Det här är en av de vanligare myterna som odlas bland folk som gärna vill tro att man kan köpa sig bättre grejer för att bilderna ska bli bättre. Och som vi kan se här, så sprids den på nätforum, därför att man får svar som varierar i kvalité, och som kan komma från kunniga, såväl som från okunniga, deltagare på forumet.
Det har funnits, och det kanske finns fortfarande, legendariska objektiv som omsusades av myter, och som kanske också odlade fortsatt mytbildning kring objektiv. Det mest kända exemplet är kanske Goerz Dagor. Det är ett utmärkt objektiv, men om bilderna blir bra, så hänger det snarare på fotografen än på optiken. Bland sentida mytiska objektiv finns något från Zeiss, och ett ganska stort antal från Leitz.
Men man får inte bättre bilder för att man använder en Carl Zeiss Planar eller en Leitz Summilux. Bättre bilder får man när man blir en bättre fotograf.
Och det har väldigt lite med priset att göra. Det finns ett par objektiv till Nikon och Canon som är ganska billiga, och som dessutom är mycket bra. Främst är det objektiv på 50 mm, som är nära identiska med normalobjektiv för småbild som har tillverkats mycket länge, och som genom långa serier har blivit billigare att göra. Jag har ett objektiv från Fuji på 55 mm 1,8 och som faktiskt är skarpare än min Zeiss Planar på 50 mm, och det var ganska mycket billigare. Men den något bättre skärpan gör knappast bilderna bättre.
Jag tycker att det är väldigt sorgligt att de alldeles utmärkta kitobjektiven baktalas med såna här myter, som helt saknar sanningshalt. Påståendet att bättre och dyrare objektiv ger bättre bilder är grundlöst, och tyder på okunnighet hos den som fäller yttrandet. Men det är också vad man kan vänta sig på ett forum där vem som helst kan svara. Favoritmyterna odlas, lika väl som man kan få balanserade och hjälpsamma svar.
Då kommer lite följdfrågor från mig som uttalad "okunnig", vad är en bra bild, och vad är en bättre bild? Ja du kan fånga motiv med massor av olika objektiv, på massor av olika sätt beroende på hur du gör. Man bör ju dock skilja på det jag avser som är optisk kvalitet och tekniska möjligheter och fotografens kunskap, kreativitet och möjlighet.
Jag står fast vid att det finns objektiv som ger olika möjligheter, och så långt hoppas jag att du är med. Brännvidd är en punkt jag nämnde, och bara där ser man en hyffsad prisökning (generellt sett) när man närmar sig mer avancerade (längre tele, vidare vidvinkel). Visst kan du kanske fånga samma motiv med ett billigt 50mm, men du kan knappast påstå att det blir samma resultat som med ett 500mm (för att undvika att överdriva). Är det då möjligheterna med ett 500mm man behöver för att fånga de bilder man vill, då kostar det och det tror jag inte du kommer ifrån.
Hur som helst, ett kanske svårare område är om man bortser från brännvidd och ser till optisk kvalitet, ljusstyrka osv. Ja det finns billiga, ganska ljusstarka 50mm och de har tillverkats länge. Men det har även att göra med att det är en relativt enkel optisk konstruktion.
Och angående att smutskasta kit-optik, det är inte vad jag varken skrev eller menade. Som jag skrev funkar den fint och är bra att börja med. Men märker man sedan att man har andra behov får man se vad det finns för möjligheter att tillfredsställa dessa.
Jag står fast vid att det finns bättre och dyrare objektiv som har högre optisk kvalitet, andra brännvidder, bättre ljusstyrka (etc) som ger andra möjligheter än exempelvis kit-optiken. Sedan om det ger bättre bilder eller ej, det är ett relativt begrepp (som nämnts innan). Är du nöjd med kvaliteten kit optiken ger, och känner att du har möjlighet att utvecklas som fotograf och få bättre bilder med den, då är det troligtvis rätt för dig. Känner du däremot att kit-optiken lämnar en del att önska, beroende på vad och hur du vill ha möjlighet att fotografera, då kanske det känns dumt att sitta kvar med 18-55mm 3.5-5.6, när det är något annat du behöver för att DU ska kunna skapa de bilder DU är nöjd med.
Jag håller med om att internet generellt sett har någon inbillning om att man kan köpa sig till det mesta, och så är det givetvis inte. Det jag talar om är något helt annat, att köpa sig till andra förutsättningar. Kan man inte använda eller utnyttja grejerna spelar det förståss ingen roll vad du hänger på kameran.