Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad behöver jag komplettera min studio med...?

Produkter
(logga in för att koppla)

MrGoose

Aktiv medlem
Har hitintills fotat i matrummet hemma när jag haft studiouppdrag, men tänkte till våren få upp en 25kvm friggebod (Atterfalls stuga 4x6m), och då kommer ju mitt utrymme att öka lite..

Då undrar jag vad jag skulle behöva komplettera mina grejer med...
Har idag:

Bakgrund: Svart, Vit
Blixtar: 3st 250w, 1st 400w.
Ljusformare: 1st transparent, 1st reflekterande paraply, 2st 60x60cm softbox, 1st snoot, 1st 1m reflektor (5 i 1).
Övrigt är lite trådlösa sändare/mottagare, kabel för tethering, dom brännvidder jag behöver mm..

Vill kunna fota dom flesta ljusscener så kom gärna med förslag på saker jag behöver för att göra det (ljusformare etc..)

Tack på förhand för er expertis!!

Mvh. Henke

Tja, tycker du har rätt bra med grejor för det mesta.

Men ett raster för att sätta en bra hair-light, en användbar grej.

Vill du sedan spendera mer pengar så skulle jag köra på en större softbox, framförallt vid foto av helkropp.

Har tittat på ny softbox, men vet inte vad jag ska satsa på....
En ca 140cm x 40cm, kan det vara användbart....?

Så skulle jag vilja ha något för att belysa bakgrunden i formen av en ring.... Skulle det funka med ett raster/grid på en rund reflektor till blixten tro.. Är rädd att "ringen" på bakgrunden ska bli för liten, med snooten så måste jag ha mer utrymme än idag för att det ska bli bra...

Mvh. Henke

Har hitintills fotat i matrummet hemma när jag haft studiouppdrag, men tänkte till våren få upp en 25kvm friggebod (Atterfalls stuga 4x6m), och då kommer ju mitt utrymme att öka lite..

Då undrar jag vad jag skulle behöva komplettera mina grejer med...
Har idag:

Bakgrund: Svart, Vit
Blixtar: 3st 250w, 1st 400w.
Ljusformare: 1st transparent, 1st reflekterande paraply, 2st 60x60cm softbox, 1st snoot, 1st 1m reflektor (5 i 1).
Övrigt är lite trådlösa sändare/mottagare, kabel för tethering, dom brännvidder jag behöver mm..

Vill kunna fota dom flesta ljusscener så kom gärna med förslag på saker jag behöver för att göra det (ljusformare etc..)

Tack på förhand för er expertis!!

Mvh. Henke

Hej,
Jag har själv mindre studio i hemmet. Använder reflektorer med grids väldigt mycket. Både typ 20 cm och Beauty dish 68 cm. Med raster är dessa väldigt användbara.
En annan favorit är Deep octa 100 cm. Funkar för helkropp. Kräver möjligen lite takhöjd för att utnyttjas optimalt.
Andra favoriter är 90*35 boxar i par rimlight och även 90*110 i par för stort mjukt ljus.

Om du inte har så investera i ett bomstativ. Förstår inte hur jag kunnat vara utan innan!
Grått papper är ju en annan favorit. Svårt att med begränsad yta få den vita att bli så grå som det kan önskas ibland utan ljusspill på bakgrund etc.

Det jag skulle önska mig mer utöver utrustning i dagsläget är takhöjd, takhöjd, takhöjd!

Lycka till. Låter väldigt spännande med en egen separat studio som du beskriver.

Hej,
Jag har själv mindre studio i hemmet. Använder reflektorer med grids väldigt mycket. Både typ 20 cm och Beauty dish 68 cm. Med raster är dessa väldigt användbara.
En annan favorit är Deep octa 100 cm. Funkar för helkropp. Kräver möjligen lite takhöjd för att utnyttjas optimalt.
Andra favoriter är 90*35 boxar i par rimlight och även 90*110 i par för stort mjukt ljus.

Om du inte har så investera i ett bomstativ. Förstår inte hur jag kunnat vara utan innan!
Grått papper är ju en annan favorit. Svårt att med begränsad yta få den vita att bli så grå som det kan önskas ibland utan ljusspill på bakgrund etc.

Det jag skulle önska mig mer utöver utrustning i dagsläget är takhöjd, takhöjd, takhöjd!

Lycka till. Låter väldigt spännande med en egen separat studio som du beskriver.

Tack för ett utförligt svar! Då ska jag nog satsa på ett par reflektorer med grids och en större softbox, så får vi se vart det leder..! :)

Bara allt går i lås med frugan så blir det ett eget utrymme till våren, ska bli skönt att kunna ha allt uppställt och redo, istället för att rensa ett helt rum varje gång man ska göra nått....! :)

Mvh. Henke

ANNONS
Götaplatsens Foto