skrev:

bra for att vara profitionell

Profitionell, det var ett nytt ord för mig men det var ju bra ju.

Gatufoten skrev:
Här ser jag möjlighet till förvecklingar. Om man har ...du vet det där och hon sen kallar mig amatör ska man alltså ta det som en komplimang. Hon menade att jag var entusiastisk älskare och det tyckte säkert jag också. Men att då bli kallad amatör ...ujsan här gäller det att ha koll på orden.

Ja..det kan bli en riktig förveckling..
Jag tror inte Hon skulle ha gillat om du sagt att hon var Professionell...
Fast du hade säkert älskat en sån komplimang:)

/Göran

Andreas. Du har väl fått svar men för att vrida på det lite kan du ju svara med en motfråga. Vad är det som är skillnad mellan proffs- och amatörlärare?

vad avgör om man är proffs eller amatörfotograf

Det innebär ifall man kör med CANON eller Nikon :)

Re: vad avgör om man är proffs eller amatörfotograf

"Skåningen" skrev:
Det innebär ifall man kör med CANON eller Nikon :)

Alltså så här då:

Canonproffs
Canonamatör
Nikonproffs
Nikonamatör

Sen har vi ju då killarna med Hasselblad Leica Contax mfl..men dom räknar vi väl inte:)

/Göran

Varför allt detta tjafs om proffs eller amatör??
Om man inte förstår skillnaden mellan de två betydelsrna så kan man alltid konsultera ordlistan. Lite självkritisk måste man vara,vad det gäller frågeatällningen. Fotosidan får inte vara ett "växuppforum"
/ ThomK

andreas.goransson skrev:
Fick en fråga av min lärare på skolan.

Han frågade mig! vad är det som avgör om man är proffs eller amatörfotograf?

kom inte på nåt bra svar till det? tacksam för lite rådgivning. mvh Andreas

Proffs= du livnär dig på det, F-skattsedel, listad hos Svenska fotografernas förbund, ett yrkesbevis utfärdats av SFF, har tålamodet att göra samma skitplåtning i 30 dagar i sträck, trots att det suger fett, bra priser hos leverantörerna, krav från kunderna.

Amatör= du livnär dig INTE på det, ingen F-skatt som fotograf, inte med i Svenska fotografernas förbund, inget yrkesbevis, troligtvis betalar du inte skatt för det du eventuellt tjänar på ditt fotograferande, du betalar butikspris på det du köper, fårt inte lyfta momsen, inga krav från kunder.

Så här kan man hålla på i evigheter!
:) Ilkka

Spelar roll!
Man kan väl kalla sig för professionell om man själv anser att man är det. Själv föredrar jag att kalla mej för hobbyfotograf.

En amatör (av franskans amateur, "älskare") är en person som håller på med något för att han älskar det, till skillnad från den som gör det för pengar (professionell). Ordet innehåller alltså inte i sig någon kvalitetsbedömning.

Från http://www.susning.nu

Således

Amatör = älskare för njutning skull
motsatsen = proffs = älskare mot betalning (hora/gigolo)

Senast ändrad:
Jag tror inte på detta med att man är proffs bara för att man är avlönad. det är ju som att säga att jag är proffs på bilar när man jobbar på volvo och byter däck.

Jag tror att om du kan fotografera och kan knäppa 100 bra bilder på en vecka och se det som inte "amatören" ser.

Alla kan knäppa 2000 bilder och få en bra. Proffs kan knäppa 200 bilder och få 50 bra. det är proffs i mina ögon.

Men oftast så är det ju så att dom som kan ta kort ofta jobbar med det oxå.

Bara min tanke =)

ANNONS
Götaplatsens Foto