Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad bör jag ha med i mitt paket...

Produkter
(logga in för att koppla)

mats_pettersson

Avslutat medlemskap
Kommer att snart att köpa en Canon 400D med tillbehör och har kollat ut en del prylar till. Är det något jag glömt, bör ha med förutom det jag tar upp?

grundpaketet är
Canon EOS 400D + EF-S 18-55/3,5-5,6
som ska fyllas på med

*Minneskort, snabbt och stort, 2 gig kanske, har inte bstämt mig här vilket än
*Canon EF 75-300/4,0-5,6 III USM
*väska
*filter, uv filter, två st... något annat?

Batterigrepp, är det att föredra?

Är det något jag nu glömt, bör jag byta ut något objektiv eller anna pryl. har förstått att objektivet som följer med kameran inte är så bra... Ge mig gärna lite tips! Kommer att foto mycket varierat med sport kommer vara med i fokus... därav valet av objektiv...

Kan tipsa om Twinmos ultra-xkort funkar bra och är snabba och billiga.

Ang. stativ så ta en titt på Mafrotto 190PROb med en lämplig kulled. Lagom litet och lätt för att man ska orka släpa med sig det.

Batterigrepp skule jag nog köpa till den kameran, det kommer ge ett mycket stabilare och skönare grepp.

Hoppas jag var till hjälp! :)

jorå, tack för alla svar..

tror också på batterigrepp, innebär det automatiskt ett extra batteri?

sedan vilka filter bör jag satsa på? är det något som används?

Jag kör i stort sett alltid med polfilter om ljuset tillåter,cokin graduerat ND-filter när himlen behöver mörkas ner.Annars UV filter om inte annat så för att skydda glasen.

Polfilter blir riktigt snyggt då det är blå himmel eller om man har en reflex som man vill ha bort men den tar runt 2 steg(?) i ljus så sökaren blir lite mörkare. UV-filter har du ju som sagt bara för att skydda objektivet för repor mm. Avtonat gråfilter (graduerat ND-filter) kan även jag rekommendera, fast det kanske du ska vänta lite med till du vet vad du behöver(?).

Kolla http://www.kaffebrus.com/ om du vill ha billiga batterier.

mats_pettersson skrev:
jorå, tack för alla svar..

tror också på batterigrepp, innebär det automatiskt ett extra batteri?

Nej, det innebär bara plats för ett till batteri. Men det är framförallt ergonomin som jag rekommenderar batterigreppet för.

Blixt !
Kanske inte bråtom just nu när vi går mot ljusare tider men även som upplättning så räcker inte den inbyggda jämt. Canon speedlight 430 EX rekomenderas.

/ Erik

ANNONS
Götaplatsens Foto